snickarboden
snickarboden: Plana tak är de värsta fallen man kan jobba med och det är oerhört svårt att få det tätt. Här bör du först av allt prata med någon som verkligen kan betong om hur man skall laga sprickan, att bara hälla i bruk tror jag inte på utan jag ser framför mig att man bilar upp kring sprickan, sätter några stämpar under och sen gjuter. Problemet är att armeringsjärn kan ha fått stryk
3 svar · 3,2k läst
N
Nicke75: Tack allihop! Det känns tryggt att riva den nu, allt pekar på att den inte är bärande. Självklart river jag den i lugn takt så jag inte får taket i huvudet om det är så att den är bärande ;)
3 svar · 6,5k läst
F
imported_Byggaren: [citat] Inte om du spikar den som jag skrev, med läkt längs takstolarna och två läkt i mitten cc 40 cm, spikade i undertaks-/vattentakspanelen. ________________ Byggaren
5 svar · 7,7k läst
M
MrHell: Hej på er, Har nyligen flyttat in i ett atriumhus med stor trädgård (Malmö) och vi är väldigt nöjda så här långt. Mer eller mindre är alla fönster dåliga i vårt hus och vi har beställt nya. I samband med fönsterbytet tänkte jag att jag skulle byta fasadbeklädnad in mot trädgården. Idag är fasadbeklädnaden där av eternit. Den är trasig på vissa ställen och sen har man
0 svar · 3,1k läst
F
fialottabus: På kartongen till vår ektrappa, som vi köpte för 31' via hussäljaren/husfirman, stod det KA design.
1 svar · 1,7k läst
Aji
Aji: Tack för de vänliga orden (de värmer :)) och de goda råden. Har varit lite rädda att minsta lilla ändring i bärande väggar blir ett riktigt herrejössesprojekt, men så är kanske alltså inte fallet, och det känns bra att höra.
7 svar · 4,1k läst
·
M
Mats: Annars tar du vanlig gipsskruv för plåtregel
2 svar · 7,2k läst
B
Bricky: Det går bra men grunda med cementvälling först, finns även särskilda säckar med (säkert samma) sånt men jag vet inte vad de heter och kostar säkert lite mer.
1 svar · 4,3k läst
ClasseClas
ClasseClas: På landet så använde vi 28x70 och skruvade på OSB + gips till det U-formade köket där det är ett måste med räta vinklar överallt om man kör med std köksvaror. 28x70 skruvades in i ursprungliga plankväggen med låånga träskruvar med torxfattning. Injustering gjordes med klossar och ibland masonitbitar just vid skruvarna. Grövre reglar funkar ju också, men det gäller att
5 svar · 37,7k läst
S
stiffen72: Tack för input, bra idé med vindpapp som billig lösning. Impad som vanligt över den snabba och kunniga respons man får på detta forum! Mvh //Staffan
3 svar · 7,5k läst
Snailman
Snailman: Jaha, har forskat lite mera, har sett att man tydligen för mellanbjälklaget kan använda en infälld regel (på högkant= infälld 45mm) som bjälklaget kan vila på så man slipper kapa den stående regeln som då kan gå från syllen till hammarbandet. Det verkar vara en likadan regel som man ofta fäller in under hammarbandet för att avväxla takstolar som inte ställs rakt över en regel.
2 svar · 3,7k läst
V
imported_Byggaren: Använd ingen hemmagjord ställning i det läget. Du kommer bara att få bry med den, frånsett risken för att det kan bli fallskador på dig själv m.m. Du kan istället låna/hyra professionellt ställningsmaterial hos en byggfirma eller ställnings-/maskinuthyrare. Fråga efter Burtonrör och klamp (+ nyckel för att montera samman knutpunkterna och ställningsplank) som är raka rör i
5 svar · 8,7k läst
·
N
nicdah: Döm om förvåning ! När jag bröt upp mitt köksgolv i måndags blev jag verkligen förvånad. Mellan golvbjälkarna har man gjutit cement. Och ovanpå detta fyllt med sågspån (på en del ställen). Varför i herrans namn har man gjort det. I samtliga andra rum där jag brutit upp golvet och isolerat har man använt ytved som trossbotten. Inte cement !!! Huset är byggt 1926, har krypgrund
0 svar · 2,2k läst
Marita & Staffan
Marita & Staffan: Pinebar Låter ju som en trevlig bonus med lite bättre ljus. Så dina erfarenheter är:........ Vad ska man se upp med när det gäller innerväggar??? Vad är bra att ha, vad kan man välja bort, vad ska man vara noga med att välja till?? Vi är helt nya i branchen och inte valt varken hus eller tillverkare ännu... kommer nog att terra alla med 100 frågor senare :)
10 svar · 3,1k läst
MathiasS
MathiasS: På tex byggmax säljs en budgetskiva som även dom själva tycker är skräp. Håll dig borta från den. Om du däremot köper skivor från de stora tillverkarna Danogips, Norgips, Lafarge etc så är det i praktiken väldigt liten skillnad på dessa (ingen). Byggmax säljer Lafarge vill jag minnas.
