Precis hemkommen från husbygget och börjar bli lite fundersam om det kommer att hålla ihop.
Hoppas någon kunnig kan ge svar på mina funderingar, jag bif. en bild på hur det ser ut just nu.
Grejen är den att innan markjobbet drog igång så sa man att man var tvungen att använda sig av L-stöd av betong på 1,5 m med tanke på det tryck som blir uppifrån av massorna och den lutning som är på tomten (10 m fall på 45 m), men som synes på bilden så har man bestämt sig för en annan lösning, nämligen leca-block, än så länge är det 8 varv med 19 cm höga och 25 cm djupa block.
Enl. min fru som var förbi och frågade de som jobbade med murningen så kommer det inte att bli något tryck, vilket låter väldigt konstigt, marken och tomten är ju fortfarande densamma.
Så min fråga är helt enkel, kan man räkna med att en leca-mur har samma hållbarhet som L-stöd i betong ?
De kanske t.o.m. kommer att mura ytterligare varv, just nu har de alltså murat högre än vad L-stöd hade byggt på höjden.
Jag har försökt att hitta svar på nätet men det enda jag hittar är att om det ska hålla så krävs det att det fylls även på andra sidan och det rätt så högt.
Jag menar det är ju åtskilliga ton med massor (hörde en siffra på 400 ton i en slänt) + ett hus som ska vila på denna mur, så man vill ju verkligen att det ska hålla.
Hoppas någon med mer kunskap kan ge lite mer klarhet i om vi oroar oss i onödan eller om det är befogat.
Mvh ! / J