5 099 läst ·
5 svar
5k läst
5 svar
Koppla spis och diskmaskin 20A?
Hej!
Bygger om lägenheten och har köpt ny diskmaskin (fanns ingen förut), nu till problemet jag vet inte vart jag ska koppla in den...
Det finns ett spis uttag där hället kommer vara kopplat nu undrar jag om jag kan koppla diskmaskinen där med?
Det är 230/20A i uttaget om jag har förståt det hela rätt så ska jag ha samma kabel area till diskmaskinen också?
Kan tillägga att ugn går på en annan säkring.
Tacksam för svar
Bygger om lägenheten och har köpt ny diskmaskin (fanns ingen förut), nu till problemet jag vet inte vart jag ska koppla in den...
Det finns ett spis uttag där hället kommer vara kopplat nu undrar jag om jag kan koppla diskmaskinen där med?
Det är 230/20A i uttaget om jag har förståt det hela rätt så ska jag ha samma kabel area till diskmaskinen också?
Kan tillägga att ugn går på en annan säkring.
Tacksam för svar
Du kan ju faktiskt koppla ihop det men då måste det vara en fast anslutning. Du får absolut inte sätta ett vanligt 230 uttag på 20 A då dessa bara är godkända för 16 A.
Och då spricker det för detta får du inte göra själv...
Ta dit en elektriker så drar han fram en ny grupp i det befintliga röret som går till spis hällen så är allt frid och fröjd
Och då spricker det för detta får du inte göra själv...
Ta dit en elektriker så drar han fram en ny grupp i det befintliga röret som går till spis hällen så är allt frid och fröjd
Nja man ska inte räkna med att det går att använda samma rör som till spisen. Man ska snarare absolut räkna med att det inte går.
Det som behövs är att antingen dra en ny kabel från centralen eller dra kabel från att vägguttag i närheten, så länge det inte är för mycket som går på samma säkring.
Det som behövs är att antingen dra en ny kabel från centralen eller dra kabel från att vägguttag i närheten, så länge det inte är för mycket som går på samma säkring.
Klicka här för att svara