Har försökt finna svaret på min fråga men är fortfarande osäker. Har ett 1.5 planshus, och duschen nere. På morgonen är det ganska kallt på toaletten/duschen. Har bytt listerna runt fönstret där inne vilket minskade kallras från fönstret. Men jag funderar på ventilationskanalen ovanför duschen. Idag är det ingen fläkt installerad där. Och vad jag förstått på vissa inlägg kan man visst installera fläkt där om man känner för det, men då utan kallrasskydd. Varför undrar jag då. Blir det otillräckligt drag i huset så det blir dålig luft/fukt kvar ? Eller varför kan jag inte installera en Paxfläkt med kallrasskydd till lodrät ventilationskanal ? Det finns andra ventilationskanaler i huset bl.a. från tvättstugan.

Får nog reda ut mina frågor innan jag gör något dumt.

Tack på förhand

Du ska bara ha kallrasskydd om det är en vertikal kanal som går rakt ut utomhus. Alltså ej om de går ihop med någon ventilationsanläggning.

Ok. Så enkelt var det. Tack Rrrrrr !

Förresten. Känner på att mig att det kommer bli frågor om varför jag ej kan installera med kallrasskydd från svärfar i lodräta ventilationskanaler. :-)

Någon enkel och bra förklaring om varför det ej är lämpligt ?

Pax själva skriver så här:

Kallrasspjäll eller ej?

A) I KANAL MED SJÄLVDRAG

Vid montage av fläkt i kanal med självdrag skall du välja en fläkt utan kallrasspjäll. Denna typ används för att självdraget ska bibehållas även när fläkten ej arbetar. Var mycket noga med att kanalen isoleras i hela dess längd.
• Fläkt utan kallrasspjäll, tex PAX 230.

B) I KANAL UTAN SJÄLVDRAG

Vid montage i kanal som saknar självdrag, t.ex genom yttervägg skall du välja något av följande alternativ. Detta för att hindra att kall luft kommer in genom kanalen när fläkten ej arbetar, sk kallras.
• Alt 1: Välj en fläkt med kontinuerligt grundflöde och forceringsautomatik t.ex. PAX 260.
• Alt 2: Eller fläkt med kallrasspjäll t.e.x PAX 231.

Impedans skrev:
Förresten. Känner på att mig att det kommer bli frågor om varför jag ej kan installera med kallrasskydd från svärfar i lodräta ventilationskanaler. :-)

Någon enkel och bra förklaring om varför det ej är lämpligt ?
Förutom som beskrivs i PAX instruktionen, att man inte ska ha kallrasskydd då de är självdrag, så brukar vi iaf inte sätta med kallras i rör som går uppåt.. även om de går rakt ut. Har för mig att de har strulat att kallrasskyddet fastnat osv..

Sätter man en Pax med kallrasskydd uppåt kommer det att samlas kondensvatten på kallrasskyddet som sedan rinner in i motorn och den blir förstörd. Om jag inte mins helt fel står det på "lappen" som följer med fläkten.

Ok. då har det väl klarnat. Jag vill nog dock ha någon fläkt iaf som tar bort all fukt då man duschat och då med timer.
Skulle denna duga för det ändamålet ?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=136861166
Art. nr. 36-2487 ECO M 100

Fråga 2: Vad står beteckningen för som 100, 100V, 100TH. Antar att det har någon betydelse.

Redigerat:
Livsländen kommer att bli en bråkdel av Paxens livsläng, bara så att du vet :)

T= Timer
H= Hygrostat
100= Diametern på kanalen som ansluts

elmont skrev:
Livsländen kommer att bli en bråkdel av Paxens livsläng, bara så att du vet :)
Å andra sidan så kostar en Pax 230 1295:- och den billiga 179:-. Så håller den i 5 år så år det ok.

tomtebloss skrev:
T= Timer
H= Hygrostat
100= Diametern på kanalen som ansluts
Men det verka inte stämma så som de skrivit. Där står att Art. nr. 36-2487 ECO M 100 är med timer.
"Timer: 36-2847, 36-2848, 36-2489"

Har de möjligvis gjort fel ?

Impedans skrev:
Art. nr. 36-2487 ECO M 100 är med timer.
"Timer: 36-2847, 36-2848, 36-2489"
Det är två olika nummer.

Den var lurig den. Tack för att du var uppmärksam !

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.