J
Jan-L: https://www.rinkabyror.se/showart.aspx?id=1050
9 svar · 4,8k läst
Z
Zaphod: Jodå, tanken på en murad platå har slagit oss med. Då det ändå skall gjutas en ny platta med golvvärme i den hallen där trappan skall stå. Det jag inte säkert vet ännu är det exakta måttet på hur långt trappan svänger ut, är det lite långt blir platån väldigt smal om den inte skall sticka ut i en dörröppning, och det är ju inte så lyckat... /Zaphod
3 svar · 2,5k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [bild]
2 svar · 5,8k läst
ByggaNytt
2 svar · 5,8k läst
ByggaNytt
ByggaNytt: [citat] http://www.norgips.se/norgips/faq
5 svar · 5,8k läst
S
sirbo: Köpte min för två år sedan på akb numera optimera för 10,5 sek styck
5 svar · 3,1k läst
F
Farzan: Kolla här: http://forum.byggahus.se/verktyg-maskiner-fordon/19088-hur-borra-vinkelraeta-hal.html
5 svar · 3,4k läst
M
Micke_B: 5ql^4/384EI lycka till
1 svar · 3,0k läst
v-g
v-g: Ett rör som "skvallrar" när det läcker, dvs rinner ut där man ser.
12 svar · 6,1k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: Ser bra ut som sagt....
9 svar · 3,4k läst
·
J
jon_h: I ditt fall är det sannolikt ingen fara, det är antagligen krympsprickor, och spacklet har ingen förstyvande funktion i din konstruktion i och med att du har 300 c/c i bjälklaget. Men snabba golvspackel ska inte ligga utan att täckas för länge, särskilt inte när det är torrt i inomhusluften. Du får gärna slänga upp några bilder på det hela så är det lättare att bedöma.
1 svar · 7,1k läst
H
Harlin: Tack för svaret! Då jag kan få en I-balk på 150 mm:s höjd gratis så tänkte jag sätta den under de 3 ihoplimmade 45*195-balken. Men för att ytterligare förstärka så tänkte jag sätta upp 2 st till balkar där jag limmat ihop 2 st 45*220 mm:s reglar. (Se bifogad bild). Gissar att det är starkare än kortlingar? Gör jag ett misstag om jag gör så, eller är detta en bra lösning?
2 svar · 7,3k läst
·
J
jawen: Det är av yttersta kunskap att bygga fungerande bullerplank, dom flesta som byggs är minst sagt icke tillfredställande. Det gäller att ta kontakt med en som jobbar med akustik, och beräkna från dom frekvenserna som är mest påtagliga för er, ju lägre Hz vi pratar om ju längre är ljudvågen. T.e.x bilar har en visst frekvensband, tåg har ett annat, och gapande människor har ett tredje
1 svar · 7,4k läst
J
jawen: Använd c-bruk och armering varannat varv låter bra, bara du inte låter bruket frysa så är det ingen risk för problem. MvH jawen
1 svar · 3,7k läst
T
trojlee: SKa sätta lister i källaren, har lagt platon och skeppsgolv...men ska sätta distansklossar mellan vägg och list för att få en luftspalt. Vill sätta ngt sorts fogband mellan list och vägg för att få tätt men ändå luften att gå mellan.. har sett det men vet inte vad det heter eller vart man köper.....någon som vet??? mvh / M
0 svar · 4,5k läst
B
bureroger: s60: vilken spännvidd handlar det om då?
4 svar · 6,6k läst
E
emil22: Går det bra att ha cc600 i innertaket mellan reglarna om du ska spika pärlspont. hänger taket? eller är det lugnt.
0 svar · 2,2k läst
A
andersmc: Det finns en tumregel om att du kan ha plasten 1/3-del av tjockleken in i isoleringen. Det finns i det här fallet ingen lösning som är 100% perfekt. Det är alltid en rad kompromisser som får vägas ihop. Om man sätter platsen en bit in och det till äventyrs någon enstaka gång skulle kondensera där, så får man väga det mot att sätta plasten ytterst men få massor av genomföringar
14 svar · 5,5k läst
J
jon_h: Vad ska du ha det till? Det finns ju eldfast bruk, det tål mycket mer än så.
1 svar · 3,0k läst
V
vagabondo: Hej! Behöver komplettera en vägg som har en äldre typ av gipsskivor (9mm). Det som finns att köpa i samma tjocklek är sk utegips. Kan det bli problem om man sätter upp sådana skivor inomhus?
0 svar · 3,6k läst
it-snubben
it-snubben: Ja, det har du troligtvis rätt i Mats. Plasmatekniken genererar en hel del värme.
4 svar · 4,1k läst
B
Bror: jon_h, du har säkert rätt. Tiden mellan spackling och ytbeläggning var ju kort, med klinker, som ju inte är ett särskilt tätt material, men dock en ytbeläggning. För mig uppstod dock inga problem.
11 svar · 9,7k läst
P
PatrikJ: Tänkte isolera en lecavägg på insidan. Går det att använda gipsputs på cellplast, med putsnät också? / Patrik
0 svar · 3,9k läst
S
s60: lycka till
14 svar · 28,3k läst
Miles
Miles: Cheers! ... då blir det aspelut primer för jag har stora tunga 60x30 plattor på 2 sidor och upp till tak på gipssidan så jag safe:ar gärna där. Suveränt forum det här :)
4 svar · 7,6k läst
F
Foolse: på ett cc 300 så skulle jag tro att det går att spika vad som helst utan att det blir svaj i golvet. Om golvbjälkarna inte är så grova kan man kortla för att få ökad stabilitet. Men enklast är förstås att lägga spånskiva. Personligen skulle jag antagligen lägga råspont om resten av huset har det. MVH /Ove
4 svar · 6,5k läst
A
anaitis: [citat] Nästan rätt: Stödet vid S3 är inte till för att taket ska hålla utan för att man ska kunna ha ett bjälklag, dvs kunna inreda övervåningen.
2 svar · 7,8k läst
C
commando: http://www.imexab.se/swe/snap_toggle.html Dessa klarar vikter på över 170kg/per fäste på dubbelgips väggar. Gothias hemsida http://gothiafastteknik.jetshop.se/
3 svar · 3,5k läst
G
Gurnett: Nu är det tag att ta nästa projekt på huset. Vi har ett suteräng hus byggt 65 som har blåbetong i både innevägger och yttervägger. Jag skall bila upp och ta bort betong golvet för att isolera (10 cm singel och 20 cm cellplast bl.a) så vi kan ha vatten buren golvvärme. Jag vill även ta bort så mycket av inneväggarna som möjligt. Vi har bla 4 icke bärande blåbetong väggar som
0 svar · 4,8k läst
Y
yens: Hmm, känns som ett fall där man skulle vilja konsultera en konstruktör. Jag fick trevliga besked från konstruktören som tittade på vårt betonghus, han hade både bra lösningsförslag och dimensionerna var lite mindre än jag hade tänkt "gissa" på.
7 svar · 32,5k läst
R
Roggert: Tack. Jag får helt enkelt ställa mig och slå sönder några plattor i affären. ;) Självklart tillkommer en hel del materialkostnader, därför hade det varit perfekt med ett billigt kakel då det handlar om ganska stora ytor. Det finns även möjligheter att köpa klinkers på helpall för att få ner priset om jag förstått det rätt. Får kolla upp det.
3 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.