3 455 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Bärande vägg eller inte?
Bor i ett 1-plans tegelhus med källare. Byggår 1963. Hur tar jag reda på vilka väggar som ev skulle kunna va bärande. Det fram går ej på husritningen. Kan det vara så att det bara är murstock och utterväggar som är bärande? Finns det någon fackman man kan anlita för att kolla upp det?
MVH Kristian
MVH Kristian
Visst kan det vara så att du inte har några bärande väggar. Och murstocken är nog inte bärande. Den står liksom för sig själv i huset. Men det är svårt att vara helt säker. Det kan vara säkrast att låta någon byggnadsingenjör eller kunnig snickare kolla upp det innan du börjar riva.
Jag undrar dessa om en vägg i min källare som jag vill ta bort. Väggen är ca 100mm och putsad. Taket i källaren är stora betongplattor (betongbjälklag) och denna väggen sitter ca 2000mm in från en yttervägg (totalt är huset ca 7000mm). Kan man vilja bära av sånna plattor? Garaget ligger precis innan rummet och skulle man förlänga väggen hade den kluvigt garaget på mitten om man säger så. Kan bifoga bilder senare men uppskattar om nån kan uttala sig och lugna mig
innan jag sätter släggan i den.
Klicka här för att svara