Idag ligger badrummet och ett sovrum på samma säkring (10A).
Jag har påbörjat en helrenovering av badrummet och tänker lägga in värmegolv och handuksvärmare (båda el). Det är ett litet badrum, så värmegolvet + handuksvärmaren har tillsammans en maxeffekt på mindre än 500W.
Är det OK att köra allt det här på en säkring? Vad säger regelverket?
(Jag räknar med att säkringen "håller". Jag lär inte kräma på över 2kW totalt så länge jag låter bli att ansluta dammsugaren...)
Jopp, jag har jordfelsbrytare.
Tacksam för svar
Jag har påbörjat en helrenovering av badrummet och tänker lägga in värmegolv och handuksvärmare (båda el). Det är ett litet badrum, så värmegolvet + handuksvärmaren har tillsammans en maxeffekt på mindre än 500W.
Är det OK att köra allt det här på en säkring? Vad säger regelverket?
(Jag räknar med att säkringen "håller". Jag lär inte kräma på över 2kW totalt så länge jag låter bli att ansluta dammsugaren...)
Jopp, jag har jordfelsbrytare.
Tacksam för svar
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Golvvärme i våtutrymme kräver JFB.
Varför öht ifrågasätta JFB, den är ett ytterst bra säkerhetshöjande pryttel.
Protte
Varför öht ifrågasätta JFB, den är ett ytterst bra säkerhetshöjande pryttel.
Protte
Jag har ingen golvvärme alls. Annars hade jag så klart haft JFB.
Skulle nog överväga att installera en om jag bara haft plats i centralen.
Har bara 12 platser som tas av huvudbrytare och 9 säkringar. Skulle säkert kunna lägga ihop bad och sov på samma för att få en plats ledig, men en JFB är ju större än så.
Skulle nog överväga att installera en om jag bara haft plats i centralen.
Har bara 12 platser som tas av huvudbrytare och 9 säkringar. Skulle säkert kunna lägga ihop bad och sov på samma för att få en plats ledig, men en JFB är ju större än så.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Observera att det är inte bara värmegolvet som kräver jfb. Även om du har ett uttag i badrummet så måste du ha jfb.
Om du absolut inte får plats med en jfb vid centralen så kanske du kan göra en lite fulare lösning. En 2 polig jfb som bara skyddar badrummet, monterad vid en kopplingsdosa i närheten av badrummet.
Om du absolut inte får plats med en jfb vid centralen så kanske du kan göra en lite fulare lösning. En 2 polig jfb som bara skyddar badrummet, monterad vid en kopplingsdosa i närheten av badrummet.
Okej, nu såg jag bilden, ser ju inte så tokigt ut. Får fundera om jag kan få plats med en.
Är det så att 2-polig bryter 1F+N och 4-polig 3F+N?
Sitter den mellan huvudbrytare och säkringar? Har inte läst på så mycket om JBF, men det verkar onekligen som en bra pryl att ha.
Är det så att 2-polig bryter 1F+N och 4-polig 3F+N?
Sitter den mellan huvudbrytare och säkringar? Har inte läst på så mycket om JBF, men det verkar onekligen som en bra pryl att ha.
Klicka här för att svara