K
Kalle_Kofot: Man kan ju bli anarkist för mindre. Då tror jag inte att väggen är såååå bärande... Men sätter in en HEA för att det är snyggt. Jättesnyggt... KK
8 svar · 15,2k läst
M
marcus133: Tackar för det, då kör vi så.
2 svar · 4,2k läst
C
casado: Jag skall bygga ett hus och jag sitter nu och går igenom tillvalen för detta. I standardpriset på huset ingår just standard-dörrar i vitt (10 st)från Dooria/Kungsäter. De är ganska trista så jag vill ha ekdörrar istället. Till detta behövs ju också innedörrskarmar och handtag i ek. Ytterdörrarna i standardutförandet är inget att skriva hem om heller (de (2 st) kommer från
0 svar · 2,7k läst
J
Jenny_U: Om man inte är sådär överdrivet hajj på polska, hur gör man då? Hittar inga priser eller produktöversikt på deras hemsida (om jag tolkar det rätt)...
1 svar · 3,5k läst
M
mije: Hej, Någon som vet länkar för att handla byggmaterial etc på nätet. /Mije
0 svar · 3,4k läst
N
NordiCs: Tack för tipsen, det med ett "lock" lät billigt och bra :)
2 svar · 3,8k läst
M
Mjölnaren: Shingel kostar ca. 100:-/m2 ;)
1 svar · 4,7k läst
S
Steff: Är det svårt att flytta fönster till ny plats? Orsaken är den att vi funderar på att bygga om lite och måste då flytta en del fönster. T e x måste nya hål tas upp i vägg där sedan fönster skall monteras osv. Fixar man detta själv under förutsättning att man är skapligt händig? Och hur isåfall? Tar man bara ut karmens byggmått och kör igång tigersågen eller? Är det inte
0 svar · 3,9k läst
J
joi: Vi har tunn, vit puts utanpå vår teglade fasad. Visst ser man strukturen men på detta "moderna" 60-tals hus passar det bra. Mycket sobrare, och inte så kitschigt som mexi (nu får jag väl alla mexihus-ägare på mig ;-)) Många kyrkor byggda på 50, och 60 tal har vitpusat tegel + koppardetaljer. Danska Uniqhus har annamat detta också.
4 svar · 4,3k läst
J
joi: Funkar det att bygga badrumsmöbler (typ kommod) i MDF? Är det stor skillnad om man har melamin-täckt eller inte? annars kommer jag att måla. (Luckor gör jag i massivt träs så det handlar mest om stommen) /Joi
0 svar · 3,2k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Min stod utan panel oktober-juli (tror jag det var... månaderna går så fort) utan problem. Tillverkarna rekommenderar dock max tre månader oskyddat, men får den bara torka ur någon gång ibland så är det väl ok. Vårt hus var oisolerat under den nämnda perioden, så gipsen kunde ju torka år båda håll. Känn på skivorna, vet jag. Känns den mjuk och spröd så börjar det väl bli
2 svar · 2,8k läst
fia_mstd
fia_mstd: Har ni pratat med en arkitekt? De kan ibland komma med löjligt enkla lösningar som man själv inte sett och istället kunna utnyttja befintlig yta på ett annat sätt. Alternativt komma med bästa lösningen på en eventuell utbyggnad. Den kostnaden kan visa sig lönsam sen! :D Lycka till!
1 svar · 1,3k läst
P
Per-Erik: Humm.. jag har spiktegel på min kåk sattes dit på 50 talet.. Verkar vara en väldigt enkel o lätt konstruktion.. Fattar inte varför man inte använder det i dag ??? Har bara sett Marmoroc som liknar det.. är dock heller inte impad av utsendet... Iallfall inte dom som jag fick med i brochyren hem sickad från dom..
3 svar · 4,4k läst
Z
zankan: Kör på bara....
