Byggmaterial & Byggteknik
laxon: många säger säkert olika, men som vi gjort på jobb i många år så kommer här ett exemel.. Vad jag förstår ska ni isolera stödbensväggen (alltså inte snedtaket hela vägen till takfoten).utan bara snedtaket till stödbenen och sedan lodrät ned.. Finns en del sätt, det bästa jag tycker är att isolera bakåt mot ytterväggen så man inte förlorar yta in mot rummet. efterssom
Camilla_joh: Vi funderar på samma sak, har du fått några bra tips? Kommer ni att mura hela långsidan rakt eller successivt låta den gå ner i markplan?
votum: 6 x 6. Jag ska vänta på att fixet på väggen stelnar så att jag kan ta fogsnörena och fortsätta...
snickarboden: Varför? Du har väl bräder på knutarna? Dessutom fäster spik väldigt dåligt i ändträ. /Kent
hagge: Hej, det är hela filtduken som läcker som ett soll. Om man håller upp en bit mot ljuset ser man massor av små hål som efter nålsticki. Plus långa revor, ungefär som när en maska gått på nylonstrumpor på damer. Så nu börjar råsponten att mögla både på upp o nedsidan, plus att det är stora fuktfläckar på ut o insidan. Så det är bara att riva allt för att på bukt med
GR_B: Hur grov I eller H balk behöver man,när jag skall växla av garagetaket 5 meter.Blir 5 takstolar som balken skall bära upp. Plåttak.plast som innertak.så konstruktionen som balken skall bära upp är lätt. Hittade en H balk som var 100 x 100 x 5 mm. Hittade även en I balk som var 200 x 100 x någonting.Dock så tycker jag att den är väl grov. Någon som vet hur grov balk som behövs.
youppie: Har ett hus från tidigt 60-tal som byggdes som fritidshus, men mestadels använts som året runt boende. Det som tidigare var entren till sommarhuset blev då toalett togs in i huset badrum. Är endast ca 2m till tak (~4,5° lutning på taket) och taket består idag utifrån räknat av takpapp-underlagspapp-råspont-takskivor av frigolit (ca 1-2 cm tjocka). Med tanke på förutsättningarna,
smil: [citat] Antog det. Men man kan ju alltid försöka :-) Det är första dagen efter semestern...
Faidros: "Ett sådant byggmaterial är blåbetong, som tillverkades mellan åren 1929 och 1975. Detta byggmaterial användes i småhus, såväl i ytterväggar som i bärande och icke bärande innerväggar samt i bjälklag." Riksdagen.se "Att riva blåbetongväggar kan vara ett lämpligt alternativ om det är fråga om icke bärande mellanväggar. Det är ett ingrepp som ibland görs i samband med
Tezla: Stepkit blir givetvis dyrare, har dock inte koll på varje krona men totalt för 12 trappsteg blev det mellan 5 000 - 6 000 kr. I och med att det är oljad ek så är det inte halt överhuvudtaget. Vi har valt att lacka vårat för att skydda trappan lite mer trots detta så upplever vi inte att trappan har blivit hal. /T
klaskarlsson: [citat] Det kan ta allt mellan 1- 20 år Men jag skulle tro att du redan efter ett par år (säg 2-5) kan försöka se om det är fuktigt, även om man kanske måste kolla ett antal gånger under ett året, eller om det finns spår av gammal fukt. Även om det inte har hunnit utvecklas till en riktig fuktskada. Sen är det inte säkert att allt är ok bara för det, det kanske går så långsamt
aggen: Skall bygga till en ny husbyggnad till det gamla huset som är under renovering. Det kommer att bli en anslutning mellan den nya o gamla delen i form av en "korridor". Jag funderar på hur vi skall ventilera alltihop. Det kommer att bli vattenburen golvärme. Om man sätter in en frånluftsvärmepump så får man ventilation på köpet men kanalsystemet går ju inte att få in i det gamla huset.
