Mikael_L skrev:
Maxwell, var tog ditt inägg vägen ..
Jag raderade det. Kändes som det här varit uppe så många gånger att det inte behöver ältas ännu en gång. Men du var helt enkelt för snabb! ;)

Precis som jag, Mikael L och Elmont skrivit så betyder "godkänna" snarare "inte hitta några fel i anläggningen att anmärka på" och det ger bara ett utlåtande om anläggningens tillstånd. Inget annat. Det har över huvudet taget ingenting med själva brottet att göra!

305 skrev:
Tänkte passa på och fråga lite till:

1. Om jag som saknar behörighet, vill ha fler eluttag hemma, så åker jag till CO/jula/biltema och köper mtrl. Sedan skruvar jag fast alla uttagen, runt om i huset, och spikar upp EKK fram till centralen NÄSTAN. Ty en meter från centralen, avbryter jag verksamheten, ty även om jag kopplat allt rätt, så är installationen bara tänkt som en spänningslös "dekoration" (jag tycker att en snygg elinstallation är vackrare än ett dyrt konstverk).

Har jag I DETTA LÄGE gjort mig skyldig till brott?

2. Veckan efter ringer jag till en el-firma. Jag ljuger ihop en story om att en annan el-firma varit där för ett halvår sedan och påbörjat en installation. Men jag har tröttnat på den andra firman, då dem aldrig kommer och gör klart jobbet...

3. Elfirman jag ringt, kommer och slutför jobbet på en timma och nu är det spänning fram till uttagen...

Börjar bli lite överdrivet de här.. du har väl utfört ungefär lika allvarligt brott som att köra 61km/h på 50 väg.

Den nya elektrikern som kopplar in uttaget i centralen kommer ju att mäta uttaget (förhoppningsvis) och se att allt är korrekt.. Var det jag så skulle jag även öppna uttaget och se att de var rätt kopplat/bra anslutning.

Som jag förstår det så är elektrikern ändå inte ansvarig för ev. skarvar med telefontråd som kan finnas dolda i väggen.

Elektrikern är bara ansvarig för att det han faktiskt har kontrollerat ell borde ha kontrollerat är OK. Dvs om han utfär en mätning på uttaget, och okulär besiktigar kända misstänkta hempularkopplingar så anvarar han bara för det.

Skulle det senare visa sig när huset brunnit ned att det finns 1 meter inskarvad ringledning på kabeln mellan central och spis, så är inte elektrikern anvarig för det. Inte heller den fastighetsägare som just köpt huset, han har ju skött sin anläggning, kallat på elektriker för kontroll osv. Om man däremot lyckas hitta vem det är som kopplat in ringledningen så ligger vederbörande troligen ganska pyrt till.

En annan fråga - gäller material.

Om jag vill ha lysrörsarmaturen "Snobben" installerad på 10 olika platser i mitt garage och köper och skruvar upp dessa där jag vill ha dem. Jag kallar på en elektriker och ber honom koppla in dessa.
Han tittar på armaturerna, ser att de är godkända och att de sitter rätt monterade.
OM något sen händer / brand etc, som man härrör till en armatur som jag köpt in, men som elektrikern kopplat in... går det på elektrikerns ansvarsförsäkring då?

Anledningen till att jag frågar är att vår elektriker prompt vill köpa in armaturerna själv och dessa vill vi inte ha (fula)..

Jag menar.. det borde väl vara likadant om jag vill ha en lampa uppsatt i köket - inte fasiken ska elektrikern få bestämma vilken lampa jag ska ha!?!

/T

Ett rimligt svar är väl att om fastighetsägaren tillkallar elektriker för besiktning så har han fullgjort sitt ansvar. Elektrikern lär inte kunna ansvara för dolda fel, så dennes försäkring lär inte lösa ut utom i fall av uppenbara fel. Och sker något antar jag att försäkringsbolaget tar den smällen eftersom systemet är kontrollerat. Ev stämmer fd ägaren. För vållande till kroppsskada borde fd ägaren ha ansvaret. Även om denna del är mer klurig. Eftersom man skulle kunna hävda att nuvarande ägare är oansvarig som använder anläggning vars integritet ej kan fastställas.

En brutal metod är ju annars att demontera allt och dra ur alla kablar ur VP-rör. Samt börja om.

