Mikael_L skrev:
Det är OT, men jag fortsätter glatt ... (TS har väl fått sina svar???)

Jag hade ett datorminne liggandes löst i täckjackans ficka en hel vinter.
En sån där nylonjacka, som inte bara har noll skydd mot statiska laddningar utan tvärtom tom brukar bidra till statisk elektricitet.

På vårkanten tänkte jag att det är nog lika bra att kasta bort det, men nyfiken som jag var så provade jag köra med det i en dator. Mycket förvånad kunde jag konstantera att det fortfarande fungerade. Det var, såvitt jag minns, ett 32 pinnars 4MB, så det är ju inte samma smala kretsteknologi som i dagens minne, men men ...
Livslängden påverkas. Den kanske fungerar nu men inte om ett år.

Mikael_L skrev:
Men att jorda samtliga i ett rum vs jorda endast ett; är som regel väldigt liten skillnad i arbete.
Inte om man dragit in ett nytt uttag med kablar genom golvet, det har inget med övriga rummet att göra. Rummet är dessutom en öppen planlösning som tidigare var 3 rum + hall så det är olika grupper.

Hm, TS tråd ändrade jag ämne på (ursäkta så gör man ju inte ;)) men nu handlar den om laptops :p Min laptop har jordad kontakt på sladden så jag förmodar att detta gäller nån annan modell?? :confused:

Jan-Å skrev:
Hm, TS tråd ändrade jag ämne på (ursäkta så gör man ju inte ;)) men nu handlar den om laptops :p Min laptop har jordad kontakt på sladden så jag förmodar att detta gäller nån annan modell?? :confused:
Utgående DC-sidan från en nätadapter för laptop:s har väl rimligtvis ingen galvanisk kontakt med nätsidans jord. Inga jag varit i närheten av iallafall, många har dock haft jordat sladdställ. Om jorden har någon funktion i dessa fall måste det vara för ingångsidans nätfilter precis som på en stationär.
På en bärbar slipper man ju kittlandet som kapacitiva spänningsdelningen i filtret kan ge om man kommer åt "elementet" samtidigt som chassiet på en ojordad dator.:)

tomtebloss skrev:
Njae, inte om det är flera grupper. Då blir det ju mera jobb. Men ligger rummet på endast en grupp så är det liten skillnad.

Men det gör det ju inte i det här fallet, då han leder in en annan grupp, från ett annat rum. Det skrev ju TS redan inledningsvis och således faller det redan där.
Jag hade av nån anledning redan två grupper i rummet varav ingen var jordad. Nu har jag ju dragit in en tredje ojordad men slitit hela gårdagen så nu är ALLT jordat enligt boken =)

Tack för hjälpen alla!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.