1 559 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Kontaktorkontroll av spis för säkerhetsfunktion?
Är det tillåtet enligt reglerna att låta elektriker installera ett NO relä (eller kontaktor) i elcentralen i en privat bostad där reläet styrs av en dator för att på så sätt flexibelt dels kunna stänga av spisen efter inställd tidsnedräkning och dels kunna stänga av den fjärrstyrt ifall man blir osäker på hurvida man stängt av den?
Vad säger försäkringsbolag ..?
Färdig spisvakt är iofs en lösning, men kommer inte åt problemet då man åkt iväg och blivit fundersam på om spisen verkligen är avstängd.
Färdig spisvakt är iofs en lösning, men kommer inte åt problemet då man åkt iväg och blivit fundersam på om spisen verkligen är avstängd.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Spisvakten ser ju till att spisen är avstängd efter inställd tid?
Ja.. Detta är en rätt vanlig funktion vid "smarta hus lösningar". Att man tex stänger av viss belysning, uttag, spis osv med en "gonatt-knapp" vid sängen eller en "hemma/borta" knapp vid entrédörren.husnils skrev:Är det tillåtet enligt reglerna att låta elektriker installera ett NO relä (eller kontaktor) i elcentralen i en privat bostad där reläet styrs av en dator för att på så sätt flexibelt dels kunna stänga av spisen efter inställd tidsnedräkning och dels kunna stänga av den fjärrstyrt ifall man blir osäker på hurvida man stängt av den?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Hur ska du göra med strykjärnet?
Protte
Och låste du verkligen ytterdörren??
Protte
Och låste du verkligen ytterdörren??
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Det finns färdiga "senil-glömma bort spisen" utrustningar.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Som sagt, en spisvakt löser ditt problem. SPISEC har dessutom en funktion för att kunna köra spisen i 4 timmar, om inte den inställda tiden skulle passa, t.ex. vid julbaket. Annars är det ju bara att stänga av och sätta på igen, så får man en ny nedräkning.
Moderator
· Stockholm
· 57 894 inlägg
Just strykjärn (och kaffebryggare) har oförtjänt dåligt rykte som brandfarliga, troligen pga olyckor för typ. 30 år sedan. Numera är de säkrare. Framförallt sitter det numer alltid temperatursäkirngar i bryggare, strykjärns osv. Det kan inte börja brinna såvida du inte får minst ett dubbelfel, både termostat och tempsäkring måste fallera.
Jag hörde en lite rolig historia från en brandingenjör. En kille ville bränna ned sitt hus för försäkringen. Han tog fram strykjärnet och lämnade det påslaget ovanpå sin skjorta på strykbrädan. För att försäkra sig om att det verkligen skulle brinna så hällde han även på lite fotogen eller liknande på olika ställen i huset och tände på.
Åkte till jobbet.
När han fick reda på att huset brunnit så utbrister han "jag tror jag glömde strykjärnet på i morse". Då visar brandingenjören upp en bit av hans skjorta. Hela skjortan är svartbränd, utom ett perfekt avtryck från strykjärnet, strykjärnet hade skyddat tyget från att brännas. Blev visst lite problem med försäkringen.
Jag hörde en lite rolig historia från en brandingenjör. En kille ville bränna ned sitt hus för försäkringen. Han tog fram strykjärnet och lämnade det påslaget ovanpå sin skjorta på strykbrädan. För att försäkra sig om att det verkligen skulle brinna så hällde han även på lite fotogen eller liknande på olika ställen i huset och tände på.
Åkte till jobbet.
När han fick reda på att huset brunnit så utbrister han "jag tror jag glömde strykjärnet på i morse". Då visar brandingenjören upp en bit av hans skjorta. Hela skjortan är svartbränd, utom ett perfekt avtryck från strykjärnet, strykjärnet hade skyddat tyget från att brännas. Blev visst lite problem med försäkringen.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Vårt strykjärn (mest fruns) har en skaksensor, står det still i några minuter så stänger det av sig.
protte
protte
Klicka här för att svara