1 svar · 2,6k läst
A
arnel: Jag har lärt mej att karmen är 15 mm mindre än modulmåttet och att hålet skall vara 15 mm större. Detta ger ett drevutrymme på 15 mm på varje sida om man lyckas göra hålet helt rakt. I praktiken används nog några mm för att kompensera för att hålet inte blir helt perfekt. -- ArneL
8 svar · 19,4k läst
Immobil
Immobil: [citat] Japp! ;)
1 svar · 4,9k läst
Z
zankan: 2.5 cm är tunnt vilket gör det lite svår arbetat... Betongen kommer "rulla" på underlaget när du skall riva av det och stålslipa det. Och risk för tork sprickor är nog rätt stor. Sedan tror jag att du kan få en viss "krypning" i ytan. Dvs kvarstående deformationer efter belasting. Jag menar 2.5 cm är inte mycket och skall man undvika sprickor i betongen använder man sig av
14 svar · 33,0k läst
Fasting65
Fasting65: Som dosborr kör jag med Biltemas. Borren har rätt dimension för hålen i Hole-In-One och fräsarna har inte pajat än. Prisvärt för en hobbybyggare! Chucken: 20-306 39.90 kr Borren: 20-307 8.90 kr Hålsågen: 20-303 (75 mm) samt 20-302 (85 mm) 89.90 kr/st
13 svar · 31,6k läst
F
frasse: Kanske Rivners? www.rivners.se
3 svar · 5,2k läst
P
Pete_R: Jag måste väl tillägga att "för säkerhets skull" körde jag med plyfa under hårdgipsskivorna i vardagswummet,men ljudisoleringen hade även en roll i sammanhanget... :o
5 svar · 10,5k läst
E
Ed: Hej!! Jag ska tillverka infälldda bastutermometer, hygrometer. Nu till min fråga.... Hur stort avstånd bör det vara mellan plankan (med de infällda termometern, hygrometern) och bastuvägg?? Det bör väl vara ett avstånd emellan så luften kan cirkulera... Vore bra med ett snabbt svar, en julklapp till min far... ;)
0 svar · 3,7k läst
D
devnull: www.sveragbyggmaterial.com
1 svar · 3,3k läst
Fasting65
Fasting65: Kolla in optirocs (heter nu maxit) serporocsystem - www.maxit.se. Klicka på "Puts och Fasad", sedan klickar du igenom där och läser allt du kan... Hur man gör i praktiken kan beskådas på vår web. Se även nedanstående bild - tagen från dagboken, 2003, Augusti. [bild] ps. det är mineralull, inte glasfiber. priset - 303 kr ink moms för materialet/kvm betalade jag. Det som är skitdyrt
3 svar · 4,2k läst
S
sotarn: [citat] Dit svar är väl i de trakter som jag funderat i, är väl beredd att ge mellan 10-12000 kr för jobbet inklusive material.
2 svar · 7,1k läst
G
Gutte: Koho11: Färgen på putsen laborerades fram av företaget som sprutade fasaden. Dom sprutade en liten bit och sen fick vi säga om vi ville ha ljusare eller mörkare. Dom körde alltså inte med färdigfärgad puts, utom dom blandade fram den med hjälp av puts och kalk. Vi hade kunnat få färdigfärgat puts efter NCS-nummer, men vi vald att göra något "unikt" istället. Och det blev bra som
5 svar · 7,2k läst
Fasting65
Fasting65: http://www.sto.se
7 svar · 3,1k läst
B
betula: Du kan räkna med att en ordentligt torkad planka av ek krymper max 4 mm på bredden och sväller max 2 mm på sensommaren. Tjockleken påverkas inte nämnvärt. Om håller ned tendensen till kupning med glidlister eller röliga skruvar funkar det bra. Ännu bättre är om man bara använder virke med stående årsringar, dessa rör sig bara hälften så mycket i bredd och har ingen tendes att
4 svar · 8,3k läst
Z
zankan: Vill nog säga att just toaletten är skön att ljudisolera... Och köket.. Mycket bakgrundsljud kommer ifrån kök. Och Gromit plåtreglar som man kan forma så bra och att det skulle vara lättare att bygga i trä köper jag inte. Det är ingen slump att 90% av alla väggar i byggproduktion består av plåtreglar eller? Det går snabbare, något bättre ljud reduktion, minst lika formbart som
4 svar · 3,7k läst
D
David: Inhemska mvh David
7 svar · 2,2k läst
G
grefven: Tja, jag såg att någon påstod att det är svårt för sågverken att ta emot stora stockar. Vet att detta sågverk, som är privatägt o sköter sina egna inköp gärna köper grövre rotstockar av furu. Uppköpsområde småland-värmland. http://www.ansgariussvenssonab.se/swe_main.asp?id=8
9 svar · 12,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.