7 461 läst ·
3 svar
7k läst
3 svar
Innervägg - Spånskiva eller ej?
Hej!
Bygger isolerad friggebod och ska ha liggande grova brädor som innervägg.
Behöver man ha spånskivor först eller kan man sätta dit brädorna med en gång?
Kommer ha ett liiitet mellanrum mellan varje bräda (för utseendets skull).
Är det en nackdel för isoleringens skull tex att inte ha spånskivor? Det blir ju inte lika tätt.
Det kommer alltså vara ytterpanel, luftspalt, vindpapp, isolering, plastfolie och
sedan då...spånskivor eller brädor direkt.
Tips o åsikter?
//Staffan
Bygger isolerad friggebod och ska ha liggande grova brädor som innervägg.
Behöver man ha spånskivor först eller kan man sätta dit brädorna med en gång?
Kommer ha ett liiitet mellanrum mellan varje bräda (för utseendets skull).
Är det en nackdel för isoleringens skull tex att inte ha spånskivor? Det blir ju inte lika tätt.
Det kommer alltså vara ytterpanel, luftspalt, vindpapp, isolering, plastfolie och
sedan då...spånskivor eller brädor direkt.
Tips o åsikter?
//Staffan
Tätheten ska ju plasten stå för så jag ser ingen isoleringsmässig fördel med spånskivan. Utseendemässgit så tror jag däremot att jag skulle föredra en svartlaserad spånskiva eller dylikt som underlag för att det ska se bättre ut om det är intresant i detta fall
Ja det kan ju vara tråkigt att skymta plast i springorna mellan bräderna.
Sätter du spånskiva under av denna anledning får du lite intressanta möjligheter att ta ställning till:
Mörk spån + mörka bräder eller ljus spån + mörka bräder eller mörk spån + ljusa bräder eller ljus + ljus, eller blå + röd eller rosa + pistage eller ....
Du kan alltså helt enkelt välja färger efter hur du vill att väggen ska upplevas ..
Är det spontat virke som du bara tänkt att sponten inte ska gå helt i botten på så spelar spånskivan nog ingen större roll. Kombinationen spån + bräder bär nog lite mer last än bräder ensamma, men jag gissar att skillnaden inte är så väldigt stor, om du vet att du ska skruva fast något riktigt tungt någonstanns är det bättre att du kortlar där.
edit: istället för mörkt färgad spånskiva bakom kanske vindpapp duger lika bra, och billigare.
Sätter du spånskiva under av denna anledning får du lite intressanta möjligheter att ta ställning till:
Mörk spån + mörka bräder eller ljus spån + mörka bräder eller mörk spån + ljusa bräder eller ljus + ljus, eller blå + röd eller rosa + pistage eller ....
Du kan alltså helt enkelt välja färger efter hur du vill att väggen ska upplevas ..
Är det spontat virke som du bara tänkt att sponten inte ska gå helt i botten på så spelar spånskivan nog ingen större roll. Kombinationen spån + bräder bär nog lite mer last än bräder ensamma, men jag gissar att skillnaden inte är så väldigt stor, om du vet att du ska skruva fast något riktigt tungt någonstanns är det bättre att du kortlar där.
edit: istället för mörkt färgad spånskiva bakom kanske vindpapp duger lika bra, och billigare.
Klicka här för att svara