8 590 läst ·
53 svar
9k läst
53 svar
Jordfelsbrytare, vad säger kraven?
För mig som mest bara har erfarenhet av mitt eget hus låter detta konstigt (fast jag vet att det har sagts förr här). Min jordfelsbrytare har aldrig löst ut pga utebelysning och utomhusuttag, och då har jag rätt många meter kabel i gräsmattan till olika hörn av trädgården.Mikael_L skrev:
Jag tycker det låter som att installationen är dåligt gjord om jordfelsbrytaren löser ut. Om det är riktigt gjort och man följt IP-klassning osv så skall väl inte jordfelsbrytaren lösa ut? Att det är utomhus är ingen ursäkt.
Men jag är ju inte elektriker, med behörighet, så vad vet jag...
För att få rabatt på premier (även om inte det är huvudsyftet utan skydda sig och huset) hos länsförsäkringar skall ALLT ligga på JFB.
Mikael_L skrev:
Du har rätt, men ingen installation i världen råder bot på glömska människor som lämnar skarvsladdar kvar inkopplade ute i trädgården, ibland med maskiner inkopplade i andra änden.jakobnm skrev:
Julgransbelysningar för utomhusbruk är inte heller alltid så välbyggda.
Slutligen, brukar infravärmare förr eller senare börja ge läckströmmar, liksom elpatroner. Men här påverkar nog fabrikat, dvs byggkvalitet, en hel del.
Sen ska vi inte överdriva risken/problemen. Normalt sett slår t.ex. inte JFBn ifrån även om det ligger en skarvsladd med oskyddad uttagsbrunn ute på gräsmattan, om det så är skyfall. De normala skyddsavstånden internt i uttaget i kombination med den låga konduktiviteten i regnvatten förmår oftast inte driva tillräckligt hög ström.
Jag tror det är värre när häcksaxen eller vad det nu är, fortfarande sitter anslutet i andra änden, men då ska man som husägare bara vara glad ifall endast frysens innehåll är förstört istället för att fingrarna på grannens barn är borta.
Det är väl egentligen så jag misstänker att det är också - att det beror mer på brukaren än installatören om man har problem med att JFB löser ut.Mikael_L skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Elbasen 6.3.1 Basturumfremar skrev:Vad var anledningen till att elaggregatet i bastun inte ska ligga på JFB? Elektrikern hade inte hört talas om det och inte hans chef heller. Nu blev det i alla fall kopplat så att 30mA JFB skyddar hela anläggningen förutom elpatronen i pannan och pelletsbrännaren. Finns plats för att flytta ner bastun till nya kapslingen om det skulle behövas.
"Alla gruppledningar som matar basturummet, förutom den gruppledning som matar bastuaggregatet, ska skyddas av jordfelsbrytare vars märkutlösningsström är högst 30mA"
Jag antar att det kan bli lite problem eftersom man öser vatten över aggregatet?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Försäkringsbolagen har sina egna regler UTÖVER dom som finns i elföreskrifterna, dom regler som försäkringsbolagen ställer behöver man inte följa, men om man gör det kan man bli "belönad" med billigare försäkringar. Så står det allt så menar dom allt.
Och dom flesta bastuaggregat fungerar utmärkt med JFB men ibland är lekgaget lite för stort som det tyvärr allt för ofta är i "värmestavar"
Och dom flesta bastuaggregat fungerar utmärkt med JFB men ibland är lekgaget lite för stort som det tyvärr allt för ofta är i "värmestavar"
Man måste inte sätta bastuagg på JFB.. men de skadar ju inte! Vi brukar inte undanta bastuagg då vi monterar JFB.. Om kunden önskar eller om de blir strul kan man sätta den på en egen JFB alt en 4polig PSA
JFB löste inte ut när jag badade bastu idag i alla fall. Får väl se om det blir något problem med det i framtiden, isåfall får jag koppla den utanför JFB. Han satte en normkapsling med 13 moduler så det är 5 lediga om jag behöver det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden