11 745 läst ·
48 svar
12k läst
48 svar
Byggströms skåp ?
Sida 1 av 4
Nån som har nån koll på hur det funkar med byggströmmen. Jag skall hyra byggströms skåp osv. Nån som vet nått bra ställe i sthlm att hyra sånt billigt ?
Sen .. vem kopplar in skåpet osv ? vattenfall, elektrikern eller hur funkar detta ?
Sen .. vem kopplar in skåpet osv ? vattenfall, elektrikern eller hur funkar detta ?
Sätt fasadmätarskåpet du ska ha senare på en stolpe och be en elektriker dra ut en 380 handske på undersidan. Sen ber du elverket koppla in den.
På så sätt slipper du byggströmskostnaden- du kör nämligen ut strömmen till en byggcentral modell mindre till du är redo att koppla in centralen inne i huset.
Är det infällt blir det lite värre, men inte värre än att elverket får komma ut och plombera om installationen.
Med det här förfarandet spar du en hel del pengar för byggström brukar vara dyrt...
På så sätt slipper du byggströmskostnaden- du kör nämligen ut strömmen till en byggcentral modell mindre till du är redo att koppla in centralen inne i huset.
Är det infällt blir det lite värre, men inte värre än att elverket får komma ut och plombera om installationen.
Med det här förfarandet spar du en hel del pengar för byggström brukar vara dyrt...
Vi var tvungna att ta detta genom en elektriker. En elfirma måste nämligen skriva under något slags intyg och skicka till kommunen (eller om det var till elbolaget?) och det kunde inte vi göra själva. Sedan hyrde vi elskåpet av elfirman.
Men det kanske är olika i olika kommuner?! Du får väl hoppas på svar från någon som byggt utan att ha en husleverantör inblandad - ett helt eget bygge.
Men det kanske är olika i olika kommuner?! Du får väl hoppas på svar från någon som byggt utan att ha en husleverantör inblandad - ett helt eget bygge.
Jösses .. hajjar nästan nada faktiskt hehe.Sätt fasadmätarskåpet du ska ha senare på en stolpe och be en elektriker dra ut en 380 handske på undersidan. Sen ber du elverket koppla in den.
På så sätt slipper du byggströmskostnaden- du kör nämligen ut strömmen till en byggcentral modell mindre till du är redo att koppla in centralen inne i huset.
Är det infällt blir det lite värre, men inte värre än att elverket får komma ut och plombera om installationen.
Med det här förfarandet spar du en hel del pengar för byggström brukar vara dyrt...
Är 3600:- + moms en avgift Vattenfall tar för att koppla in nått eller ?
14.400:- för installationen av skåpet ?
Sorry att jag verkar trög som satan .. men det här med byggel och skåp och inkoppling osv har jag mindre bra koll på dessvärre ???
OK, så här då:
Byggström är ju en tillfällig tjänst som elnätbolaget tillhandahåller. Du hyr en anslutning under en begränsad tid. Denna anslutning termineras i en portabel elcentral. Från denna drar du sedan vidare kablage till en egen liten byggcentral ("Biltema").
När du är klar med byggströmmen, dvs redo att ansluta huset permanent, betalar du anslutningsavgift till elnätbolaget (15-20000 i tättbebyggt område).
Det Kalle dussin pratar om är att göra detta direkt. Både han och jag har tillämpat metoden. Många sköna tusenlappar finns att spara. Du köper alltså ett fasadmätarskåp (om det inte ingår i husleveransen), köper en halv stolpe, gräver ner den på lämplig plats och skruvar upp skåpet. En elektriker kommer dit och skruvar upp ett trefasuttag under skåpet (ev måste det sitta en liten central i skåpet, man kanske inte får koppla direkt på mätaren. Carl, vad gäller?), besiktigar och skickar sedan in en färdiganmälan till elnätbolaget som åker ut och monterar elmätaren. Nu har du ström och kan själv dra en 16 amp-kabel till din Biltema-byggcentral. Du har just sparat ett ANTAL tusenlappar för hyra av byggströmsanslutning och skåp. Fantastiskt, eller hur?
Byggström är ju en tillfällig tjänst som elnätbolaget tillhandahåller. Du hyr en anslutning under en begränsad tid. Denna anslutning termineras i en portabel elcentral. Från denna drar du sedan vidare kablage till en egen liten byggcentral ("Biltema").
När du är klar med byggströmmen, dvs redo att ansluta huset permanent, betalar du anslutningsavgift till elnätbolaget (15-20000 i tättbebyggt område).
Det Kalle dussin pratar om är att göra detta direkt. Både han och jag har tillämpat metoden. Många sköna tusenlappar finns att spara. Du köper alltså ett fasadmätarskåp (om det inte ingår i husleveransen), köper en halv stolpe, gräver ner den på lämplig plats och skruvar upp skåpet. En elektriker kommer dit och skruvar upp ett trefasuttag under skåpet (ev måste det sitta en liten central i skåpet, man kanske inte får koppla direkt på mätaren. Carl, vad gäller?), besiktigar och skickar sedan in en färdiganmälan till elnätbolaget som åker ut och monterar elmätaren. Nu har du ström och kan själv dra en 16 amp-kabel till din Biltema-byggcentral. Du har just sparat ett ANTAL tusenlappar för hyra av byggströmsanslutning och skåp. Fantastiskt, eller hur?
Wow. Hur många poäng pedagogik har du läst egentligen?Bob_the_builder skrev:OK, så här då:
Byggström är ju en tillfällig tjänst som elnätbolaget tillhandahåller. Du hyr en anslutning under en begränsad tid. Denna anslutning termineras i en portabel elcentral. Från denna drar du sedan vidare kablage till en egen liten byggcentral ("Biltema").
När du är klar med byggströmmen, dvs redo att ansluta huset permanent, betalar du anslutningsavgift till elnätbolaget (15-20000 i tättbebyggt område).
Det Kalle dussin pratar om är att göra detta direkt. Både han och jag har tillämpat metoden. Många sköna tusenlappar finns att spara. Du köper alltså ett fasadmätarskåp (om det inte ingår i husleveransen), köper en halv stolpe, gräver ner den på lämplig plats och skruvar upp skåpet. En elektriker kommer dit och skruvar upp ett trefasuttag under skåpet (ev måste det sitta en liten central i skåpet, man kanske inte får koppla direkt på mätaren. Carl, vad gäller?), besiktigar och skickar sedan in en färdiganmälan till elnätbolaget som åker ut och monterar elmätaren. Nu har du ström och kan själv dra en 16 amp-kabel till din Biltema-byggcentral. Du har just sparat ett ANTAL tusenlappar för hyra av byggströmsanslutning och skåp. Fantastiskt, eller hur?
Jag lever på att förklara saker för folk. 
Hur var det med din installation, var du tvungen att sätta en central i skåpet, eller FÅR man koppla direkt på mätaren?
I mitt eget fall var det inte aktuellt eftersom vi hade en liten byggnad på tomten där vi har elcentralen+16-amputtaget.
Hur var det med din installation, var du tvungen att sätta en central i skåpet, eller FÅR man koppla direkt på mätaren?
I mitt eget fall var det inte aktuellt eftersom vi hade en liten byggnad på tomten där vi har elcentralen+16-amputtaget.