S
sommarbygge: Börjar bygga nästa vecka en stuga på 48kvm.Har tänkt montera syllen liggande på sidan,sedan väggreglarna och därefter takstolarna,och golvet sist.Har köpt Bygg-DVD och såg i filmen att det byggdes på ett annat sätt.Syllen monteras på kant,sedan golvbjälkarna,därefter väggreglarna och slutligen takstolarna.Denna metod krävde an bärlina spikad i syllen,på vilken golvåsrna
0 svar · 2,7k läst
C
Crischnak: Tack Pinebar, ser lovande ut..
4 svar · 5,8k läst
H
holyanna: Tack för svaret, det alternativet hade jag inte tänkt på. Kan nog bli ganska snyggt beroende på vad man hittar.
2 svar · 8,4k läst
N
no1power: Hej har en liten balkong ut från andra våning som också är tak över entrén har dock upptäckt på senare tid att sprickor i betongen gör att vatten börjat rinna igen vilket resulterar i att färg o bruk börjar lossna i taket över entrén, Har fått tipset o plåta in den på ovansiden men tänkte höra mig för om någon har nått annat förslag... Tack på förhand
0 svar · 3,7k läst
J
jon_h: En rejäl bilhammare och en bultsax för armeringsjärnen fungerar bra. Annars kan man också såga den i bitar, precis som du säger.
1 svar · 5,8k läst
Jupiter
Jupiter: Jag leter med lampa och lykta efter färdigmålade golvsocklar i grått i Stockholmsområdet. Någon som vet var det går att få tag på?
0 svar · 3,6k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/3908-placering-av-troeskeljaern-till-garage.html http://www.byggahus.se/forum/smahus-garage-friggebod-m-m/3971-troeskeljaern-eller-inte-i-garage.html http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/14301-troeskelstal-i-efterhand.html
2 svar · 1,8k läst
F
fredwel: 3,8-4,8 kg om vikten är 2-2,5 ton/m3 /fredrik
4 svar · 10,4k läst
P
PatrikJ: Hallå Utbyggnaden vi skall göra skall bli i trä men eftersom en vägg bli under marknivå (souterräng) så tänkte jag mura denna i leca. Är det ok att endast mura 1 vägg av 4 i leca eller måste jag mura alla?? Bifogar bild /patrik
0 svar · 3,8k läst
·
S
stefant: OK, tack för era svar. Då köper jag budgetgipsen. /Stefan
3 svar · 2,2k läst
Z
imported_Byggaren: Det beror på hur balkongplattan ska vara upplagd. Är den bara upplagd på en sida mot bjälklaget krävs det att både det och balkongplattan gjuts samtidigt så att armeringen i överkant på balkongplattan kan dras in i bjälklagsplattan. Då erhålles en inspänning till följd av konsolmomentet som omvandlas från drag till tryck via kammarna på armeringsjärnen. Konstruktionen är dock
1 svar · 3,2k läst
Totte_S
Totte_S: [citat] Med tanke på det du skrev så menade jag att tipsa utifrån ett helhetsperspektiv. Men många arkitekter, företrädesvis lite äldre, är även byggnadsingenjörer. I annat fall så kan ju alltid arkitekten ge tips på lämplig ingenjör om det är nödvändigt. det är även möjligt att ni hittar en klok och vettig snickare som ni kan få mycket tips och råd om. På mindre byggen är
3 svar · 1,9k läst
W
Watchmen: Är bättre att köra fackverk på de avstånden. Då kan du göra om till 44m utan stödpelare. Dock får man räkna lite på innan :)
6 svar · 7,4k läst
W
Watchmen: Vet att man behöver liscens på när man jobbar med en bultpistol. Vet inte om det gäller privat. Sen ska du tänka på när du använder den att du inte ska trycka för kung å fosterland. För då går en glidstav sönder. Iallfall på hilti .
1 svar · 8,4k läst
P-plats
P-plats: Goglade lite och fann uppgifter från 04 och 05...
