Att en elinstallatör inte kan godkänna en hempulares verk, är ju allmänt känt, här på forumet...

Men: Hur gör Du som är elinstallatör, om Du kommer hem till en person som just köpt ett hus och fått kännedom om att gamla ägaren var en hempulare, som gjort diverse installationer i huset, vilka nya husägaren inte litar på och därför tagit dit dig som elektriker.

Men: Tydligen, så var det en duktig hempulare. Ty, Du konstaterar att hela installationen är fackmannamässigt utförd och helt säker...

Hur gör Du nu? Ty, Du får ju inte godkänna hempularens installation...

River Du ner den, för att sedan (under eget ansvar) sätta tillbaks den lika dant eller hur gör Du?

Jag måste medge att det där faktiskt var en rätt intressant fråga. :)
Kommer vänta med spänning på svar.
//Patrik

Vi kan besikta en elanläggning. Okulär besiktning samt mäta anläggningen med instrument för att se att allt är ok! Men rent juridiskt kan vi ju inte garantera 100% att allt är rätt om man ej gjort allt själv. De kan ju tex vara felaktiga skarvar/kopplingar som ligger gömt inne i väggar osv.

Om du anlitar en elektriker/elbesiktningsman för att få skrivet protokoll på att allt är korrekt så kommer de säkert att friskriva sig från eventuella dolda fel som man ej kan kontrollera utan att förstöra huset (är ju samma sak om du låter tex anticimex besikta huset.. de gör ju heller inga "förstörande kontroller".)

Redigerat:
Mikael_L
Det där är en typisk icke-fråga.

Hempulandet i sig självt är ett brott, som man kan bli fälld för. (dvs den förra fast.ägaren)

Elektrikern gör inget som helst brott när han fortsätter med en befintlig installation (oavsett vem och hur den är gjord), han har ju faktiskt behörighet att installera el

Sen är nästa fråga själva anläggningen.
Är den korrekt oavsett mängden hempul resp elektrikerpul så är det inget problem.

Är anläggningen inte korrekt, så _kan_ det bli en delikat fråga (ja lite iaf).
Ska elektrikerns ansvarsförsäkring lösa ut eller inte?
Jag antar att ifall elektrikern missat nåt i det han drog själv eller missat något som borde varit uppenbart fel i den befintliga anläggningen så kan det anses att han brustit, och därmed löser försäkringen ut (eller elektrikern blir skadeståndsskyldig ifall han saknar försäkring). Men kan man inte anse att elekrikern brustit i det basala tror jag inte det händer nät mer, han är i så fall inte skyldig till försumlighet.

Man måste helt enkelt inse att det finns två brott här.
Det ena är att installera el utan behörighet.
Det andra är att anläggningen i sig är olaglig, eller ska vi kalla den felaktig.

Det finns mao inte speciellt mycket lagrum för att åtala en behörig elektriker.
(Jag undrar om en behörig elektriker någonsin har blivit åtalad i svensk domstol angående någon form av straffrättsligt brott)
Däremot kan säkert en elektriker bli stämd för försumlighet eller liknande och en civilrättslig process (ej straffrättslig) börjar, men det är just där ansvarsförsäkringarna kommer in i bilden.

Tycker ni jag svamlar så ser jag också fram emot lite inlägg. :)

Mikael_L
Och JA...
En elektriker kan aldrig "godkänna" en installation.
Har du eller jag hempulat så har vi begått ett brott, som inte går att tvätta bort på något vis (det kan endst bli preskiberat).

Lika lite som att en uppkörningskontrollant som råkade köra bakom mig inte kan få en fortkörningsböter upphävd bara han intygar att jag körde bra även fast jag körde för fort. :D

Mikael_L
Jag måste bara fortsätta, så här i absurdum... )

Om jag hempulade lite idag, och redan nu till helgen ångrade "tilltaget" och helt enkelt kopplade bort allt, ringde en elektriker som kom redan till veckan och gjorde om allt. Ja så allt ska gå rätt till.
Jaaa, då är jag faktiskt fortfarande en brottsling, och blir åtalad ifall något bevis går att säkra och det hela går till åklagaren till slut.

