El
ybu: [citat] haha, iskallt! Ska sätta en sån i duschen snarast! Den med stearinljus givetvis, de andra var för fjuttiga.
ybu: Fick en famn sådana på Easyfair's elmässa för ett tag sen, tyckte de kändes lite billiga. Och att kabelinföringarna inte var lösa en och en såg jag som en nackdel, tycker det är bra med U-56 att man kan byta plats på två införingar om man tänker om. På den där skulle man bli tvungen att koppla ur de andra kablarna för att göra det (har för mig att man kunde ta ur hela raden).
jonas_loof: Jag vet inte om det här kanske kan vara något? Lyser både uppåt och nedåt.. http://www.ljusguiden.se/product_info.php?cPath=1_49_63&products_id=882
Danne031: Viss värmepumpar ska inte gå över JFB alls då de alltid löser ut den. Jag kan inte det tekniska men så är det, fick det förklarat för mig av en gammal montör en gång hur det fungerade och han lät trovärdig.
Patrik_Hed: [citat] Nu var det ju ett tag sen denna tråd var på tapeten, men men... ;) //Patrik
hen_rik79: Sådär det var monterat och klart. Som ni påpekade så måste man ha en tätningsats för att uppnå IP44. MVH Henrik
pbengtsson: Hittade lite mer info, det är en Merten universialdimmer. Från deras site: "Med minnesfunktion som kan kopplas från. Nolledare behövs ej (2-ledarsystem). " Antar att det går att byta en vanlig strömbrytare till denna dimmer utan problem.
rönnberg: Jag har stött på ett tiotal fall, så det är inte så vanligt förekommande.
snickarboden: Se det som här, en tom dosa är det rätt svårt att koppla in nåt på, är det trådar i dem kan man ge sig den på att någon nångång möjligen kopplar in något på och sen går det fel. M a o bort med trådar som inte används. /Kent
Jan-Å: Sanslöst, vet inte vad som var värst 3-fas-sockerbiten på köksgolvet, lösa kablar i duschen eller lösa kablar vid ena barnets metallsäng? Men just Arga Snickarn är ju bara hemma hos såna som inte kan oftast och lite vinklat men absolut det mest idiotiska man sett. Tyvärr är det ju som min lärare i praktisk el-lära sa på gymnasiet för 30 år sen, "Allt är tillåtet så länge det
legul: ************ Dessa don är specade 100-240V och 50/60Hz så de brukar vara mycket tåliga mot hur nätet ser ut. Det borde göra det helt riskfritt att köra via ditt elverk och UPS. ************ Ja det stämmer 100-240V och 50/60 står det. Då kanske det löser sig, gälla bara att ta backup på allt innan man börjar testa.
Impedans: [citat] Vi fick in en byggcentral ( tror de benäms så. Där fanns ett par 1fas uttag samt 3-fas ) som behövdes flsöka på. Och dumma jag tog inte och mätte upp spänningen först i uttagen utan satte in borrmaskin i 230V, fast där var 400V. Så det blev att plocka ned den och felsöka. Fick jädra inte ihop var felet låg. Efter 1 timme mätte jag skarvsladden till centralen. Någon elev
ybu: Alla produkter och varumärken som är KNX-stämplade kan du blanda i samma system. Tyvärr är ELKO Living System ett helt eget system som inte vill ha med de andra att göra, så det funkar nog inte.
Mats: Du kan alltid skicka en efterhandsansökan till högskolan. Har de inte fullt så brukar det inte vara nått problem alls
elmont: Då tycker jag att du ska fråga elektrikern hur han vill ha det, det finns inget "rätt" sätt utan alla har lite olika vägar och metoder. Kommer man och någon annan påbörjat arbetet brukar det bli både onödigt tidsödande och besvärligt, så jag säger än en gång fråga den som ska hjälpa dig vad/hur han tycker.
Mats: och iom att Elmont har besvarat ursprungsfrågan så stänger jag denna. Vill man fördjupa sig i ämnet så finns det som sagt en hel massa att hitta via sökfunktionen
pa.albinsson: [citat] Ok. Priset verkar ungefär vara detsamma för två sådana som för en dubbeldosa efter att ha sökt runt lite.
mini85: Är de någon här inne som är duktig på planering av ljus kanske? Skulle behöva hjälp med att placera ut spottar i ett kök. Skulle vilja ha 2-3 st av dessa spottar http://www.hidealite.se/svenska/exclusive-line/downlights/7451052-alu-box-ii.html samt kanske några vanliga 12v 20w spottar med där de behövs. Någon som skulle kunna säga hur jag ska placera de för bästa ljussättningen?
Hermansson82: Om det nu är så att du har ett tre fas uttag så har du ju tre säkringar fram till dosan då kommer du att klara dig med 1,5 mm kabel. Du sätter upp en dosa med ip klass 44 och går därefter med en eklk 4*1,5 till två st 1 vägsuttag som du sätter bredvid varandra på grund av att du kommer att använda gemensam nolla. Är inte jordfelsbrytare installerat i huset rekomenderas detta. Om
Wigert: Strålande, tack. Sådana skall jag ha, gäller bara att bestämma vilken som passar bäst.
pbengtsson: Jag menade vanliga (2-vägs) vägguttag. Det jag hörde om ELKO+ var att de krävde mer djup för att inte exponera stiften i de kontakter man sätter i.
marko_b: [citat] Yes. Funderade just på att sätta givaren i en dosa under tak-kanten. Är den där Conrad:en något att lita på? Vore ju minst sagt irriterande om dom nya PEX rören sprack i vinter....
Linjemontoren: Men då går man in med en 4-ledare om den behöver en nolla va? Eller tänker jag fel, för man brukar väl kunna använda den blå ledaren som tändtråd annars, när den inte ska vara nolledare.. ?
LAINE: Ni är lyckligt lottade! I de hem jag sett är det nog mer standard med 1 uttag per sovrum.
Paddy: Nån som vet var man kan hitta en klassisk skrivbordslampa (gärna halogen) fast med väggfäste istället för den vanliga "bordsskivetvingen"? En sån här (Nån som vet?) fast med en väggplata. Skulle vilja ha två sådana ovanför arbetsbänken i mitt garage. Ps. Vet inte om det här är rätt forum men jag hittar inget bättre