3 svar · 4,1k läst
Z
zachris: Fick reda på från min konstruktör att s-180 betyder att järnen skall läggas c/c 180 mm samt att alla bokstavsbeteckningar finns att läsa om på "Typblad 2A" http://www.fundia.com/reinforcing/sverige/produkt/125/armeringsblanketter.pdf Där kan man se att -N är en "rektangel". Kul, då har man lärt sig några nya saker idag också :)
4 svar · 3,1k läst
P
pjac: Har någon erfarenhet av ivarit UniCo? ivarsson - byggskivor, fasadlösningar, takprodukter - ivarit-UniCo Detta matriel istället för Minerit eller Masterboard i badrum.
0 svar · 2,2k läst
A
andersmc: Den tål fukt ett tag, om den får chansen att torka upp. Men när du säger "yttervägg", menar du att asfaboarden ska vara det allra yttersta skiktet? Det går i så fall inte. Men den kan sitta innanför en panel, med luftspalt.
1 svar · 5,7k läst
snickarboden
snickarboden: Masonitremsor är suveräna för att hålla avståndet och lyfta skivorna från golvet. /Kent
5 svar · 39,9k läst
Larsa
Larsa: Det är ju en sandwich konstruktion med honeycom (bikake) distans. En ganska vanligt konstruktion, när det gäller annat än innerväggar. Jag har aldrig sett/hört talas om något liknande. Däremot är ju sandwich konstruktioner med frigolit som distans valigare inom byggvärlden. Fördelen med en sandwich konstruktion är att den blir otroligt stark, i förhållande till sin vikt.
2 svar · 4,9k läst
K
karmajoyst: Har hört runt lite med byggare och leverantörer. Så här sa de sammanfattningsvis. När man bygger med lättbetong så limmar man ihop blocken till en homogen konstruktion. Bygger man bara ett plan och ovan mark så behöver man bara armera där man lägger U-block (dörrar, portar, fönster). Nu är plattorna gjutna och lättbetongen till garaget ska komma vecka 29. Så snart är det dags att
6 svar · 4,5k läst
J
JesperS: Håller med, har köksfläkten på samma kanal som det sitter en ventil i på övervåningen och det luktar matos i det rummet när man kör fläkten .....
2 svar · 4,0k läst
tallmilan
tallmilan: Eller för oss pryltokiga så kan man köpa en fogfräs till dremeln.
5 svar · 4,8k läst
B
bumling: ..tack för ett utförlig svar!
2 svar · 10,3k läst
B
BAS: Jag blev nyfiken, vill själv ha tag i det. Vad sägs om detta? Interwood - 031-515151
3 svar · 5,7k läst
B
BAS: Borra först så spricker inte listen
2 svar · 2,8k läst
B
BAS: Hej Mr_XXX "varför Leca?" Om du har burit ut eller in 1,6 kubikmeter makadam i källare eller badrum förstår du nog varför Leca är att föredra. Jag har själv burit ut 15-16 kubik sten/grus från en källare, det var betydligt trevligare då det ersattes med Leca och cellplast.
6 svar · 19,2k läst
·
S
Schwingen: Kan ha lite olika namn, i fölande länk kallas den tex. Stenvallspanel.
2 svar · 6,6k läst
Mikael_L
Mikael_L: Och antagligen ska du vara lite försiktig med silikonet så det inte hamnar på fel ställen. Det brukar t.ex. vara omöjligt att måla något med bra resultat om ngn form av silikon har haft kontakt.
2 svar · 4,4k läst
J
JLT: Jag antar att du har matt kakel? På blanka plattor brukar det fungera att polera med trasor, men om ytan är matt så fastnar bruket väldigt lätt och det är nästan omöjligt att få bort resterna av fog & fix. Jag hittade en produkt på Bauhaus, från Mellerud (MELLERUD Spezial Produkte zum Reinigen, Pflegen, Schützen) som heter något i stil med "Cementrestborttagare". Kostade 90:- och
6 svar · 23,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.