Hej.

Har lämnat in bygganmälan där jag har satt upp mig själv som kvalitetsansvarig. Kommunen har hört av sig och bokat ett möte där de vill avgöra om det är OK eller ej för mig att vara kvalitetsansvarig.
Det jag undrar över är:

Vad är det för frågor de vanligtvis ställer?

Det kan vara klokt att vara någorlunda beredd.

Tacksam för svar.

Hej,
till att börja med tror jag att de kan begära att du gjort upp en kontrollplan. För min egen del
som anlitade en kval.ansv. var det ett A4-dokument på ca två sidor full av kontrollpunkter.
Sedan om de är riktigt gnälliga, tror jag att de kan begära att du gått kurser för att vara en
behörig kval.ansvarig. Hoppas du inte låter dig nedslås av mina svar om du hade tänkt vara
en själv. Får jag fråga varför du skall ta hand om den biten själv? Är det en prisfråga? De är
ju inte billiga, men kan vara bra att ha i konsultsyfte, men du kanske fixar alla tekniska frågor
själv?!!

Har inte hittat någon trovärdig sådan. De hantverkare, byggare och behöriga jag känner, har läst och hört om är de sista människorna på jorden jag blandar in i mitt bygge. Det fuskas på tok för mycket idag och kostar omotiverat mycket för minsta lilla. Det är anledningen till att jag väljer vara KA fär mitt bygge.
Krävande och avancerade byggnadsmoment bör föreslås av en byggnadsingenjör och det verkar inte vara samma som KA.

Gällande konsultation så hoppas jag på byggahus forum. Här exponeras svaren offentligt och tokigheterna bestrids genast. Detta ger mer förtroende än att någon individ säger: Så här har alltid jag gjort...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.