1 svar · 7,0k läst
Z
zankan: generellt kan man säga att trä är mer eller mindre värdelöst när det kommer till ljudisolerande egenskaper, pga av dess skumma täthet... Men sågspån är en annan typ då den som fyllning skall göra samma sak som ull.. Dvs inte ljudisolera utan absorbera... Och skall man ljudisolera a la abnorm så använder man sig av traditionell gipsvägg och tex en tegelvägg för att skapa sig
7 svar · 3,4k läst
N
Nicke75: Jag undrar dessa om en vägg i min källare som jag vill ta bort. Väggen är ca 100mm och putsad. Taket i källaren är stora betongplattor (betongbjälklag) och denna väggen sitter ca 2000mm in från en yttervägg (totalt är huset ca 7000mm). Kan man vilja bära av sånna plattor? Garaget ligger precis innan rummet och skulle man förlänga väggen hade den kluvigt garaget på mitten om man
2 svar · 3,5k läst
Y
yoxler: aha! Jag missade att han skrev "lite smalare" Jag ska se om någon granne har en fräs jag kan låna
7 svar · 3,0k läst
B
BorisG: Hej, Är det här rätt forum, eller är verktygs- och maskinforumet det rätta? Ska tilläggsisolera källaryttervägg ... betongmur. Är det bäst att pistolspika eller slagborrskruva? Någon som gjort både och och kan jämföra? Kommer eventuellt att lägga platonmatta mellan reglar och yttervägg, det beror lite på fukthalt och hur dräneringen ser ut ... Boris
0 svar · 1,6k läst
S
Snowsmile: Gipsskruv e överlägset, helst typ Grabber eller Biltema med den karakteristiska "skära av papp" rillen. Spånskruv funkar oxå, men lämnar en otrevlig vulkankrater åt fel håll så att säga och är lätta att skruva rakt igenom.
5 svar · 22,0k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag har svårt att tänka mig att plast 1dm upp på väggen skulle förhindra uttorkning utåt såpass att det kan skada. Plasten där kan kanske dessutom skydda lite om det är så att det finns en glipa längst ner bakom ytterpanelen där det annars skulle kunna stänka in lite vatten vid häftiga ösregn. Jag skulle inte sova oroligt med den lösningen. Men OBS, jag hör gärna någon second
1 svar · 4,2k läst
A
AndersS: Byt ut OSB,n mot en plywoodskiva om du vill måla den, men du har kanske redan köpt OSB-skivorna och skruvat upp dem.
3 svar · 5,5k läst
K
ktm250: Det är inte så att det står EI30? Det är så fall brandklasskravet på väggen. Vilket i enkelhet betyder att den ska stå emot en standardbrand i 30 min. Finns olika sätt att åstadkomma just en sån. Inte krångligt då det är en ganska låg klass. Om jag inte minns fel så är en regelvägg med enkelgips på båda sidorna i klass EI30.
1 svar · 2,5k läst
H
Helena_Gavle: Tack för tips! Gjorde både en ny MDF-skiva precis under diskbänken men också en längre ner som rören fick gå genom som jag fäste med vinkeljärn genom baksidan på skåpet o gipsskivan... Oh så stadigt o fint! Tack
4 svar · 3,0k läst
K
ktm250: Overkill med så mycket armering, men det lär ju inte rasa om det blir jordbävning ;) En kontrefor görs med två blocklängder i förband med väggen dvs. 1200mm från yttersida vägg, stödd mot ett L-järn.
3 svar · 14,1k läst
K
ktm250: Allt beror ju på hur högt de murar, hur tätt de armerar, vad det är de ska fylla igen med osv. Konsultera konstruktören som har räknat på det hela. I den här broschyren finner du hur du ska beräkna: http://se.maxit-cms.com/media/22/pdf/leca/vaggar/murverkkallarytter.pdf
1 svar · 2,9k läst
·
J
jonasob: Jag skulle gärna byta ut reglarna helt och fullt, men de är vardera ca fem meter långa och går genom två våningsplan, så det är lite mer jobb att göra det än att bara byta ut en del. :-)
3 svar · 4,5k läst
gadeberg
gadeberg: Hej! Nu ska det dräneras och då ska den gamla verandan bort en sen en ny upp. Ingången ska vara på samma håll som på den gamla. Vi har funderat på sadeltak men det kanske är opraktiskt ifall det trillar ner snö framför ingången? Den nya kommer även att bli lite mindre. Jag vill ha en i betong som jag kan sätta klinkers på. Är det biblioteket man hittar böcker på hur sånt här
0 svar · 2,7k läst
J
jon_h: Du behöver inte köpa just Ardex grejer. Åk till närmaste välsorterade bygghandel och köp av det fabrikat de har. Det kan vara Finjas eller Maxits grejer också, de är likvärdiga.
3 svar · 1,5k läst
B
Bror: Är faneret från början monterat med ett smältlim, då fungerar det med strykjärn, så prova.
3 svar · 11,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.