Belasta vanliga vägguttag med en kontinuerlig belastning på säg 10A är ingen höjdare, har varit med om flera gånger där man satt en liten värmefläkt på 2kw och låtit den gå på max i flera dygn och för det mesta så slutar det med att stickproppen smälter inne vid stiften, det är den lilla kontaktytan som ger varmgång mellan stiften och uttaget.

Som det skrevs här tidigare så jämför ett CEE216 med ett vanligt uttag så förstår man varför det ena inte ska belastas med 16A kontinuerligt.

Ta tex en inbyggnads ugn idag på säg 3.5kw den måste man ju ha 16A i ett vanligt uttag men iom att du inte har ugnen på i flera dygn i sträck så är det inga problem med vanliga uttag detta är min mening i varje fall.

Det är ett CEE216 uttag, så det tycker även jag ;)

men är det verkligen bra att maxa dom där uttagen elmont, skulle man inte gå upp till CEE232 istället?

Köp ett och jämför, man kan ju undra varför CEE uttaget är betydligt "robustare" om det inte behövs. Kan det vara så att shucko uttagen egentligen är tillverkade för 10 A men man har "dekaltrimmat" dom lite medan CEE uttaget redan från början tillverkades för 16 A. Ja inte vet jag, jag har ju bara under snart en livstid arbetat uttag, sladdar, brytare mm mm och kanske under resans gång sett ett och annat bränt uttag och oftast även sett eller fått vetskap om vilken last som var ansluten innan jag kom för att laga

självklart förstår jag vad du menar, och jag håller med dig, dock ville jag bara driva lite med detta att vissa grejer är gjorda för att maxas medan andra inte är det.
jag tycker också att schuko skulle vart för max 10 eller 13A.

C
Okej, men ingen har alltså nån invändning mot att uttagsgruppen är avsäkrad till 16A om man ger fan i att ha en värmefläkt inkopplad i flera dygn i uttaget?

Hur är det med det här med att dela en trefasgrupp då, är det tillåtet eller inte? För isåfall kan jag ha tre grupper istället att fördela belastningen på.

Eftersom du inte ska ha elfläkten eller nåt annat på 2KW inkopplad hela tiden kan du lika gärna säkra ned till 10A :)
En 10A trefasgrupp är mycket bättre än en ensam 16A grupp.

C
En 10A-grupp klarar inte allt som kommer köras samtidigt, flera datorer, skärmar, kanske TV, dammsugare, plus flera spottar och annan belysning, det klarar sig liksom inte på en 10A-säkring. Inte ens om man räknar bort belysningen tror jag att det klarar det. Men delar man uttagen på en trefasgrupp funkar ju utan tvekan.

Dra fram en trefasgrupp till en kopplingsdosa där du delar på trefasgruppen till tre enfasgrupper, skriv gärna en liten lapp som du lägger i dosan som talar om att det är en trefasgrupp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.