19 149 läst ·
10 svar
19k läst
10 svar
Enkeltariff eller Tidstariff?
När jag skaffar en ny elanslutning för ett hus med 16amp vad ska jag välja?. Enkeltariff eller Tidstariff?
Nybygge med jordvärme så jag slukar ju inte massor av el.
Läste detta hos ett annat bolag.
Nybygge med jordvärme så jag slukar ju inte massor av el.
Läste detta hos ett annat bolag.
Tidstariff
Detta innebär att du under vintermånaderna (november - mars) betalar ett högre pris på veckodagar (måndag - fredag, kl 06-22) verk 2 och ett lägre pris på natt och helg, verk 1. Övriga månader gäller det lägre priset, verk 1. Tiden då den högre tariffen tillämpas kallas höglasttid, eftersom efterfrågan på el då är stor och produktionskostnaderna höga. Tiden för den lägre tariffen kallas låglasttid.
Allt fler nätföretag har minskat möjligheten för småhusägare att välja olika nätprisabonnemang (nättariff)5. Flera nätföretag erbjuder istället enbart en nättariff, vanligtvis då en enkeltariff eller normaltariff. Det innebär att småhusägaren har samma pris oavsett när på dygnet elen förbrukas. Alternativet är att småhusägaren kan välja en tidstariff, vilket betyder att villaägaren betalar olika mycket beroende när på dygnet förbrukningen av elen sker. I regel är det billigare på natten och dyrare på dagen6.
4 Rapport från Energimarknadsinspektionen: Utveckling av nätpriser 1 januari 1997- 1 januari 2007
5 I ellagen (1 kap. 5§) används begreppet nättariff och definieras enligt följande: ”avgifter och övriga villkor för överföring av el och anslutning till en ledning eller ett ledningsnät”. I rapporten används i huvudsak begreppet nätpris eftersom övriga villkor för anslutning inte berörs. I den mån begreppet nättariff används i rapporten är det för att beskriva en viss sorts abonnemang eftersom det är ett gängse begrepp bland nätföretagen. Vi har vidare avstått från att använda begreppet nätavgift, eftersom det kan tolkas som en statlig avgift.
6 Statens Energimyndighet, Utveckling av nätavgifter 1 januari, 1997-1 januari, 2006 sida 16.
Redigerat:
Kul.. har kraftbolagen nyligen börjat om med detta eller? Då jag var ung hade ju "alla" så.. Minns att mina föräldrar alltid körde tvättmaskinen osv efter 2200 
Edit: Vad skiljer det i kWh priset mellan de olika tarifferna?
Edit: Vad skiljer det i kWh priset mellan de olika tarifferna?
Vattenfall.Rrrrr skrev:
Det är bara en offert. Kör på tidstariff. Tror det verkar bäst för oss.
Har inte kollat priser än. Ska ha hembrännaren och disk och tvätt maskin gå hela nätterna sen :wow:
Förmodligen får du försöka styra uppvärmningssystemet också så det arbetar mest på natten, för om jag läser rätt så får du betala 23 öre mer per kWh under den dyra tiden, medan du bara sparar 10 öre/kWh på den billiga tiden. Grovt räknat innebär det alltså att för att gå jämnt ut måste du förbruka 2/3 av all el på nätter, helger och sommaren. För att vinna på det måste du styra om ännu mer av förbrukningen till nätter och helger (och sommaren för all del, men oftast har man ju inte så stor nytta av att ha förbrukat el på sommaren när man fryser på vintern).
Tack. Har bara en offert iväg skickad så det borde vara lätt att ändra. Efter din fina förklaring så verkar det inte så vettigt.mulpac skrev:Förmodligen får du försöka styra uppvärmningssystemet också så det arbetar mest på natten, för om jag läser rätt så får du betala 23 öre mer per kWh under den dyra tiden, medan du bara sparar 10 öre/kWh på den billiga tiden. Grovt räknat innebär det alltså att för att gå jämnt ut måste du förbruka 2/3 av all el på nätter, helger och sommaren. För att vinna på det måste du styra om ännu mer av förbrukningen till nätter och helger (och sommaren för all del, men oftast har man ju inte så stor nytta av att ha förbrukat el på sommaren när man fryser på vintern).
Vill ha det som är mest flexibelt. Kommer ha uppvärmt med jordvärme. Ingen som är hemma på dagarna. Om det spelar någon roll.
Minns också hur det var. Morsan hade timer på disk och tvättmaskin som dundrade igång mitt i nattenRrrrr skrev:
Jordvärme med ackumulatortank. Pumpen får arbeta hela natten och ladda tanken, sedan tar man värme ur tanken under dagen. Borde öka livslängden på pumpen också då det blir färre start och stopp. Skulle kanske vara en idé.
Men tror du de ören man tjänar motiverar tankinköp samt utrymmet som krävs?miko skrev:
Inte direkt så mitt nybyggda 140kvm hus kommer vara dyrt att värma upp.
De flesta elbolag arbetar bort tidstariffen för småförbrukarna eftersom administrationen blir så dyr. Och eftersom de är skyldiga att ta betalt för sina kostnader så innebär det ju att kunden i fråga får betala för det. Men har du storförbrukare som du kan styra till nattetid eller bara köra på sommarn så går det ju fint.
Tänk även på att tidstariffen normalt sett bara gäller för ELNÄTSavgiften, det är alltså inte alla elhandlare som kan erbjuda detta. (Vilket beror på att Svenska kraftnät tagit bort möjligheten att rapportera tidstariff som man gjorde förr och elnätsbolagen inte är skyldiga att tillhandahålla mätare som klarar tidstariffer)
Det är dock många elnätsbolag som investerat i mätare som både klarar tidstariffer och övriga tariffer såsom effekttariffer m.m. Så inom kort tror i alla fall jag att vi kommer att se en effekttaxa för kunder över exempelvis 25A huvudsäkring. Där du betalar mer om du maximerar uttaget och betalar mindre om du håller dig på en lägre effekt. Det finns stora pengar att tjäna för elnätsbolagen om de kan sänka sina abonnerade effekter från överliggande nät.
Tänk även på att tidstariffen normalt sett bara gäller för ELNÄTSavgiften, det är alltså inte alla elhandlare som kan erbjuda detta. (Vilket beror på att Svenska kraftnät tagit bort möjligheten att rapportera tidstariff som man gjorde förr och elnätsbolagen inte är skyldiga att tillhandahålla mätare som klarar tidstariffer)
Det är dock många elnätsbolag som investerat i mätare som både klarar tidstariffer och övriga tariffer såsom effekttariffer m.m. Så inom kort tror i alla fall jag att vi kommer att se en effekttaxa för kunder över exempelvis 25A huvudsäkring. Där du betalar mer om du maximerar uttaget och betalar mindre om du håller dig på en lägre effekt. Det finns stora pengar att tjäna för elnätsbolagen om de kan sänka sina abonnerade effekter från överliggande nät.
Klicka här för att svara