6 649 läst ·
10 svar
7k läst
10 svar
Luftledning för telefon?
Hej!
Vet inte om det här egentligen passar i "El", menmen.
Vi har telefoni via luftledning till vårt hus, men nu går jag i planerna att göra om lite. Ingen av grannarna som delar stolpe med oss är särskilt intresserade av att bekosta nedgrävningen, så stolpen blir nog kvar, så vad jag behöver veta är hur man med moderna metoder avslutar luftledningen mot huset? Idag sitter en tillbockad pianotråd som kabeln är bockad runt, men jag är säker på att det finns nåt bättre sätt? Kabeln är av en typ som har inbyggd bärlina.
Är det rent av läge att byta kabel? Den är nog minst 30 år gammal skulle jag gissa. Hur ser moderna luftledningar för telefoni ut?
Finns det någon form av kopplingsdosa man kan koppla kabeln i där den övergår till husets installation, som man kan sätta på ytterväggen och dra in ett vp-rör i bakifrån?
Vet inte om det här egentligen passar i "El", menmen.
Vi har telefoni via luftledning till vårt hus, men nu går jag i planerna att göra om lite. Ingen av grannarna som delar stolpe med oss är särskilt intresserade av att bekosta nedgrävningen, så stolpen blir nog kvar, så vad jag behöver veta är hur man med moderna metoder avslutar luftledningen mot huset? Idag sitter en tillbockad pianotråd som kabeln är bockad runt, men jag är säker på att det finns nåt bättre sätt? Kabeln är av en typ som har inbyggd bärlina.
Är det rent av läge att byta kabel? Den är nog minst 30 år gammal skulle jag gissa. Hur ser moderna luftledningar för telefoni ut?
Finns det någon form av kopplingsdosa man kan koppla kabeln i där den övergår till husets installation, som man kan sätta på ytterväggen och dra in ett vp-rör i bakifrån?
Gick just ner i källaren för att kollla hur ledningen ser ut. Den drogs ny av Relacom för 2 år sedan. Svart fyrtrådig kabel med en "inbakad" tunn vajer. Telia vill ha en avlämningspunkt till husets installation och det brukar vara första jacket.
Kabel med bärlina är väl det man använder, själva bärlinan och parkabeldelen går att dela/Dra isär,sen fäster man bärlinan på lämpligt sätt tex genom att göra en ögla bakåt av bärlinan på inkommande ledning och sedan tejpa ihop det hela, och hänger fast den på en ögla eller liknande på fasaden med en stålkrok..parledardelen kan sedan fortsätta in i huset genom valfritt hål (rör behövs eg, inte...) till första jacket. eller till överspänningsskyddet om man har ett sånt,, så det behövs ingen dosa, man strippar helt enkelt bort så mycket bärlina man inte behöver...
Fungerar det finns ingen anledning att byta kabel, det är inte din kabel heller förresten, det är Telia/Scanovas....Och kabelbyte gör man endast om den nuvarande inte fungerar, eller fungerar dåligt vid tex xDSL -abonnemang..
Fungerar det finns ingen anledning att byta kabel, det är inte din kabel heller förresten, det är Telia/Scanovas....Och kabelbyte gör man endast om den nuvarande inte fungerar, eller fungerar dåligt vid tex xDSL -abonnemang..
När vi pratade med telia sa dom att det var upp till oss vad vi gjorde med luftledningen, man fick lossa och ta ner den på "hussidan" hur mycket man ville, och flytta förstajack osv..
Men jag tror inte att bärlinan var som en egen del i den här kabeln, utan låg som ett hölje runt hela eller nåt liknande. Kommer inte ihåg exakt, men det var ingen "lös" wire iallafall som man kan skala av och ha på sidan, det vet jag säkert.
Lösningen med dosa kanske är att sätta ett överspänningsskydd då, och dra vidare därifrån till första jacket, som är tänkt att hamna i en klädkammare på andra sidan huset.
Men jag tror inte att bärlinan var som en egen del i den här kabeln, utan låg som ett hölje runt hela eller nåt liknande. Kommer inte ihåg exakt, men det var ingen "lös" wire iallafall som man kan skala av och ha på sidan, det vet jag säkert.
Lösningen med dosa kanske är att sätta ett överspänningsskydd då, och dra vidare därifrån till första jacket, som är tänkt att hamna i en klädkammare på andra sidan huset.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Ska du sätta överspänningsskydd så SKA det sitta i fasadmätarskåpet eller mycket nära skåpet. Har du mätaren inne så sätter man överspänningsskyddet där.
Har du mätaren på i ett skåp på stolpe så sätter man överspänningsskyddet vid elcentralen inne.
Detta oavsett om du måste dra ledningen runt huset på andra sidan. Sätter du inte överspänningsskyddet i närheten av inkommande el så kan du lika gärna spara in på kostnaden för överspänningsskyddet. Sitter överspänningsskyddet på fel ställe gör det ingen nytta.
Protte
Har du mätaren på i ett skåp på stolpe så sätter man överspänningsskyddet vid elcentralen inne.
Detta oavsett om du måste dra ledningen runt huset på andra sidan. Sätter du inte överspänningsskyddet i närheten av inkommande el så kan du lika gärna spara in på kostnaden för överspänningsskyddet. Sitter överspänningsskyddet på fel ställe gör det ingen nytta.
Protte
En vanlig kopplingsdosa, tåtarna skarvar du sedan med "fiskögon" i i dosan.

Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det kallas inte "fisköga", det kallas "mörtöga". 
//Patrik
//Patrik
Mja, den bockade tråden är gammal Televerksstandard och håller tusentals luftledningar vid husgavlar och skorstenar med bravur så nåt bättre, tja? Varför vill du byta den?
Klicka här för att svara