olni65
olni65: När jag gjorde kortlingar med stålreglar, så klippte jag av en bit regel som var ca 30-40cm för lång. Sedan så klippte jag i 'sidorna' av regeln på halva det avståndet in från ändarna, det gjorde att jag kunde böja stålregeln. Då kan du sätta dit kortlingen mellan andra reglar, och med de 15-20 cm på varje sida (som nu pekar upp eller ner) fäster du den.
1 svar · 6,0k läst
Larsa
Larsa: Jag planerar att bygga ett litet skjul vid vägen. Planen är att ha en liten dörr för soptunnan, och en lite större för cyklar och bilgrejor såsom högtryckssprutan, vinterdäck, garagedomkraften etc. Planen är att skjulet skall bli ca 2x3 m i kortändan av min parkeringsplats (pga av kuperad tomt har jag ingen möjlighet till garage, utan har bara en "ruta" för bilen) När det gäller
6 svar · 9,9k läst
·
vojma
vojma: Japp - jag använder ankarskruv 4x40mm. /V
5 svar · 10,2k läst
pinebar
pinebar: Börja med det smutsigaste, jobbigaste och viktigaste tycker jag. Sedan uppifrån och ner. Antingen dräneringen, taket eller fasaden först. Om du dränerar först kan du få problem med att marken är fluffig där du behöver byggnadsställningar för fasaden (om du behöver det.) Men går det ett halvår mellan, så är det inga problem att dränera först. Ska fönstren bytas är det väl
1 svar · 5,7k läst
B
bink: finjas flytspackel är känt för att lukta illa. Det är ingen fara det försvinner, men det tar lite tid om man bara låter det va.
14 svar · 17,3k läst
pinebar
pinebar: Det beror nog lite på vad som ska vara bredvid väggen också. Vi ska bygga en ny vägg som ska vara mellan en dusch och en bastu i vår källare och som ska kaklas på bägge sidor. Där har vi blivit rekommenderade att mura. De andra väggarna kommer vi att regla upp.
2 svar · 4,0k läst
P
pleqtiz: åhh nu förstår jag! jag får tacka så hemskt mycket :) och för cad skissen :D här ska ut o snickras tack o bock än en gång
9 svar · 39,5k läst
·
brorzan
brorzan: [citat] Det är i så fall om jag letar rätt på en regel. Jag gröpte ur en annan vägg för att sätta fler dosor för dimmrar och där var det först en skiva med mjukt spån som var ljus, sedan innanför så var det liknande fast tjockare och mörkare... # bror
4 svar · 5,9k läst
L
imported_Byggaren: Ja. Det går att spika i lättbtg. Spiken heter klippspik, men är inte att rekommendera. Bäst är att borra och plugga med plastplugg av fabrikat Fischer. _______________ Byggaren
4 svar · 3,5k läst
·
E
esox71: Ooooh det är ju helt underbart. Bara HATAR att stå där med släpet och så är givetvis "min" dimension slut. Fast jag håller med, att veta vilka längder som fanns inne hade varit guld värt. Slutar alltid med att man får X antal meter över i spill bara för att de hade fel längder :).
1 svar · 5,7k läst
bruschen
bruschen: ...kan du limma med trälim mot reglarna och sedan skruva. Då borde du inte behöva någon ytterligare stagning. Hålbanden kan ju vara skönt att slippa... Om man skulle räkna på detta skulle jag gissa att man kan räkna hem hela rasket hur lätt som helst med skruvlimmadde spånskivor.
6 svar · 8,2k läst
P
para: Jag köpte rostfria armeringsjärn på Silvan, diam 5 eller 6 tror jag det var, kostade några tior för en 2meters.
5 svar · 4,1k läst
A
abel48: Ska bygga en ny balkong. Behöver jag nån slags plåt på väggen där jag fäster balkongen? tänkte så det inte rinner ner regn vatten i väggen o isoleringen. Det är en vägg i söder. /Anders
0 svar · 1,8k läst
S
synpunkter: Det ser jag inte, men att bygga med trä och sedan puts är inte aktuellt för min del.
10 svar · 6,5k läst
V
villa: skall regla upp en ingång varav dörren ska sitta vinklad, i omed att väggändarna är olika långa.Hur gör man med dom reglarna som hamnar närmast dörrkarmarna? Vrir jag bara dom reglarna, isådana fall kommer spetsarna på regeln utåt,blir väll inte så bra med anläggningsytan då det skall kaklas på insidan
0 svar · 3,9k läst
bruschen
bruschen: Skillnaden ligger i axialbelastning av dessa båda profiltyper: En KKR som är kallvalsad har spänningar i sig och på grund av detta kan man inte göra pelare lika långa i KKR som VKR i motsvarande dimension. Föreskriver för min del alltid KKR när jag gör bygghandlingar, detta gör att man kan välja VKR i samma dimension om man vill. Jag tror inte att den dimension du pratade om på KKR
12 svar · 19,2k läst
A
Alko: Låter klockrent! Att jag inte kom på det själv..... Tack. Mvh/ Alko
2 svar · 3,3k läst
C
Chinaski: Sådana här har jag tänkt att använda: Produktdatabas Har även satt dem som blindbottenskivor.
