Byggmaterial & Byggteknik
CurreOrrell: Ja, det blir troligtvis en "totalrenovering" ( får se hur dålig den är ). Har du någon aning om hur tjock limträskiva man bör ha?
skcorpion: [citat] ok. men om man tolkar texten rätt så är ju runda hål inga problem om man sätter dom rätt. Och mitt hål är väl satt ok då om man jämför med bilden eller
Linnex: Jag skulle vilja sätta upp fasadsten på en innervägg. Den stenen som jag är intresserad av väger nog närmare 35-40 kg kvm. Det blir ca 5 kvm dvs 200 kg + en kamin på ca 200 kg som kommer stå i hörnet. Vad klarar en dubbelgipsvägg och hur klarar sig golvregler. Det är en krypgrund och det är ca 1 m till stödmur.
nihtila: [citat] Tack för svaren!! Hela ritningen är vindsvåningen i fågelperspektiv, inga balkong/altaner. Det ser ut som om man har lagt ned 4st 45x220 på bjälkarna utanför stödbenen (kattvinden). Det är just över de bjälkarna som motsvarar trapphålet. Precis som de skall förstärka de bjälkarna som kapas av...
jon_h: Nej, såklart du inte kan veta vad jag jobbar med. :) Jo, spånskivorna i sig kanske ligger i närheten av samma böjstyvhet som vanliga golvspånskivor, även om det vore konstigt i mina öron, men det är just detta med plåtarna som gör att jag inte är säker på om limningen klarar samma skjuvkrafter som när man limmar mot vanlig golvspån, och därigenom om gipset
jon_h: Jag kikade på leca i den kapillärbrytande fraktionen 12-20K på storsäck, och den låg runt 6-700 spänn kubiken om jag inte missminner mig.
jon_h: Jag skulle tro att skivorna kommer orka bära gipset, men ingen kan fårstös svara säkert utan att veta hur spånet är fäst. Det bästa är om du kan skruva gipsen med långa gipsskruv så att den dras upp i takbjälkarna, då kommer den ju inte hänga så mycket i spånet.
zoom: [citat] Det visste jag inte att OSB är 3 mm under standard.... Tack för upplysningen :)
saturnus: Jo det är riktigt jon_h, det är inte lätt att förklara.....................men varför i hela fridens... blir det så här. Hade det inte varit enklare, att från början, den som putsar, tar och näster upp ett par lister där fodret kommer att hamna, och putsar fram till dessa. Då får man ett foder som är rakt, liksom dörrkarmen, får man förutsätta.
Bigfoot: Handskruvandet var mest för att testa hur trögt skruven gick, ingen metod jag tänkt använda direkt. Hur som helst så har jag provat med en ny och värre skruvdragare nu. Det funkar bättre, fast en del skruvar låter sig bara dras i helt om jag ställer in den på nära max åtdragningsmoment medan andra då försvinner ner i skivan om jag inte är snabb att stoppa. Det verkar vara rätt
Mats: Jag gillar att bygga med trä men i det här fallet är det snudd på att jag säger ta plåtreglar just för att få det garanterat rakt. Om det nu är ett önskemål med mm perfektion.
jon_h: Normalt minst fyra veckor innan spackling, eller 1-3 månader innan plattsättning, beroende på vilka produkter man använder.
ByggaNytt: Se tidigare trådar här: http://www.byggahus.se/forum/isolering/50421-luftspaltsbildande-cellplastskivor.html http://www.byggahus.se/forum/415477-post7.html
andersmc: De här vågorna brukar ju bli när det blir egensvängningar i material eller maskin. Det kan vara en olycklig kombination av skärtjocklek, varvtal och matningshastighet. Det kan vara så att du i stället ska höja matningen.
Staffans2000: [citat] Jo. Om du tänkt dig att placera svärmor eller dylik, uppe på vinden skulle trappan bara vara öppen temporärt. Vid sådan lösning, utan förbindelse mellan planen. Är en luftigare konstruktion att föredra. Vänliga hälsningar: Staffan
Skogsbananen: tjacka klara och blästra? Tror inte man ser konturer om personen inte står mycket nära glasväggen.
Mats: vanlig utefog från byggmax eller dylikt på utsidan för att få det tätt och sen kanske en skvätt fogskum på insidan som isolering? Ta det bara väldigt försiktigt med mängden fogskum. Det sväller som f-n
JesperS: Ett lager tapet var det enda jag fick sätta på murstocken enl. sotaren. Förutom att måla då ....
Mattias84: Är fortfarande på ritningsstadiet men skulle vilja ha så mycket tips och idéer som möjligt vid en utbyggnad. Har idag ett trähus 1 1/2 plans trähus från -39 med oinredd källare, och ska bygga ut en vinkel från huset, men dock ej med källare. Behöver så mycket info på vad man ska tänka på vilka material som är bäst, bilder på hur andra har gjort, ja typ allt, är nämligen ny
zankan: taket är ett vanligt skönt undertak. I folkmun kallas det "plocktak" finns flera fabrikat och typer.... Dels bärverket dvs de metallbitar som bildar fyrkanterna... Finns i 2 typer T16 och T24 som är måtten på profilen..Dessa görs av en mängd leverantörer. Sedan finns 2 större leverantörer av plattor. Ecophon och va de nu heter roxull? eller nått ditåt.. Bärverken borde du kunna
carra: Vi har höjt taket 20 cm i ett rum där det finns en fungerande öppen spis med en Handölskasett i. Murstocken, den senare påputsade, saknar nåra centimeters tjocklek på putsen , jmf med den " opåputsade" plus att kanten mellan den gamla o nya putsen inte är så fin.... Vill gärna "slippa" putsa på murstocken.......... Vad kan jag göra istället? M.a.o. tips på alternativ "ytbeklädnad"
brevik: Hehe.. Tackar för tipsen men vi kanske hade tänkt något lite mer "normalt" :) Vi har Dooria ekdörrar i resten av huset. Mycket i huset går faktiskt i ek och vitt.
AndersS: Många av de regler och rekommendationer som finns är generella, samt utgår från olika riskscenarior och idag kända fakta. Det innebär att man många gånger kan lösa en konstruktion både enklare och billigare om man är medveten om risker/konsekvenser och förutsättningar för det man själv ska bygga. Om du ser tillbaka 50-60år och de olika rekommendationer som förekommit under tiden
zachris: Ah, så man använder montageband för att "pendla ned" röret en viss sträcka från taket, för att sedan fästa bandet vid ett svep som håller fast själva röret? Då återstår bara att förstå vad de andra sju anordningarna skall användas för :)
magaxe: Nästan. Jag har en faktura på L-elementen när jag gjöt grunden för drygt en vecka sedan. Huset har 48 m yttervägg och dubbelgaraget 31 m. Sockelelement 300 i höjd användes för garageinfarterna. Tandad skarvplåt spikar man ihop L-elementen med. Syllbalk placeras ihop med kantelementen i garaget (med monteringsbleck). Därmed får man en sockel 10 cm över betongplattan att lägga syllen