Hej!
Jag har just knackat bort gammal fuktskadad puts från nedersta halvan av mina källarväggar, och ska till att putsa på nytt. Gör jag rätt om jag:
1. blöter väggen med dänkflaska
2. lägger på putsbruket och stryker ut
3. sätter för plast för att det inte ska torka för fort i början

Hur länge ska plasten sitta på? Kan jag sätta in en avfuktare direkt? Jag har förstått att om man har en avfuktare kan man förkorta torkningstiden från två månader till en. Putsen ska vara helt igenom torr innan jag kan måla den, eller hur?

Tusen tack, Immobil!!!

Om jag förstått det hela rätt bör man ju gärna också fukta väggen under plasten 1-3ggr/dag under 2-3 dagar. Sedan bort med plasten och låt torka ut 1-2 månader.

Har själv gjort enligt ovanstående och ska sedan måla med silikatfärg om typ 6 veckor. Tyvärr har jag fått en handflatsstor "bom" som jag funderar på om jag ska hugga bort eller om jag ska låta vara. Hinner inte riktigt göra det nu och jag vill ju gärna få på färgen innan sommaren har kommit tillbaks ;)

swehjo skrev:
Har själv gjort enligt ovanstående och ska sedan måla med silikatfärg om typ 6 veckor.
Hoppas det är inomhus du ska måla ;)
gaia

Det är det. Har tagit väggarna i källartrappen som övningsobjekt. Har gått över förväntan bra (förutom den lilla bommen) och har nu erfarenhet nog för att jag ska tordas ta tag i det större jobbet i källaren; skrapa ner all gammal plasttapet, plastfärg och lös puts på alla väggar och lägga på ny, slät, fin kalkputs. :D

Sen är det bara att gå över gatan och putsa om halva källarn hos oss! Du är varmt välkommen ;D

Grattis Swehjo!
Man tror knappast i starten att det kan sluta med så bra resultat, eller hur? Jag blev mest överraskad av putsens hanterbarhet och smidighet som material.
Kalk+sand+vatten ger inte så mycket förtroende men det funkar fantastisk bra :o.
Mina väggar har jag redan målat. Färgade vit silikatfärg med ockra pulver och det blev mycket fint ljust krämig ockranyans. Sen kom jag på att nedersta delen i källare kan bli mer utsatt och den kanske ska vara litet mörkare. Så jag tog det silikatlösning som man grundar med ( silikatgrund utan pigment i och bara mjölkigt) och blandade det med mycket lite ockrapulver och laserade den nedersta halvan av väggarna. Det gav en något flammigt/ laserade resultat som jag var ute efter. Kan varna dej för en brun umbra pigment - det blev rosaaktig i blandning med vit silikatfärg. Men om du blandar det med silikatgrund så kanske blir det brunt som laserad och renare i nyansen mao inte rosa ;). I alla fall om du blir inte nöjd med färgnyansen så kan du alltid lasera över med silikatgrund+pigment. Bara ett tips ;)
Lycka till!
gaia

gaia skrev:
Kalk+sand+vatten ger inte så mycket förtroende men det funkar fantastisk bra
Trots att man använt det sedan långt innan Dacke gick och kolade?
Räkna aldrig bort kalkbruk! :)

Tommy_S skrev:
Trots att man använt det sedan långt innan Dacke gick och kolade?
Räkna aldrig bort kalkbruk! :)
Ja, men det är svårt att våga  sej på en gammal putsmaterial och putsteknik när man har vuxit upp med burkspackel och plastic padding;).
Det kan man inte ens lära sej från föräldrar för dom har inte syslat med sånt heller :-/.
Det krävs litet mod och självförtroende och att det inte i vardagsrummet man börjar med sin första putslagg ;D.

Tommy S, vem var Dacke????
frågar gaia (som har stora luckor i svensk historia)

gaia skrev:
Tommy S, vem var Dacke????
frågar gaia (som har stora luckor i svensk historia)
Dackefejden är uppkallad efter Nils Dacke, en bonde och upprorsledare från Torsås i södra Småland. I detta landskap växte under 1500-talet böndernas missnöje med Gustav Vasas skattepålagor?, förbudet mot gränshandel?n med de danska landskapen i söder och med den rådande kyrkopolitik?en.
År 1542 gjorde bönderna i Småland, under ledning av Nils Dacke, uppror mot Gustav Vasas regim. Revolten kallas Dackefejden - något milt antagligen, jämfört med vad det i själva verket var. Revolten spred sig snabbt över Småland och Östergötland. Dacke och hans mannar besegrade lätt de kungliga trupperna som inte var vana vid strid i oländig?a skogstrakter.

I november år 1542 blev kungen därför tvungen att gå med på en fredsuppgörelse?. Dacke blev i och med den ledare för Småland och han passade därefter på att genomföra flera reformer: Den katolska gudstjänsten återinfördes och gränshandeln med Danmark blev åter tillåten.

Under vintern år 1542-år 1543 slog dock Gustav Vasas trupper skoningslöst tillbaks och Småland hamnade åter under den svenska kronan.

Tack TommyS!
Det var en riktigt blodig bit av Smålands historia!
Tro bara inte att jag har sovit i skolbänken. Jag har bara aldrig läst i en svensk skola :-[.
Fantastisk forum här! Man lär sej mycket när man putsar källarväggar ;)
Tack!
gaia

Fasting65 skrev:
Sen är det bara att gå över gatan och putsa om halva källarn hos oss! Du är varmt välkommen  ;D

Är på G, ska bara ...

:P

Läs senaste numret av "Gör så här", där fanns en intressant artikel.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.