Byggmaterial & Byggteknik
JanneL: Två länkar: http://forum.byggahus.se/byggmaterial-byggteknik/40743-frigolithus-nerbrunnit-pa-15-minuter.html http://www.aftonbladet.se/nyheter/article435872.ab Hoppas det inte är ett sådant hus! Sundolitt, Dorotherm och Palikka är andra alternativ, modell legoklossar i EPS som staplas och fylls med betong och armering.Jag har en arbetskamrat som byggt ett hus med Sundolitt och han är
zno: [citat] Lite som att jämföra äpplen och päron. Slutresultatet blir ju inte direkt detsamma... Huntonit torde vara mer jämförbart med gipsplank. Oavsett detta så sällar jag mig till dem som förespråkar ett helt slätt vitt tak. Personligen ser jag inte taket som en del i utsmyckningen och vill ha det så neutralt som möjligt.
trekky76: Det beror på hur det ser ut. Jag tog ner en klädkammare i helgen och la putsbruk i skarvarna. Sen spacklar man bara. Golvet bör du nästan kolla innan. Lättast är väl lägga nytt golv? Finns det ngt originalgolv under? Skiljer det bara nån millimeter kan man lätt lägga på extra isolering under.
nihtila: Hej! Vi behöver bygga inåt på gavlarna på vår oinredda vind. Idag är reglerna på samma nivå som fönstret och vi behöver bygga på ca 13-15cm för att uppnå önskad väggtjocklek. Gör man det lämpligast att först nu regla horisontellt cc60 och därefter avsluta med vertikala regler på samma cc 60? Till saken hör att ena gaveln skall ha badrum så det blir antagligen kakel där. Om
monika_b: Radonet finns framförallt i ytterväggarna. Jag trodde fram till idag, att vi hade blåbetong i innerväggarna också, men så var inte fallet. Jag förstår precis vad du menar, men då vi ändå ska totalrenovera hela huset, hade det för våran del inte varit så allvarligt att riva alla väggar. Saneringskostnaderna ska fastställas i dagarna, men vi har fått en prel. siffra på närmare
v-g: Som sagt 10år är ingen garanti för något. Kolla på alla snelador som står i ur och skur de "står" ju upp men mer är det inte. Nästa år ligger de på backen. En lirare som kollar på det hela kostar ju så lite i jämförelse ;) Besiktningsmän ser långt från allt. Deras ögon är skarpare än våra när man tittar på kåkar lite snabbt men knappast bättre än att när man bott in
ChristianH: Tack för hjälpen. Med ditt klargörande var det enkelt att sortera begreppen och kunna ställa en begriplig fråga till "mina" beräknings-ingenjörer
Pedda_P: Har inte gjort ritning än men kom nu på att det inte blir någon bärlina i kortsida..... Men om man säger så härdå: Om jag kör på en syll i väggen 45x195, och sedan ett hammarband i samma dimension som vilar på två 95x95 stolpar med ca 3,5 meters mellanrum, med en spännvidd på knappt 180 (cc60). Funkar det eller måste hammarbandet bli, enligt min första skiss, 95x195 eller t.o.m
andersmc: Jag sätter såna stolpar en bit upp, så det är lite luft mellan plattan och stolpen. Då har man även möjlighet att justera höjden om det skulle behövas i framtiden.
Milkshaken: Gnurullen: Tänk på att rävar och minkar även kan gräva sej in i huset... Min förra granne hade stora problem med det, han fick sätta ut rävfällor i första skedet innan han kunde gräva ner slipers (Typ som man gör vid en hundgård). Mitt tips alltså... Gräv ned slipers, stockar eller stora stenbumlingar under väggarna och glöm inte att göra det även vid en utomhusgård.
