3 616 läst ·
4 svar
4k läst
4 svar
Bärande vägg?
Har fått problem med sprickor på väggen i vårt nyrenoverade vardagsrum. Är väl troligen sättningar. Vi bor i ett enplanshus på 122 m2 byggt 1991. Vi har ökat öppningen på ett valv med 20 cm i en redan valvad vägg som går genom huset. Vår besiktningsman sa att det bara var ytterväggarna som är bärande, men kan det vara så att det är denna öppning som orsakat våra problem (blir lite orolig). Vad skall jag i så fall göra? Kan det vara så att väggen varit bärande i alla fall? Det är två stora valv i den och den är inte förstärkt utan bara reglad på vanligt vis samt klädd med spånskiva.
Tacksam för svar
Tacksam för svar
Viktigare är väggen dimension... Och " Det är två stora valv i den och den är inte förstärkt utan bara reglad på vanligt vis samt klädd med spånskiva. " är hmmm bärande konstruktion R30 får man väl hoppas då känns inte spån som seriöst.. väggen borde vara minst 145 mm och innehålla 2 gips 95 regel 2 gips alternativ är 1 lager gips utbytt mot ett lager ply eller osb
Klicka här för att svara