3 svar · 2,4k läst
Z
imported_Byggaren: Normalt bygger man en balkform på två längsgående bockryggar (plank i dimension 2½"x8") över temporära stämp. På dem läggs reglar ut vinkelrät, cc 30 cm, som får springa ut en halvmeter på varsida om blivande btg.balken och en formbotten spikas av 3-hyvlade bräder, 22 tjocka, lika bred som balken + 2x22 mm på dem. Sen reses lämmar av hopspikade 3-hyvlade bräder för sidorna och
1 svar · 7,2k läst
·
Z
zachris: Vilka storlekar pratar vi om då tror du och vilken typ av avväxling kan komma på tal? Jag är lite sugen på ett rektangulärt hål, säg 2,5 x 0,5 m.
2 svar · 2,6k läst
C
carlbanan: Ring Schenker eller DHL och fråga....Dom har garanterat koll på vars du kan sälja några pallar.... Fast är dom röda eller gröna så ska du inte säga det till dom, för dom brukar vilja ha tillbaka sina egna... :)
2 svar · 5,6k läst
Snailman
Snailman: Så här skulle jag ha gjort (har gjort det en gång till ett garage), jag skulle gå till biblioteket och låna takstolsboken, se i den om de har en takstol som passar i tabellerna, sedan skulle jag kolla vilken snözon jag hade, inte i boken, (då den kan vara lite gammal) utan i de senaste (De har nyligen ändrats) tex här: http://www.takstolsfabriken.se/doc/snozon.pdf I takstolsboken står
36 svar · 96,9k läst
·
J
jon_h: Inte säker på vad du menar, men golvgips är alltså en helt annan sak, en hårdare och styvare skiva som inte bör ersättas med vanlig gips.
3 svar · 5,0k läst
P
PatrikJ: Låter bra!
2 svar · 4,2k läst
A
andersmc: Jag får i alla fall påpeka att jag inte betalt någonting än. Om skruvarna kommit hade det varit mot faktura. Så jag har inte förlorat mer än lite tid (och lite förtroende för säljbolag). Men det är intressant att telefonnumret går till Legionova (ett företag som ydligen har som marknadsidé att sälja sånt som normalt är gratis - fotoalbum på Internet t.ex.). De äger även
3 svar · 2,3k läst
P-plats
P-plats: Ang fukten på vinden så är det mycket vanligt och inget att oroa sig för i dom flesta fallen. Alla som vistas i huset avger fukt samt att man duschar och lagar mat m.m. som också avger fukt. Denna stiger i värmen och upp på vinden genom tex. vindsluckan. Väl där uppe frigörs fukten pga att kall luft inte bär lika mycket fukt som varm luft. Bra ventilation på vinden samt att man tätar
3 svar · 18,7k läst
snuttjulle
snuttjulle: Nja jag mera murade och la dit kryssen vartefter för att få avstånden rätt. Sedan la jag dit rostfria stänger som armering mitt i av tre skift för att vara på den säkra sidan. Denna armering borrades även in in sidorna på befintlig vägg.
3 svar · 11,3k läst
L
Linnex: När jag pratade med mitt försäkringsbolag i samband med relaxbygge så ställde de krav på våtrumsgolv när det fanns risk för vattenutsläpp på golvet men så länge som det inte var fuktutsläpp i luften så hade de inga krav på fuktspärrade väggar. Vad byggnormer säger vet jag inte.
3 svar · 6,0k läst
J
jon_h: Jag tolkade det som att pelaren skulle gå in i rummet lite, men nu när jag läser noggrannare så ser jag att så nog inte är fallet. Det vet jag inte vad det kallas, men det är inte en kontrefor, precis som ktm säger.
4 svar · 10,1k läst
J
JPM: Plastiskt trä har hjälpt mången lirare. Gör det själv byggtips renovera bygga om byggprodukter renoveringstips bänkskivor byta fönster kök köksluckor badrum dränering fukt http://www.byggtjanst.se/Byggkatalogen/ItemDetail.aspx?ItemId=181588 Om lim och klister och inredning som lim plastiskt trä ek cco.
7 svar · 11,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.