Christer L: Söker för ett byggprojekt i Kungälv kontakt med snickare som har gedigen erfarenhet av s.k. lättbalkar för väggar, tak och golv,
injonil: Hej! Jag har skissat på en enkel konstruktion av 2-bilscarport. Ca 7,5 x 5,5 m, raka takbalkar som sluttar bakåt, 10 grader, och bärs av två pelare och limträbalk på framsidan respektive tre pelare och hammarband på baksidan. Balkavståndet för takbalkarna blir 4m då taket skjuter ut 0,5m framåt och bakåt. Enligt dimensioneringstabell ska 75x220 med cc600 räcka för detta tak, snözon
synpunkter: Jag tror säker att kakel satt i fix sitter fast tillräckligt direkt på Leca men problemet är väl ofta att en murad lecavägg inte är helt slät eftersom alla block inte livar exakt med varandra. Då får man räta upp väggen, tex genom att putsa den. Om väggen är tillräckligt rak för att sätta kakel på direkt skulle jag ändå slamma eller skrapspackla väggen med bruk först.
Karro80: Hej Familjen GBG Vi har inte kommit så långt ännu, har ganska precis fått tillgång till huset och håller som bäst på att riva ut gamla mattor. Om du hinner före medela gäran hur det blev och vad det blev :)
Vlad: Hejsan, Är det någon som har tips på gångjärn som kan lösa problemet i bifogad bild? I princip är det alltså vanliga gångjärn för skåpluckor, men det som gör det knepigt är dimensionerna. Tack på förhand! .Vlad.
Rikard Ainz: Ok, lite mer strukturerat: El-kille med från start, innan jag ens börjar detaljplanering. Måste ha fatt i nått att hänga kläder i (från garderob som skall flyttas/rivas) och lämpligt ställe för det. Sen skall fodret av från omgivande golvanslutningar för att se hur bjälklaget är uppbyggt och veta vad som skall köpas. Sen riva vägg i samarbete med el-kille och se hur mycket sladd
Richard A: Den funkar som den vanliga gipsen, men glöm inte handskar när ni jobbar, fibren är vassa.
leguanen: Tack för svaret Byggaren. Då är det väl bara att börja riva i skiten.Det tar emot, men finns det inte någon genväg så finns det inte. Vet du vad det kan kosta om man lejer en byggare för att göra det? ( gäller 100m2) /Leguanen
AKW: Tack för svar, misstänkte nästa det. Får försöka komma på något bra sätt att växla av dem och ta bort dem som ligger i vägen innan gjutning. Får nog konsultera en snickare på plats så inte hela huset rasar bara. :)
Kirsi: Har du tittat på tona skorstenen bara 38X38 murad, jag har nyligen murat en sådan själv (utan att tidigare ha murat något ska tilläggas)
eestere: Har inte hittat någon trovärdig sådan. De hantverkare, byggare och behöriga jag känner, har läst och hört om är de sista människorna på jorden jag blandar in i mitt bygge. Det fuskas på tok för mycket idag och kostar omotiverat mycket för minsta lilla. Det är anledningen till att jag väljer vara KA fär mitt bygge. Krävande och avancerade byggnadsmoment bör föreslås av en
Mikael_L: Det borde väl vara egalt om det är spånskivan eller gipsen som formar L:et runt dörr eller fönsteröppning. Det viktiga är väl att det är minst en okapad skiva där i skarven då risken för rörelser och sättning är större där än i ett helt väggparti utan öppningar Spånskiva bakom kan väl ses som ersättning för bakomliggande skarvplåt enl bygganytts bifogade bild. ...tror jag
Lillblomma: Hej! Håller på att bygga en trapp av reglar och sidor/sättsteg i MDF. Planstegen blir i helstavs ekskivor. Är osäker på om vi ska spackla eller latexfoga springorna mellan MDF/MDF, MDF/gipsvägg etc innan vi målar? Det lär ju röra sig lite. Trappen står på ett träbjälklag (äldre). Är det bättre med latex då så det inte spricker? //A
imported_Byggaren: Borde ha sett trappan. Väggen är bärande. Du får lägga i en limträbalk lika den som finns över andra väggen. ____________ Byggaren
coztello: Har löst sig med rör. Betalde 700:- för 24m 30mm rör....
Andjon: Ok, då har jag hyrt Sanerfräs och river ner allt. Frågan kvarstår dock: Är det ok att kakla på C-Puts? eller ska man välja B-puts?
magnusss: haha! ByggaNytt: Det var underhållande att läsa! Ibland är det bättre att tänka till lite extra. Här är 2klipp på andra som borde ha tänkt till innan http://www.rubicon-trail.com/public/parking-not-set.wmv http://www.youtube.com/watch?v=_wiMeeruwdk