5 098 läst ·
6 svar
5k läst
6 svar
säkringarna går, normalt i samband med 2 värmefläktar?
Kör två stycken 2000w värmefläktar samtidigt som jag dammsög, sekunden efter att jag sög upp en stor metallbit så slocknade större delen av huset och jag trodde att den dyra dammsugaren var kortsluten pga det jag sögupp..(körde även dator, spis, och ett till el-element)
Så, efter byte av en huvudsäkring så snurrade allt igång...
Nu var jag borta en sväng och kom hem till ett till hälften nedsläkt hus. 1st 10amp säkring hade gått..
Är det orimligt att köra två värmefläktar i maxläge 2000w vardera, på en 10 säkring?
Eller är det bara att säkringarna inte är vana att något drivit på länge och att de har gått och blivit dåliga?
Satte dem på halv styrka nu, vardera, får se om det funkar bättre..
Så, efter byte av en huvudsäkring så snurrade allt igång...
Nu var jag borta en sväng och kom hem till ett till hälften nedsläkt hus. 1st 10amp säkring hade gått..
Är det orimligt att köra två värmefläktar i maxläge 2000w vardera, på en 10 säkring?
Eller är det bara att säkringarna inte är vana att något drivit på länge och att de har gått och blivit dåliga?
Satte dem på halv styrka nu, vardera, får se om det funkar bättre..
mummel... alltså får jag försöka sprida dem så de ligger på olika säkringar... klurigt värre när jag egentligen bara har två halvor av huset att välja på och redan kör ett element på andra sidan... 3 element, 2 säkringar.. hehe..
nåväl, halv effekt på dom nu så får se hur länge det håller denna gång
tack för svaren
nåväl, halv effekt på dom nu så får se hur länge det håller denna gång
tack för svaren
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
2x2000=4000
Kör du fläktarna på samma 10A säkring?
Kör du fläktarna på samma 10A säkring?
Produkter som diskuteras: "fläktarna"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 916 inlägg
4000W i 230V ger drygt 17A vilket borde lösa säkringen inom en minut (har för mig att dubbla strömmen ska lösa säkringen inom 5s). Men nu har du antagligen ett häftigt spänningsfall som gör att strömmen inte blir så hög, 15A kanske, och då kan den hålla i en timme. (Du har säkringar va, inte dvärgbrytare).
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden