Då hustypen som vi ska renovera/bygga om är ganska vanligt förekommande hoppas vi att någon vis och erfaren person på detta forum kan hjälpa oss.

Huset är ett typiskt 69+69 kvm hus (källare+bovåning) byggt -39 och ligger i stockholms södra förorter. Det vi undrar över är om någon kan hjälpa oss att identifiera eventuella bärande väggar, antingen genom att ni känner till liknande hus eller att ni kan se det på ritningarna. Båda ritningarna skiljer sig lite från hur huset faktiskt byggdes. I källaren är matkällaren framflyttad mot trappen och det finns ett litet kaklat rum bakom (typ gammal toa/dusch). På övervåningen finns inga garderober eller någon vägg i yttre hallen (till höger om murstocken) och väggen som går mellan hall och sovrum/kök är i linje med väggen mellan matsal och dagligrum.

Hoppas jag inte rörde till det allt för mycket och att någon har några goda idéer!!!
 
  • Källare.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi har ett liknande hus, fast med övervåning också.

Där är de väggar som går mitt i huset tvärs takstolarna bärande. I källaren är dessa väggar på vårt hus 20 cm istället för 10, som de icke bärande väggarna är. På er ritning ser det inte ut som att några väggar i källaren är lite tjockare. Är det så på riktigt också?

Förmodligen stöttar den på bilden vågräta väggen mitt i huset bjälklaget till vinden.
Och förmodligen stöttar motsvarande vägg i källaren väggen på bottenvåningen.
 
Låter som att vårt projekt är ganska likt ert överlag. Bra, då har man någon som ligger steget före och kan frågas om råd. :)

Källaren har vi inte riktigt attackerat med måttbandet än, så riktigt hur det skiljer sig från ritningen vet jag inte. Vet däremot att min sambos morfar (som byggt huset och dess tillbyggnad) inte var så noga med att bygga samma sak som han fått beviljat bygglov för...

Fortsätter med en följdfråga:
På övervåningen tänkte vi göra ett rum i nedre vänstra hörnet, dörren skulle i så fall hamna ungefär där den inbyggda garderoben står. Ev behöver öppningen breddas lite, men hela öppningen till matsalen tänkte vi bygga igen. Kommer även sätta igen öppningen till köket, men ev bredda öppningen till nuvarande sovrummet lite. Så totalt sett kommer vi definitivt sätta igen mer än vi tar bort. Är det något speciellt man ska tänka på när man bygger igen väggen så att även det vi sätter dit hjälper till och bär? Finns det någon risk att vi behöver bära av pga de breddningar vi vill göra, även om vi sätter igen alla andra hål?
 
Generellt är det väl så att nya/breddade öppningar i bärande väggar ska bäras av.
(inget jättejobb i normalfallet). Breddar du en öppning (tex gardroben) så förstör du den
befintliga avlastningen (tex. balk ovanför öppnignen). Att du sätter igen spelar ingen roll
eftersom de öppningarna redan är avlastade.

Rita på ritningen vad ni vill göra så huset blir bra och fungerar för era behov. Ta sedan dit
en byggare o få hjälp med bedömningen och vad som behöver göras.
Låt inte arbetet med att bära av en ny öppning förstöra er planlösning.

/Mats
 
Btw. Att sätta dörr i gardroben för ingång till sovrummet kan kanske funka (kanske lite korridorkänsla pga skorsten o vägg). Breddning av den blir svårare eftersom den är klämd mellan skorstensstocken o väggen till matsalen.

Hur mycket ändringar tänker ni göra. Om ni skissar vad ni vill åstadkomma och tankar så finns det säker massor av tips att få från forumet. (tex. ska ni ta in badrum på ovanvåningen ? hur många rum ska ni ha ?)

/M
 
Sagt och gjort.
Typ så här tror vi att vi vill ha det. Där ytterväggen i köket är borttagen gjordes en tillbyggnad -67, så i den delen tänkte vi försöka få ett badrum till samt två eller tre rum. Men den gamla delen av byggnaden tänkte vi ändra så här. Ett sovrum med klädkammare (skjutdörr däremellan), hall med avhängningsmöjlighet (finns inte idag), förlänga det befintliga badrummet samt byta från parallellkök till u-kök. Notera att det hela är gjort lite snabbt i paint så helt skalenligt är det knappast...

Det som rör den (sannolikt) bärande väggen är alltså att de befintliga öppningarna brevid murstocken kommer bli lite bredare och att resten sätts igen.
 
  • Ombyggnad_komp.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aha,
Vilket lyft det kommer att bli ! Ser ut som ni tänkt en hel del.
Hallen kommer att bli mycket luftigare. Jag hade inte bekymrat mig om
bärande väggarna i detta stadiet. Men som sagt ta dit en byggare för säkerhetsskull.
Du kan säkert bära av öppningarna med balkar som du fräser in ovan för valven.
(finns ett par trådar om detta på forat)
Lycka till !
 
Tack för de vänliga orden (de värmer :)) och de goda råden. Har varit lite rädda att minsta lilla ändring i bärande väggar blir ett riktigt herrejössesprojekt, men så är kanske alltså inte fallet, och det känns bra att höra.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.