Ska bygga ett fritidshus.
Fick info av bolaget att jag måste gräva och lägga ner 100m jordkabel (till närmaste stolpe).
Hur ser ut sånt där inkoppling? Ska man bara gräva ner en jordkabel 20cm? Eller ska den igga i ett rör? Hur stor yta bör den ha? Kan man passa på och lägga ett annat rör bredvid?
Visst vet jag att en el kille måste ansvara för anmälan och jobbet med jag vill gärna veta hur det funkar.

Sitter elmätaren på huset ska du gräva och lägga rör från den plats som mätaren sitter och till tomtgränsen. Röret ska vara min 50 mm i diameter och ha slätt insida. Många nätägare håller med rör som man får hämta sedan man skickat in en föranmälan. Sedan kommer nätägaren och drar in en kabel i röret.
Sitter mätaren på stolpen får du gräva och bekosta kabeln mellan huset och stolpen, man brukar rekommendera ca 60 cm djupt.
Och du kan lägga flera rör i samma dike
Vänder du till "din" nätägare får du med säkerhet ett "papper" där dom beskriver hur dom vill ha det.

Det finns ingen mätare. Bara stolpar. Det är ute på landet. Flera av stolparna är på min tomt. Men, mellan närmaste stolpen och platsen där fritidshuset ska stå, är det ca 200m.
Det med minst 60cm har jag set nu på olika ställen på nätet. Men på vissa ställen står det att inget rör behövs på andra att den behövs. Ibland står det att man får bekosta rubbet, ibland att 60lpm ingår...
Djungel.

Det är ingen djungel ring och fråga nätägaren och den som ska skriva din mätaranmälan. Dom vet exakt hur det funkar på din ort.

Du har rätt.

Ringer de imorgon.

Tack!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.