Hej
Håller på med ett källar projekt. Huset är från 1938. Jag har precis börjat med första rummet. Knackat ner all puts på ytterväggar och putsat med kalkputs. Det blev riktigt bra. Kan starkt rekommendera kalkputs, även för oerfarna.

Min fundering gäller en Innervägg. Den är idag målad och putsad med original kalkputs som sitter riktigt bra. Ingen bom någonstans. Jag har kaklat en del innan (dock inte på puts) och jag tycker att det känns som att väggen skulle duga att kaklas.
Dock har jag läst mig till att kalkputs inte duger som kakelunderlag. Någon som har testat? Vad finns det för alternativ?
Spackla den med husfix och sedan kakla?
Eller är det bara att knacka ner och putsa med B-bruk?

Väggen är som sagt en innervägg och av betonghålsten.

Ideer någon?

Problemet med kalkputsen i det här sammanhanget är att det är ett svagare skikt än det du vill applicera utanpå. Det kommer att få till följd att när den underliggande kalkputsen kan röra på sig så kan inte ditt pålagda lager göra det på samma sätt. Risken är då stor att den släpper från underlaget.

Tolkar det som att du röstar på knacka ner och putsa om?

Om man skall sträva efter så starkt underlag så möjligt borde betonghålstenen vara det starkaste. Jämna till den renknackade muren med lite kakelfix?

Om man skall putsa om, ska man då välja det starkaste putsbruket , A-bruk?

Ä're inte gipsskiva som är enklast alternativ?

Försöker undvika organiska material i min källare. Plattan är ej isolerad. Risk finns för uppstigande fukt från plattan.

Miles skrev:
Ä're inte gipsskiva som är enklast alternativ?
Hur fäster du gipsskivan på betonghålstenen ?

Ok, då har jag hyrt Sanerfräs och river ner allt.
Frågan kvarstår dock: Är det ok att kakla på C-Puts? eller ska man välja B-puts?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.