Glebster: [citat] Definiera tjocka. Stålet är max 0,5mm tjockt. Utbuktningen precis på hörnet är något mer men nödvändig för att lägga på någon millimeter spackel. Om du tycker det är för tjock kan du ju göra ett urtag i gipsen och försänka. Edit: Stavfel.
jon_h: Ja, men tänk på att det kladdar och har sig med fogning och plattsättningen på vägg sedan, så täck golvet ordentligt när du ska jobba med väggarna. Och se till att inte gå på golvet före angiven tid, vissa fix är ganska långsamma. Detta är särskilt viktigt med små plattor.
Rypos: Jag behöver göra en stödmur i en slänt för att hålla tillbaka jordmassor. Utrymmet som skapas ska fungera som uppställningsplats för båt/bil/ved etc. Muren blir ca 1,90m hög, 4,0m bred och 6,0m djup i vinkel. Inledningsvis tänkte jag följa Finjas arbetsanvisning och utföra muren i LECA. Har efter samtal med en grundkille letts in på betonghålsten som han säger håller bättre.
jon_h: Jag håller helt med. Marginalerna är hur stora som helst i stenhus, och ganska små när man bygger i lättbyggnadsteknik med organiska material.
krillek: Vad är det för dimensioner du skall ha? En brädgärd som inte har planhyvlad furu är knappast värd namnet, men grövre dimensioner brukar ju inte vara lika vanligt förekommande som lagervara...
Johan Gunverth: Lägg upp en rejäl balk som du murar in stenen i. På så sätt försvinner balken in i stenen. Lite pill med att hacka balkprofil i Lecan, med det är bara någon centimeter som behövs. Kan tänka med HEA180 eller HEA 220. Har själv HEA180 för 3,6 meters öppning. Det krävdes enligt huskonstruktören. Med en parallell balk i andra ändan av garaget blir det perfekt plattform för en
Daydreamer: den funkar utmärkt ! du ska helt klart prima. det står i pdf filen: "ej avsett att blockera stigande fukt fr underlaget" o det vill du ju inte ! DD
jon_h: Oj, jag läste slarvigt. Det låter jättekonstigt att behålla fönstret i väggen, självklart tar du bort det.
yens: ok, kanon, jag gissade att det skulle vara 4 eller ev. 3. De är nog av "medeltjocklek", jag uppfattar dem inte som vare sig särskilt tunna eller tjocka...
Daveo: Nja inte med bara cement en säck lagningsbruk passar bättre för att fylla igen sånt med
rudivoller: Hej! Jag tänkte montera ett källarfönster men vet ej hur jag ska gå tillväga. Fönstret är cirka 400 * 50 cm och ska monteras i utrymmet som framgår av bilden nedan. På ovansidan av utrymmet finns en gammal träregel, vid sidorna är det granitgrund, undertill lecablock. Saken är den också att utrymmet är något större än fönstret, cirka 30 cm. Tar tacksamt emot vägledning!!
Nalle48: Jag har en skorsten som är murad med tunna plattor av natursten. Fogarna börjar spricka vilket bland annat resulterar i vattenläckage. Vad ska man använda för bruk för att få det både hållfast och tätt?
tokan: [citat] Smart! Ibland tänker man inte längre än näsan räcker. Klart jag ringer dom. Huset kommer ju inte i färdiga block utan det är ju ett lösvirkes hus, dock med allt färdigkapat så ditt tips gäller ju i allra högsta grad ändå. Skall försöka få tag i anvisningarna i god tid så jag kan vidarebefodra dom. Tack för tipsen!
Tornhill: Hej igen. Vi har renoverat vår. När vi köpte huset bestod den av ett träbjälklag med löst pålagt (fasthållet med tegelstenar) plåttak, som hade fall in mot mitteln 8) När jag rev innertaket hittade jag uppskattningsvis 400 liter vatten som stod i tätskiktet... Vi har platsgjutit ett nytt bjälklag (det är ett tegelhus) och sedan har vi lagt asfalt och takpapp på det. Ovanpå pappen
mattiaswahlberg: Har hittat följande firmor som säljer teak eller andra ädla träslag. Inte alla säljer till privatepersoner. Men ni kanske har en vänlig firma/byggvaruhus som kan köpa in. Interwood Kärnsund Wood Link Cederträ Väst Fredricsons trä