Va förra veckan på lite uppdatering av föreskrifterna, dom som man e tvungen att gå var tredje år eller vad det är.

Då kom det upp att från och med första (1) april 2010 så blir det krav på skyddsutjämning (PUS) av tex vattenrör i badrum vid renovering och nybyggnad. vattenrör är väl det som kommer bli vanligast.

Det som slår mig är då att om man kommer till en lägenhet som skall renoveras så kommer det inte bli så kul. För dessa är oftast byggda i betong, vilket gör att det blir lite jobbigt med nya rör, och jag tror inte nån är intresserad av att ha en gul/grön RK klamrad på väggen!
Är det i en villa så går det ju oftast att dra nya rör. Samt att han som höll i kursen sa att det va okej att göra anslutningen i väggen, vilket jag inte tycker känns okej då man inte kan kontrollera anslutningen. Men du kan få den helt osynlig då, men i ett betonghus går det ju inte!

Hur har ni reflekterat över detta?

PS. Jag kan ha gjort nån felformulering DS.

PUS behöver väl inte vara gul/grön? Kan ju vara svart tex. Men gör man nytt så brukar väl röris numera köra PEX-slang. Mycket smidigare.

Sen lär det ju utvecklas och komma fram smidigare lösningar på hur man gör.

Anslutningen behöver inte vara i badrummet... Det är kanske enklare utanför eller i källaren...
Sen många gånger är det ju redan en bra potential till jord då behöver du inte göra något.

Tanken med potentialutjämning är ju att ha samma jordpotential i hela anlägningen. Bra potential är ingen definition.

PEX-slang är inte ett alternativ att inte potentialutjämna. PUS-en behövs trots allt eftersom vattnet är ledande och innerhar en elektrisk potential. PUS-en fästs i en metallisk del som är i kontakt med vattnet tex. kranen.

Såklart. Tänkte aldrig så långt att det är vatten i systemet som leder också.

Mikael_L
  • Gilla
Rikard Willstrand
  • Laddar…
Mikael_L skrev:
Jag vet inte hur ofta man måste förklara att vatten leder för dåligt för att vara farligt.

[länk]
Det var som sjutton...

//Patrik

Akzid skrev:
Anslutningen behöver inte vara i badrummet... Det är kanske enklare utanför eller i källaren...
Sen många gånger är det ju redan en bra potential till jord då behöver du inte göra något.
Vad jag förstod så skall den vara så nära badrummet som möjligt, eller ja, typ max på andra sidan väggen. kommer inte ihåg exakt.

att röret har god potential försäkrar ju inte att det har samma potential som övriga anläggningen, där av skall man göra detta.

är som sagt nytt från nästa år.

Alla ledande föremål inne i badrummet ska ha samma potential (de behöver de ju inte ha bara för att de har "bra kontakt med jord"). De ska alltså knytas ihop med varandra och sedan till jord (ska duga med 1,5mm jord till befintlig matning i de rummet). Inne i rummet eller strax utanför.

Ledande delar som "svårligen" kan få kontakt med jord eller "farlig potential" (tex duschvägg av metall) behöver ej pus-jordas.

Mikael_L skrev:
Jag vet inte hur ofta man måste förklara att vatten leder för dåligt för att vara farligt.

[länk]
Ström som går genom ett vattenledningsrör av isolerande material kanske inte är så farlig, men kolla följande underhållande video från Mythbusters:

http://www.livevideo.com/video/DA82C183F3D348A1A975E517C89056E5/mythbusters-killer-bathtub.aspx

När vatten är samlat i ett badkar blir resistansen betydligt lägre.
Dessutom finns det något som kallas badsalt......

Det är en bra reklamfilm för jordfelsbrytare! (ground fault interruptor)

Tänk också på att de bara har 115V i videon!

/Hasse

Nja, jag mena att om du har låg resistans till sann jord behöver du inte göra något. Mäter du mellan vattenröret och jord och du endast har 1ohms resistans däremellan behöver du inte göra något. Men har du tex 10ohm mellan vattenröret och jord då behöver du PUSa....

Risken finns att dina 1 Ohm kommer från något som inte tål energin vid en fullt utbildad jordslutning. (Därför kraven finns på minsta area på PUS-ledningar t.ex.).

b_hasse skrev:
Ström som går genom ett vattenledningsrör av isolerande material kanske inte är så farlig, men kolla följande underhållande video från Mythbusters:

[länk]

/Hasse
Ja 115V, men 60Hz

Jo men vid kompleterande potentialutjämning finns det inte samma krav på area som vid "ordinarie" pusning.. Räcker ju att du använder närmsta grupps jordledare på 1,5kvm..
Har varit på mer än en kurs där föreläsaren säger att du kan mäta dig fram till om du behöver använda dig av kompleterande potentialutjämning..

C
b_hasse skrev:

[länk]

/Hasse
Är det väldigt vanligt att man har en jordad golvbrunn? Vad händer om man tappar en apparat i vattnet om den inte är ansluten till något?

Sen Mikael_L, byt ut dina 230 volt mot en blixt på en miljon volt och se vad som händer i ekvationen. :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.