Byggmaterial & Byggteknik
zankan: Vill nog säga att just toaletten är skön att ljudisolera... Och köket.. Mycket bakgrundsljud kommer ifrån kök. Och Gromit plåtreglar som man kan forma så bra och att det skulle vara lättare att bygga i trä köper jag inte. Det är ingen slump att 90% av alla väggar i byggproduktion består av plåtreglar eller? Det går snabbare, något bättre ljud reduktion, minst lika formbart som
grefven: Tja, jag såg att någon påstod att det är svårt för sågverken att ta emot stora stockar. Vet att detta sågverk, som är privatägt o sköter sina egna inköp gärna köper grövre rotstockar av furu. Uppköpsområde småland-värmland. http://www.ansgariussvenssonab.se/swe_main.asp?id=8
cubix: Titta på tidigare frågor här i forumet. Det finns en hel del matnyttigt.
NordiCs: Vi har precis fått ytterväggarna på kåken på plats och nu funderar jag på vad jag ska göra med källarväggarna. Väggarna är uppmurade med lättbetong block i samma storlek som leca block. Nu funderar jag på om det räcker med att bredspackla väggarna för att sedan måla eller tapetsera dem. Eller måste jag putsa dem ?? En annan sak, vad är skillnaden mellan puts bruk och spackel
cubix: Läs senaste numret av "Gör så här", där fanns en intressant artikel.
byggherreNR1: Efter att ha varit i byggtagen nu ett par år så har jag insett hur mycket det går att pruta om man köper llite större mängder material och planerar långt i förväg. Jag har gått samman med min syster, far och en kamrat. Genom detta har vi fått mycket lägre priser, leverantörerna är mycket mer tillmötesgående och det överblivna materialet har vi kunnat byta sinsemmelan. En stor del
AndersG: Det roliga är att vattenburen golvvärme är billigare i betongbjälklag än i trä. I vårt hus har vi ingjutet i källare och entréplan. Golvet i v2 är trä med golvvärme i deflektorplåtar. Se: http://www.wirsbo.se/ifs/files/Wirsbo/swe/Presentation/Website/Produkter/Golvvxrme/Golvvxrme.jsp
zankan: Viktigare är väggen dimension... Och " Det är två stora valv i den och den är inte förstärkt utan bara reglad på vanligt vis samt klädd med spånskiva. " är hmmm bärande konstruktion R30 får man väl hoppas då känns inte spån som seriöst.. väggen borde vara minst 145 mm och innehålla 2 gips 95 regel 2 gips alternativ är 1 lager gips utbytt mot ett lager ply eller osb
norrifran: Järnbalken är ditsatt som extra stöd till det tätare bjälklaget och för att den inte skall falla igenom direkt vid tex en brand (balken klarar en vikt på 2 ton). Fundamenet kommer antiken att gjutas eller så sätter man en plåt, uppe på bjälklaget och järnbalken i mitten. Jag hoppas att detta skall funka. Mvh N
MathiasS: men nästa gång, se till att använda en RIKTIG andningsmask (inte en såndär papperkupa med gummisnodd) och använd gärna en blomspruta för att fukta och minska dammet (alla i rummet kanske inte har mask). Du lär inte må dåligt av detta, varken nu eller senare, men någon borde ge din handledare en rejäl bredsida i bakdelen.
Norre: Ställ in karmen på rätt plats i hålet, fäst med 2st 4" spik. En i varje hörn i skruv hålen. Så att inte karmen trillar Väg in g-sida och översida. Kila dörren. Dra fast. Sätt på dörren och finjustera KLART! Sitter karmen redan där och du inte vill sätta om den? Ja då får det bli, som mannen ovan sade, att ta fram knäckar´n. Fungerar det inte? Kanske kan hyvla dörren lite?
dymlingen: Jag byggde först en flytbrygga men tröttnade på att den var så ostabil. Den var 4x4 m och låg på 8st blå plasttunnor. Kanske är flytblocken bättre. I år kapade jag bort tunnorna och ställde den på fyra grova cementrör (ca60cm dia). Vi får se om den står kvar till våren eller om isen har vält omkull rören. Det är otroliga krafter i isen.
Bob_the_builder: Nåja, jag vågade inte chansa utan körde regelskarv. Återförsäljaren lär få köra ut några extra skivor om de tar slut... ;)
moonrocket: Jodå, jag hittade den länken också, men tack ändå ! Skulle vara kul att höra från 'vanligt' folk också om deras erfarenheter av stepkit, Timell är ju oftast (kanske med all rätt) väldigt nöjd med sina verk.... :)
valter53: Låt någon byggare göra grunden och resa stommen med takstolar. Resten kan du göra själv om du ha snickrat lite förut. När jag byggde ut för 10 år sedan gjorde jag så. Ingång till krypgrunden måste du ha. Alt. En öppning utefrån eller slå upp ett hål i den befintliga grunden. Lycka till Torsten
LennartL: Om de finns vet jag ej, har aldrig sett dem ... men du kan köpa skenor och hängrullar till en hängdörr på Jula, och sedan bygga själv (en häng-skjut-dörr kräver mindre passningar och är normalt lätt att bygga, men inte en sån här med alla glas :o), så alternativet är att låta en specialsnickare bygga det, gissar jag.
jedj: Tackar, det blev gothenburg ek (så gott som kvistfri) för 349:- kvm helt okej på mattvaruhuset!
Hero2: Har köpt ett etagehus byggt 74. Vid besiktning upptäcktes fukt i isoleringen i golvet i gillestugan. Vi fick prutat ner huset rätt ordentligt pga av detta och har blivit rekommemderade att lägga in nivell system istället för de träreglarna som ligger direkt på plattan nu. Mina frågor är: 1. Är Nivellsystem det bästa alternativet eller går det bra med åldersbeständig plast på
Thor-Sten: Hej! Jag hållermed "Lurvnos" fullständigt! Det är epoxy som gäller! Undvik absolut PL400 som är färgat och bygger höjd, vilket innebär att skarven kommer att synas alldeles för mycket. Om du har svårt att hitta långsamhärdande epoxy, kan jag rekommendera Nordells som säljer knivmateriel. (http://nordellknives.com) De har ett alldeles utmärkt Amerikanskt långsamhärdande epoxilim.
Immobil: [citat] Japp, men det är kanske långt ifrån dig: http://www.mjallby-trabygg.se/ ;) De levererar det mesta materialet till våran renovering som du kan följa på hemsidan. ;)
jorwes: För er som funderar på att göra er egen trappa så finns det en firma; Trappteknik som man kan köpa ritningar av. Då ingår det mallar i skala 1:1 vilket förenklar avsevärt. Kolla in trappteknik.com /Jögga
Jante: Hejsan. Om du vill handla el så finns det mycket på http://www.knifab.com/ till bra priser....
zankan: Då e det bekymmer måste kortlas annars håller det aldrig....
A-K: Tack för era svar. :) Jag funderar oxå på ifall man måste kontakta sotaren för ny provtryckning (Vi har precis gjort en sådan)? Ifall putsen har någon betydelse för tätheten eller något sådant? /A-K
Sonander: Tror det kan vara värt det. En på mitt jobb fick sin övervåning omgjord då kvalitetsansvarig inte godkände jobbet. Nu när vi skall lägga på en till våning fick vi rekomendationen av leverantören att fixa en själva, de kunde i och för sig förmedla en kvalans, men tyckte det var bättre om vi gjorde det själva.
Norpan: Förlåt att jag dröjer med prislistan, men den är utlånad och jag väntar på att få den tillbaka... :-/ Ska försöka skynda lite, lovar.... :-/