Någon som vet om det räcker med bara en skiva 13mm Robust Gips på innerväggar?
Eller ska det vara en annan typ av skiva bakom Robust Gipset?

Ljud mina vänner ljud!!!! En skiva = löjligt dubbla skivor = ok... Lite isolering i så dämpar det av ytterligare lite... Men mitt tips på innerväggar är minimu 70mm regel samt 2 lager gips eller 1 lag gips 1 lager osb/ply tom råspont men då endast på trä reglar.. Personligen föredrar jag plåtreglar de är bättre på nästan alla plan ...

Då behöver jag inte vara orolig för att väggen är för "klen" i alla fall. Den ska väl hålla för en lampa och kanske en lite hylla då i alla fall. Ljudet är något jag ska tänka på, får nog lägga i lite isolering

mr Z skrev:
Personligen föredrar jag plåtreglar de är bättre på nästan alla plan ...
>:( :o ???

Själv hatar jag plåtreglar! Tycker de är ett otyg att jobba med. Trä känns rejält och stabilt, är lättarbetat och kan enkelt byggas i de mest fantastiska vinklar och konfigurationer (för den som ids!). Plåtreglar får ju sin styrka från resten av väggkonstruktionen....det vill säga skivmaterialet. Jo en sak till....det doftar så gott när man sågar torrt och fint trä! ;D

Ang. gips så kanske det beror på vilken vägg det är. Är det mellan sovrum, så sätt definitivt dubbelgips/gips+råspont/OSB, men om det bara är div. andra mellanväggar....mellan vardagsrum och matrum, hall och toalett och dyl. så kan du kanske snåla lite.

Vill nog säga att just toaletten är skön att ljudisolera... Och köket.. Mycket bakgrundsljud kommer ifrån kök.

Och Gromit plåtreglar som man kan forma så bra och att det skulle vara lättare att bygga i trä köper jag inte. Det är ingen slump att 90% av alla väggar i byggproduktion består av plåtreglar eller? Det går snabbare, något bättre ljud reduktion, minst lika formbart som trä ger, lättare konstruktioner, gör det enklare att isolera osv...

Trä har en fördel iom att det är stabilare så till bärand ekonstruktion är det bättre iofs finns förstärkningsreglar i plåt dem är ett rent h.......e att jobba med i vissa fall. Men använder jag trä så i 99 fall av hundra har jag plåt som utlägg gör det hela enklare samt spar tid och tid är pengar och leka med andras tid är som att löeka med andras pengar :-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.