Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
Jopp ungefär som det låter, vi har i en lokal i källaren '(som har en egen gruppcentral). Upptäckte till min fundering att det inte finns någon nolla framdragen. utan bara jord och trefas. Kan säga att det finns enfas belastningar i detta rum kopplat till centralen. ( jag vet att vissa symmetriska trefasbelastningar inte kräver nolla, men detta är enfas...)

Så frågan är, ska jag låta det vara eller dra nya ledningar (den här gången med nolla).
För som det är så kommer vi inte ha någon trefas belastning men en massa enfasbelastningar.... Mycket av el kommer att dras om.....

Så vad säger ni?

Bör ju vara PEN. Som är inkopplad mot jordskenan och sedan byglad över mot nollskenan. Har du öppnat centralen? Ligger enfasobjekten anslutna med nollan och jord under samma skena?

Mikael_L
Ja det låter komplett helgalet. Och dessutom jättemärkligt att inga enfasgrejer pajat.

Är du verkligen 100 på att det inte går någon nolla fram. Det kan även vara PEN, dvs nolla och skyddsjord kombinerat.

Drar du nytt är det bra att byta ut 4-ledarmatning (med PE+N) mot 5-ledarmatning (separat PE och N). Men gamla installationer är tillåtna att behålla.

O
Det är så illa att det inte finns någon nolla.... och ingen pen....
Japp, neutral skenan och jorden är ihop kopplade. men som sagt ingen nolla är inkopplad utan bara jorden...

C
Då är jorden PEN, om dom är ihopkopplade, det är liksom själva defenitionen..

Det låter som att du har kombinerad skydds- och neutralledare fram till undercentralen. Fullt normalt om det är en äldre anläggning.

Odjuret skrev:
Det är så illa att det inte finns någon nolla.... och ingen pen....
Japp, neutral skenan och jorden är ihop kopplade. men som sagt ingen nolla är inkopplad utan bara jorden...

Om du inte vet vad du pysslar med, rör inte då grejorna. Eller om du är osäker, skicka upp en bild på centralen..

Odjuret>Jag klipper in...
"Så frågan är, ska jag låta det vara eller dra nya ledningar (den här gången med nolla).
För som det är så kommer vi inte ha någon trefas belastning men en massa enfasbelastningar.... Mycket av el kommer att dras om.....
"

Eftersom du frågar så kan det kanske vara lämpligt att en elektriker kollar av så att centralen i alla fall är korrekt inkopplad. Anar liksom att du tänker dra en del nytt från den själv så det kan ju vara bra att låta nån kolla över dragningen till centralen i alla fall.

/Kent

Men det är PEN, fullt normal. Inget att oroa sig över.

//Patrik

O
Jag börjar med att ignorera vissa på pekande om att ringa en elektriker... Det är ingen vidare hjälp man får med den piken...

Jag var nere och kollade nyss... det är så att det går från huvudcentralen fyra ledare, varav en är röd...(och av tyg) till den röda har koppar manteln på kabeln som går in i undercentralen kopplats. Och sen i undercentralen så har den kopplats in på jord skenan. (som sitter ihop med neutralskenan så som i ett TN-c system.)
Det är nog snarare en PE ledare ingen PEN ledare...
Som sagt var i en symetrisk 3 fas belastning behövs ingen neutralledare. Då hade jag inte varit orolig, men här är mer än så... här har vi enfas belastningar...
Så då blir inte belastningen symetrisk alltid....

Så antingen så är det en nolla jag har men ingen jord eller så är det en jord jag har men ingen nolla

Men det var då själva.........

PE= protective earth, skyddsjord
N= neutral, nollan

PE+N = PEN Kombinerad skyddsjord och nolla.

Du har både skyddsjord och nolla till din undercentral, helt enlig bestämmelserna då detta en gång i världen gjordes.

Protte

Mikael_L
Men den röda är kopplad på skyddsjordsskenan i bägge centralerna?

Och Skyddsjord och noll-skena är sammankopplade i bägge centralerna?

Right?

I såfall är det TN-C i både matande central och UC, och det är kopplat precis som det ska.

O
Behöver ingen lång utläggning om vad PE och Pen står för. JAg ber om ursäkt i fall ni inte begriper och är otydlig, men om jag har en PEN ledare, så borde jag väll ha en nolla och en jord? För det jag fick lä'ra mig är ett PEn står för skyddsjord och nolla.

Men oavsett eftersom ni inte vill tro på mig så svara på min fråga istället... bör kag byta ut detta om det nu är kopplat som jag säger, utan nollA?
Skippa alla utlägg om hur det skall vara i en perfekt värld....
Jag orkar inte ta ett foto för att övertyga Er om att jag har rätt... så min fråga som jag vill ha svar på, skall jag byta ut detta så jag får en nolla? Eller kan jag låta det vara ?

Tycker samma som inlägg nr 5,6,9,11 och 12 så mitt svar är : låt det vara.
Foto behövs för att övertyga mig ;)

Redigerat:
C
Men fan.

PEN står för att nolla och jord är SAMMA LEDARE vilket det blir när nollplinten och jordplinten är BYGLADE! Det är fullt tillåtet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.