Är det någon som har erfarenhet av hur det blir med eller utan isolering av innerväggar vid nybyggnad av enplanshus? Väggarna har reglar som är 45x70, 13 mm OSB och 12 mm gips. Är det värt att lägga isolering i väggarna med tanke på ljuddämpning?
Tack på förhand.

I
Den största vinsten med att isolera i mellanrummet ligger i att du kan ha olika temperatur på vardera sidan väggen.

Som luftljudisolering (prat och musik t.ex) är det oxå en förbättring, men ingen fullgod sådan. Som stomljudsisolering (stegljud o. dyl) helt förfelad. Då krävs en annan väggkonstruktion.

Nu kostar ju inte 7 cm MU några våldsamma kronor, så det är bättre att göra det än låta bli och sen vilja göra det. Den gör den nytta den kan.

Ja säger jag osm inte hqar det i väggarna här. Tycker det är markant skillnad från förra huset som hadde isolerade väggar

Oj skrev:
Är det någon som har erfarenhet av hur det blir med eller utan isolering av innerväggar vid nybyggnad av enplanshus? Väggarna har reglar som är 45x70, 13 mm OSB och 12 mm gips. Är det värt att lägga isolering i väggarna med tanke på ljuddämpning?
Tack på förhand.
man tjänar i runda slängar mellan 3 och 6 dB ljudisolering med ull i väggen...Mer för att man tar hand om inre resonans än att man aktivt ljudisolerar.. Men det är en annan historia...
Man skall tänak på 3 enkla saker
1) Tät konstruktion
2) Dubbla skivskikt på varje sida
3) Tät konstruktion (igen)

motsvarar inte 6db en upplevd halvering av ljudet eller är jag helt ute och trampar på tvåhjulingen?

Mikael_L
Mikael_L
zankan skrev:
man tjänar i runda slängar mellan 3 och 6 dB ljudisolering med ull i väggen...Mer för att man tar hand om inre resonans än att man aktivt ljudisolerar.. Men det är en annan historia...
Man skall tänak på 3 enkla saker
1) Tät konstruktion
2) Dubbla skivskikt på varje sida
3) Tät konstruktion (igen)
T.ex. en sågspånfylld vägg ljuddämpar väl bättre pga sågspånets högre densitet?
Eller är jag också ute och åker två eller trehjuling... :D

Sen är det väl så komplext som ett problem kan bli, det beror bl.a på frekvenser osv...

Jag hörde att i nybyggda musikens hus i Uppsala har dom väggar med typ 9 lager gips eller nåt sånt, för att dämpa tillräckligt mellan olika salonger.

generellt kan man säga att trä är mer eller mindre värdelöst när det kommer till ljudisolerande egenskaper, pga av dess skumma täthet... Men sågspån är en annan typ då den som fyllning skall göra samma sak som ull.. Dvs inte ljudisolera utan absorbera...

Och skall man ljudisolera a la abnorm så använder man sig av traditionell gipsvägg och tex en tegelvägg för att skapa sig bättre reduktionstal osv.... Kan sita och hålla en utläggning i timtal men jag har ju ett jobb att sköta:-)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.