Byggmaterial & Byggteknik
pbengtsson: Hej Är det ngn som använt sig av en aluminiumprofil istället för hederligt fönsterbleck, Anledningen är att jag har alu-utsida på fönster samt att jag her en del terassdörrar som skulle må bra av ngt mer hållbart att gå på än plåt. En annan fördel är också att det är styvt och rakt.
WhoCan: Jag har hackat fram en tegelvägg som är väldigt röd. Skulle vilja tona ned den så att den blir mer rödbrun. Finns det något sätt att göra detta på? :confused:
v-g: På CC30 behöver du inte kortla annat än där blandare/skåp/tvättställ ska sitta mig veterligen. Kolla här så ser du de olika möjligheterna. Gyprocen är glasfiberarmerad i mitten så den borde hålla tycker man.
EmMi: Måste man mäta fukten i väggreglarna innan man sätter på den åldersbeständiga fuktspärren, så man inte bygger in fukt? När man satt på golvvärmen i plattan sägs det stiga viss fukt från den, kan den fukten göra att regelvirket blir så pass fuktigt att det inte går att lägga fuktspärren? Alltid tacksam för snabba svar!
ChrilleK: Ingen som kan svara? Kan jag skruva gips rätt på väggen/snedtaket utan fara?
jeppeknaster: Jag håller på med samma sak just för tillfället. Har avsalade golvbjälkar i ett badrum som jag ska renovera och har spikat fast nya bjälkar(45x195 180cm) på de redan befintliga(50x200) med 25-30st 100mm spikar. Tycker det bör hålla. Limma har jag inte gjort. Tror och hoppas att det ska hålla:)
jon_h: Finja 360, Ardex 828, Casco Husfix, Maxit Väggspackel Snabb Fin 0-50, Maxit Väggspackel 0-100 till exempel. Det finns tvåhundra till, men jag orkar inte skriva dem.. :)
hydrolift: [citat] Lång länk: http://www.byggmax.se/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/Byggmax-se-Site/sv_SE/-/SEK/ViewProductDetail-Start;pgid=CX5ISGKSnn1SR0EsBt86nJ260000QU_8WRS4?ProductUUID=bhYKAaAzQNUAAAERy34c2Ftp&CatalogCategoryID=w1QKAaAzMxIAAAERGGsatFtR&JumpTo=OfferList
Johan Gunverth: Eller vänd på det: ouppvärmda möblerade friggebodar har en tendens att "lukta muggigt". Du kanske skall hålla det lätt uppvärmt 5-10°. Med lite mer isolering kanske det är frågan om 30-40Wh utslaget på ett år. En tänd glödlampa, med andra ord.
jon_h: Jihhha, jag förstår inte riktigt. Du hade ändå riva bort träreglarna och bygga en ny konstruktion, och det var när du rev för att göra detta som du upptäckte att de gamla reglarna hade mögelpåväxt? På vilket vis är detta ett bekymmer eller innebär en merkostnad som du i så fall tänkte kräva den tidigare ägaren på? De skulle ju ändå bort?
loll: har tänkt på det men det är en stor sak med massor av vinklar och hörn. tror det faktiskt kan bli värre än det som är nu , plus att det är ett stort skåp brevid :(
79:an: Jag använde C-bruk när jag murade om min öppna spis och satte in kassett. Bruket har iallafall inte spruckit efter 2års delvis ganska hårt eldande i kassetten.
PeGe: Jag köpte 38mm obehandlad bänkskiva på Silvan. Ur den sågade jag trappsteg som jag fasade av kanterna på och sedan oljade. Duger fint åt mig. För att kunna nyttja skivan på bästa sätt hamnade stavarna i gångriktningen, det hade varit lite snyggare att ha de på andra ledden. Jag gjorde en vindstrappa och därför räckte det med drygt 60cm breda steg.
hacker_olle: Vore super tacksam om någon kunde hjälpa mig med frågor runt konstruktion & dimensionering av reglar! Det är så att vi skall bygga till vårat hus med putsad-fasad, och har då tänkt att använda ett system för detta från Paroc eller Finja. Frågan är då om en konstruktion av (Innegips + 195mm reglar + Utegips + Fasadsystem) ger tillräcklig stabilitet utan tvärgående reglar på
saturnus: De där, lite annorlunda problemen, dyker ibland upp oförklarligt, men det Du kan göra är att måla plåten på undersidan. Bäst är med en matt färg, typ zinkromat eller annan rostskyddsfärg, kanske inte enkelt att få tag på zinkromat, men funkar kanske lika bra med syntetisk grundfärg, Häftgrund. Blank färg funkar inte. Bl a vattenledningsrör (galvade) blir våta, (utsidan)när
tokan: Tack för svaret. Det var ju så jag tyckte också men tyvärr inte firman vi pratade med. Kanske helt enkelt skall ta och prata med fler företag.
jeppeknaster: Tusen tack, nu fick jag lite mer kött på knäna! Nu kör jag och det får bära eller brista som man brukar säga.
jakim: Du kan använda vanliga runda hålsågar. Fast dom blir ganska fort slöa. Sen finns det även hålsågar för kakel och tegel.
Daniel_N: Tryckimpregnerat virke tycker jag låter som en dålig ide att ha inomhus överhuvudtaget, det känns inte så hälsosamt.
fridhem: Har tyvärr innermått på 247 cm ( lång historia ) så det blir tyvärr fel om jag lägger spånskivan ner men annars så köper jag den tekniken. Har pga av byggfirma som mura grunden åt mig fått mycket jobb nu i efterhand. Tack för delad kunskap.
magnusss: Kanon! Tack för hjälpen. Bara till att gjuta då.
anasume: Lasten tas ner i en yttervägg så hållfastheten i plattan/kantbalken är inget problem. När det gäller infästningen så är det väl bäst att överdimensionera :-) Kan ju ordna ett upplag under då det är bra med avstånd ner till altandörren. Någon som vet ngt om pris på järnbalkar och en bra leverantör?
magnusss: Hej Hittar du inga fina lampor här så lär du aldrig hitta någon http://www.nostraforma.com/ (du sa inget om budget=). Har du inget kort på trappan då det är svårt att ge tips.går det möjligtvis att gömma kablar i väggen? Minispotten bör vara av typ LED så att den inte blir för varm (gör ont att bli skinnflådd under foten). Är det något sådan här effekt du är ute efter?
peter.holm: Du menar att man istället för lägger en Leacbalk, formar och armerar i dess ställe och sedan gjuter den i samband med bjälklaget? Ja, det borde ju kunna bli stadigt. Någon får förstås räkna på hur mycket armering som ska ligga i balken. Bra idé!
Farzan: Tja, om det alltså är ett fabriksproducerat hus, och upplägget alltså är att smygarna ska vara färdiga att fästa mot nischens insidor utan vidare tillpassning - då är det rimligen antingen som snickarna säger (att det är något skevt i själva nischen) eller också är fönstren slarvigt monterade. För om de två översta bilderna visar var sitt hörn av samma fönster, så är det
dreamie: Tack för rådet, skall försöka få tag i en ställning. Men om jag använder sticksåg borde det vara lite säkrare. Mvh, d