7 696 läst ·
5 svar
8k läst
5 svar
board kontra träfiberplatta
Vad är det för skillnad på board och hård träfiberplatta? Är det möjligt att byta ut hård träfiberplatta mot 3mms board. Den ska sitta mellan luftspalt och isolering på ovanvåningen och den hårda träfiberplattan var slut i affären, åter om ett par veckor ...
Hård träfiberplatta är ett slags board. Det är m.a.o. samma namn på samma sak, men vanligen förbehåller man board för tjockare skivor.
Och skivan är nog inte 3 mm tjock utan 3,2 mm (1/8-dels tum alltså).
Möjligen är den board du tänkte ha tjockare och oljeimpregnerad för att tåla fukt och väta. Det är inte den tunna hårda träfiberplattan.
men i beskrivningen står hård träfiberskiva och tjejen i affären menade att den 3,2 mms oljeimpregnerade boarden var utbytbar till denna? Jag har ingen aning om hur hård träfiberskiva ser ut. Den oljeimpregnerade boarden verkade väldigt böjlig, är träfiberskivan också sådan?
fialottabus skrev:
3,2 mm hård träfiberskiva är inte oljeimpregnerad och står därför sämre emot fukt än en oljeimpregnerad 3,2 mm board, men jag tror du har fel när det gäller tjockleken på den senare. Den brukar inte vara tunnare än 4,5 mm. Därför inte utbytbar av två orsaker.
1. Den står emot fukt bättre.
2. Den är rätt mycket styvare och bucklar sig inte. Klarar därför att spikas med ett läkt parallellt takstolarna i varje fack och ett läkt mitt i. 3,2 mm hård träfiberskiva buktar sig ganska ordentligt och kräver därför ett par distansläkt mitt i varje fack för att inte med tiden ligga an mot yttertakspanelen = sämre luftspalt.
Så skönt att det inte är sämre med den oljeimpregnerade boarden - enligt hustillverkarens anvisningar för isolering av ovanvåningen ska det vara 3,2 mms hård träfiberskiva. Men kommer detta inte att bukta inåt och pressa samman isoleringen???
Så skönt att det inte är sämre med den oljeimpregnerade boarden - enligt hustillverkarens anvisningar för isolering av ovanvåningen ska det vara 3,2 mms hård träfiberskiva. Men kommer detta inte att bukta inåt och pressa samman isoleringen???
Inte om du spikar den som jag skrev, med läkt längs takstolarna och två läkt i mitten cc 40 cm, spikade i undertaks-/vattentakspanelen.fialottabus skrev: