Efter att ha varit i byggtagen nu ett par år så har jag insett hur mycket det går att pruta om man köper llite större mängder material och planerar långt i förväg.
Jag har gått samman med min syster, far och en kamrat. Genom detta har vi fått mycket lägre priser, leverantörerna är mycket mer tillmötesgående och det överblivna materialet har vi kunnat byta sinsemmelan.
En stor del av kostnaden är transporten och denna kostar mycket mindre om man kan fylla en hel lastbil och tömma på två ställen.
Vad vi har gått samman med är följande, grundmaterial, grundarbeten, virke, fönster, takpannor, arbetskraft, vitvaror, kamin, skorsten och färg.
Mitt förlag till er är att ser ni ett bygge i närheten, knacka på och fråga om de är intresserade av att gå samman. Eller varför inte titta runt på detta forum och leta folk i närheten.
Viktigt är dock att ni i era samtal med leverantören påpekar att ni ingår i en grupp som gått samman för att få bättre priser men att ni ändå skall ha fakturorna ställda på var och en.