Liknelsen här blir:
Jag rånar guldsmeden, ångrar mig under helgen och lämnar tillbaka allt byte.

Mikael_L skrev:
...att jag körde bra även fast jag körde för fort. :D
Att jag körde för fort, fast säkert. ;)

//Patrik

Mikael_L
Maxwells_Demon skrev:
Självklart kan en elektriker inspektera en anläggning och konstatera att den uppfyller gällande regler och normer. Därmed är det inga som helst problem att "godkänna" villken installation som helst. Det har ingenting med vem som utfört den att göra.
Men inget förändrasi sak iom att en elektiker "godkänner" en anläggning.
Jag kan lika gärna låta dig titta och godkänna min anläggning, då du kan lika mycket om el som genomsnittselektrikern.
Jag kan t.o.m lika gärna låta min morsa "godkänna" mitt elsystem, fast hon inte ens vet vad en torix är.

Vem som än "godkänt" det så står jag fortfarande, såsom fastighetsägare, kvar med fullt ansvar för anläggningen.

Mikael_L
Maxwell, var tog ditt inägg vägen ..

Och jag kan inte förstå vad det är för godkännande man skulle kunna ge. Jag kan bedöma om anläggningen VERKAR ok eller ej, men jag skulle aldrig ta ansvar för ett arbete som nån annan utfört, ingen är väl så korkad. Man utför ett arbete och kan intyga att man utfört det arbetet efter gällande föreskrifter sedan är det ju som Mikael_L skriver innehavarens ansvar.

Tänkte passa på och fråga lite till:

1. Om jag som saknar behörighet, vill ha fler eluttag hemma, så åker jag till CO/jula/biltema och köper mtrl. Sedan skruvar jag fast alla uttagen, runt om i huset, och spikar upp EKK fram till centralen NÄSTAN. Ty en meter från centralen, avbryter jag verksamheten, ty även om jag kopplat allt rätt, så är installationen bara tänkt som en spänningslös "dekoration" (jag tycker att en snygg elinstallation är vackrare än ett dyrt konstverk).

Har jag I DETTA LÄGE gjort mig skyldig till brott?

2. Veckan efter ringer jag till en el-firma. Jag ljuger ihop en story om att en annan el-firma varit där för ett halvår sedan och påbörjat en installation. Men jag har tröttnat på den andra firman, då dem aldrig kommer och gör klart jobbet...

3. Elfirman jag ringt, kommer och slutför jobbet på en timma och nu är det spänning fram till uttagen...

jösses vilka frågor, allt du nämner är ju bara rena kryphål, och det enklaste är ju bara att vi enas om att det inte är tillåtet att hempula, men att många ändå gör det pga liten straffrisk, och då är det bättre vi koncentrerar oss på att höja kvaliteten på hempuleriet iaf genom detta forum!

Mikael_L
Japp, du är skyldig till brott hela tiden, då din avsikt varit att det till sist ska bli en starkströmsanläggning.
Däremot blir det ju ganska svårt att leda i bevis i en ev rättegång.

NEJ
JA
NEJ
borde ju vara svarsordningen :) Ja för att du isåfall blåljuger.
inget kul med massa JA JA JA..

"Brottet" blir väl egentligen aldrig större än den skada som faktiskt kan inträffa, så det är ju mer en säkerhetsfråga. Det som är konstigt är att man tillåter sig att hemmapula fast det är olagligt, men förlorar man körkortet i 1 mån så kör man inte bil fast man har kunskaperna. Skulle folk börja dömas för hemmapulning så skulle nog reglerna inte vara så svartvita efter ett tag, en mellanbehörighet skulle nog införas. Jämför med ex sotning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.