11 822 läst ·
24 svar
12k läst
24 svar
16A eluttag?
Sida 1 av 2
Tjo!
Det har varit lite snack om att man inte skulle få avsäkra vanliga eluttag på 16A, men nu har jag hittat följande data på Eljos hemsida om vanliga tvåvägs infällda Eljo Trend med skyddsjord:
Teknisk data
Egenskap Värde Villkor
Design Trend
Typ 2-vägs
Benämning Jordat
Längd 100
Bredd 82
Inbyggnadsdjup mm 22
Montering Infällt
Anslutningsklämma Snabb
Märkström 16 A
Märkspänning 250 V
IP klass IP 20
Färg Polarvit
Färgkod NCS-0502Y
Material Termoplast
Antal / förp. 10
Certifieringar S, N, FI, VDE
Får jag (inte jag, men min elektriker) koppla uttaget på 2,5 kvadrats kabel och säkra 16A nu, eller är det nån mer faktor jag missar?
Det har varit lite snack om att man inte skulle få avsäkra vanliga eluttag på 16A, men nu har jag hittat följande data på Eljos hemsida om vanliga tvåvägs infällda Eljo Trend med skyddsjord:
Teknisk data
Egenskap Värde Villkor
Design Trend
Typ 2-vägs
Benämning Jordat
Längd 100
Bredd 82
Inbyggnadsdjup mm 22
Montering Infällt
Anslutningsklämma Snabb
Märkström 16 A
Märkspänning 250 V
IP klass IP 20
Färg Polarvit
Färgkod NCS-0502Y
Material Termoplast
Antal / förp. 10
Certifieringar S, N, FI, VDE
Får jag (inte jag, men min elektriker) koppla uttaget på 2,5 kvadrats kabel och säkra 16A nu, eller är det nån mer faktor jag missar?
Om jag har fattat diskutionen rätt så är det godkänt att säkra dessa med 16A men enligt flera elektriker här så kan det vara olämpligt om man dagligen tar ut 16A från dem.
snuttjulle har fattat allt helt rätt.
Märkström 16A betyder ju att dom får belastas med MAX 16 A, det innebär inte per automatik att dom mår bra av att maxbelastas och maxbelastning förkortar tveklöst livslängden.
Märkström 16A betyder ju att dom får belastas med MAX 16 A, det innebär inte per automatik att dom mår bra av att maxbelastas och maxbelastning förkortar tveklöst livslängden.
På vilket sätt förkortar det livslängden? Jag fattar att det smäller till som fan om man rycker ur en kontakt som man tar 16A ur, men hur sliter det av att man bara tar ut strömmen utan att påverka uttaget?
Sen kanske den huvudsakliga anledningen till att man vill avsäkra en uttagsgrupp med 16A är att man vill kunna ta ut mer effekt ur gruppen som helhet, snarare än ur ett enskilt uttag?
Sen kanske den huvudsakliga anledningen till att man vill avsäkra en uttagsgrupp med 16A är att man vill kunna ta ut mer effekt ur gruppen som helhet, snarare än ur ett enskilt uttag?
jag kommer sätta vanliga Trend och ha dem säkrade med 16A, detta för att ibland kunna använda tex såg+dammsugare på samma.
detta blir således sporadiskt, och ej kontinuerligt...
(detta på ett specifikt ställe, ej i hela huset..
)
MEN, på inrådan från elektriker, så är det i så fall bättre med varianten som går skruva fast kabeln i, ej snabbfästen (finns ett avgreningsuttag som har båda).
men på detta finns det säkert kommentarer...
han sa att de hade haft lite problem med Wago:s som skulle klara 16A men på tex elpannor och dyl med konstant hög effektuttag så hade de fått byta dem mot U-båtar då de började smälta.. eller nåt i den stilen.
så. .efter det, alltid skruvfästning vid hög effektuttag. MEN, i teorin är ju snabbfästena bättre, då de håller ledaren i spänn.
detta blir således sporadiskt, och ej kontinuerligt...
(detta på ett specifikt ställe, ej i hela huset..
MEN, på inrådan från elektriker, så är det i så fall bättre med varianten som går skruva fast kabeln i, ej snabbfästen (finns ett avgreningsuttag som har båda).
men på detta finns det säkert kommentarer...
han sa att de hade haft lite problem med Wago:s som skulle klara 16A men på tex elpannor och dyl med konstant hög effektuttag så hade de fått byta dem mot U-båtar då de började smälta.. eller nåt i den stilen.
så. .efter det, alltid skruvfästning vid hög effektuttag. MEN, i teorin är ju snabbfästena bättre, då de håller ledaren i spänn.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
Ett vanligt uttag förväntas vara avsäkrat med max 10A. Det jag tänker på är allt som kan tänkas anslutas. En fallerande glödlampa kan ju orsaka kortslutning och det kräver uppemot 160A för att lösa säkringen. Så märk upp uttaget på lämpligt sätt. Inga långa skarvsladdar etc.
Uttagen är testade och godkända för 16 A om det står det på.
Själv har jag flera uttag som är säkrade 16 A inga konstigheter med detta
Själv har jag flera uttag som är säkrade 16 A inga konstigheter med detta
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
Nä det funkar säkert bra så länge som ingenting händer med det som ansluts. Hur många förbrukare är godkända för att avsäkras med 16A. Rakapparaten t.ex?
Nu har ju norge inte samma elsystem som sverige men där säkras det mesta med 16 A
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Om man nu ska köra sågen och dammsugaren samtidigt så tar man ström från olika grupper och kan ha säkrat 10A.
Protte
Protte
Dom uttag som jag oftast får byta pga att dom har brända kontakter är där det sitter maskiner som belastar uttagen hårt ( oftast 10 A under längre tider) som tex kaffeautomater, motorvärmaruttag, vamvattenberedare. om dom för 16 godkända uttagen har problem med att klara 10 A är det knappast otroligt att dom har än större problem med 16 A. Däremot behöver man sällan byta CEE uttagen för 16 A och 230 V, om man jämför shucko stickpropp och en CEE stickpropp förstår man kanske var skillnaderna ligger
Oavsett så är inte avsikten att ta ut 16A ur ett enskilt uttag, och speciellt inte samtidigt, utan det handlar om en hel våning. Alternativet är att dra upp två faser och avsäkra dom med 10A vardera, men det var väl halvt om halvt inte tillåtet?
Dosor och rör som från början är dragna för telefoni är tänkta att användas till den nya elmatningen, man kanske kan märka dosan där faserna fördelas, och ändå ha det "lagligt"?
Skulle faktiskt kunna dra upp tre faser också isåfall...
Dosor och rör som från början är dragna för telefoni är tänkta att användas till den nya elmatningen, man kanske kan märka dosan där faserna fördelas, och ändå ha det "lagligt"?
Skulle faktiskt kunna dra upp tre faser också isåfall...
I kommersiella byggnader är det väldigt vanligt att uttag t.ex. i korridorer (för städning) och kaffemaskiner säkras 16A.
Varför i hela friden skulle Eljo och andra tillverkare godkänna sina apparater för 16A om det inte är lämpligt och rent av brandfarligt i långa loppet?!
Varför i hela friden skulle Eljo och andra tillverkare godkänna sina apparater för 16A om det inte är lämpligt och rent av brandfarligt i långa loppet?!