Döm om förvåning ! När jag bröt upp mitt köksgolv i måndags blev jag verkligen förvånad. Mellan golvbjälkarna har man gjutit cement. Och ovanpå detta fyllt med sågspån (på en del ställen). Varför i herrans namn har man gjort det. I samtliga andra rum där jag brutit upp golvet och isolerat har man använt ytved som trossbotten. Inte cement !!!
Huset är byggt 1926, har krypgrund med granitblock och det är snustorrt under. Ytan på undervåningen är drygt 100 m2 fördelat på kök, finrum med matrum, tvrum, hall och badrum. Husets totala yta är 197 m2. Överallt utom i köket har jag plockat bort den gamla trossbotten och ersatt med ny samt isolerat med stenull/glasull.
Det bör nämnas att utrymmet under köket inte går att nå från krypgrunden. Orsaken till detta är att det finns källare under en del av ytan samt att man lagt upp en massa sten som mittsyllen vilar på. Annars är det gott om ytymme på höjden. Minst 1-1,5 meter i varje fall. Det är bara i de fack som ligger ovanför källaren som man använt trä som trossbotten. I övriga fack verkar det som om dom fyllt på med sten och jord och lagt på cement.
I vilket fall som helst tänker jag knacka bort cementen och plocka ut sten och jord/grus i den mån det går och bygga riktig trossbotten. Några golvreglar måste bytas ut också. Man ser att de har blivit lite dåliga precis upp till den höjd där cementen legat. Fast dom ser inte ruttna ut utan enbart lite maskätna. En del reglar har inte varit barkade helt vilket gjort att det finns lite maskangrepp. Gubben som byggde huset hade eget sågverk. En hel del trä har bark kvar på en sida. Verkar som om dom använt ytbrädor lite här och var.
På något ställe är syllen lite maskäten också. Fast bara där det suttit bark. Hade Anticemex ute och kollade när jag gjorde om tvrummet och dom sa att det var inget att bry sig om. Träet är kärnfrisk en liten bit in.
Kan dom har lagt dit cement bara för att utrymmet inte går att nå för inspektion i hopp om att det inte skulle kunna bli fuktangreppp i trossbotten. Det är ju över 80 år sedan gjorde det.
Tacksam för svar.
/ Niclas