Swappe, Ein volk, Ein lampe! :-)

Swappe skrev:
En annan fråga - gäller material.

Om jag vill ha lysrörsarmaturen "Snobben" installerad på 10 olika platser i mitt garage och köper och skruvar upp dessa där jag vill ha dem. Jag kallar på en elektriker och ber honom koppla in dessa.
Han tittar på armaturerna, ser att de är godkända och att de sitter rätt monterade.
OM något sen händer / brand etc, som man härrör till en armatur som jag köpt in, men som elektrikern kopplat in... går det på elektrikerns ansvarsförsäkring då?

Anledningen till att jag frågar är att vår elektriker prompt vill köpa in armaturerna själv och dessa vill vi inte ha (fula)..

Jag menar.. det borde väl vara likadant om jag vill ha en lampa uppsatt i köket - inte fasiken ska elektrikern få bestämma vilken lampa jag ska ha!?!

/T
Vi vill också gärna helst köpa armaturerna själva! För att i 90% av fallen då kunder köpt armaturer själva så är de skrot som knappt går att koppla in! Visst.. ibland biter man sig i läppen, håller tyst, och kopplar in skiten! Och svär om de sen på fikarasten istället..

Ibland om de är riktigt kassa grejjer så vägrar jag koppla in de!

Om de är bra kvalitetsprylar så ser jag ingen anledning att inte koppla in de. Men blir de något fel på dom sen så får ju kunden stå för utbyte/rep själv.. detta gör vi ju annars gratis ifall de är vi som levererat armaturerna.

Om de blir något mer allvarligt fel på armaturen som orsakar brand så är det antagligen kundens försäkringsbolag som betalar.. Om det är något bevisat fel på armaturen så får väl armaturtillverkaren stå för de antar jag.. Jag är inte så bra på juridiska frågor, detta kanske någon annan har bättre svar på..

Mikael_L
Ja inte kan en elektriker eller dess försäkringbolag behöva stå för fiolerna om det är ett material eller konstruktionsfel på någon pryl.
Det är ju tillverkaren eller importören som får stå för den biten.

Då blir det troligen konsumentköplagen och garanti och så vitt jag minns så ska du får varan lagad eller utbytt. Ev följdskador täcks inte av vanlig produktgaranti

Jag fortsätter att förvånas över att det tycks finnas folk som tror att man skulle vara villig att ta ansvar för arbete eller matr. som man inte utfört/sålt.

E
Man får INTE ens fästa kabeln eler dra vprör utan behörighet.

Det var ok förut men togs bort då det uppstod problem pga av dragningen.
Vad man får och inte står på elsäkerhetsverkets.se hemsida -klicka vidare

Jag är övertygad om att då kunden själv köper mtrl å vill ha det uppsatt är det
svårt då den som montera får stå för det, vågar/vill han det så blir det högre tim pris.,,,,,,,,,,

jag kollade elen i ett hus som var till salu, mycket suspekta installationer, gummikabel klamrad på vägg utomhus från dosor till fast monterade uttag, inomhus fk bakom golvsockeln till vägguttag, lampsladd klamrad till vägguttag samt inkommande kabel låg mot kabelskyddet som skar in i manteln (iofs så är det ju elverket som gjort den installationen) , men dom andra uppräknade verkade väldigt hempulade, nu blev det inget köp av det huset så jag behövde inte kolla djupare på elinstallationen. men med det jag såg så kan man ju misstänka att det finns mer synder som inte syns vid en första titt. tom en lampsladd var skarvad med sockerbit där koppartråden gick att ta på, iofs kan man ju fasa in den rätt så det "bara" är nollan...

Rrrrr skrev:
Om de är bra kvalitetsprylar så ser jag ingen anledning att inte koppla in de. Men blir de något fel på dom sen så får ju kunden stå för utbyte/rep själv.. detta gör vi ju annars gratis ifall de är vi som levererat armaturerna.
Tack för bra svar Rrrrr!
Jag snålar aldrig på materialet, varken i fråga om funktion eller installationsmöjligheter!

Kändes bara som att elektrikern kunde varit mer tillmötesgående och frågat vilka armaturer vi ville ha, eller tipsat om den eller den armaturen/tillverkaren tex..

/Thomas

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.