Byggmaterial & Byggteknik
Farzan: Jag håller med Hemmakatten...för yngre barn är det egentligen mest trevligt att dela. Jag tycker nog att det har gått litet troll i det här att alla ska ha egna rum. Vi har fyra barn i åldrarna 4 -10 och fyra sovrum men just nu används bara tre...för de tre yngsta delar på ETT rum! Man kan dela av rum på "softare" sätt med hjälp av draperier, skärmar o dyl. Göra så att det bli en
fef: Jag körde 20mm på cc 300mm. Har man smalare dimension måste nog slangen ligga tätare. Har för mig att rörmockaren sa att man kunde ha 100 m på en slinga. Slangen säljs ju i 120 m längder så det kanske funkar? Tänk också på att få slangen tillsäckligt djupt ner så att värmespridningen blir bra.
hempularen: Som sagt där måste du ta in en byggnadsingenjör som får räkna på vilka dimensioner som behövs. Det är också ofta en fråga om underlaget där pelarna skall stå håller för belastnitningen. Iom. att det är ett garage så ställs det troligen (är inte säker) krav på brandskydd. Ett garage räknas som en egen brandcell. Dvs. limträbalken måste dimensioneras för att tåla att det
Sommartorparn: Här är en bra tråd om skillnaden mellan gran och furugolv http://www.byggahus.se/forum/byggnadsvard/77081-grangolv.html
Kirsi: Tack så jätte mycket för alla svar, detta hjälper mig att komma vidare i renoveringen! Tack :)
carlbanan: Finns en firma i Tärnsjö som säljer dörrar och fönster väldigt billigt, dom har mycket andra sortering (t ex en liten reva på insidan av karmen eller nåt). Vi har köpt 2 ytterdörrar och 5 innerdörrar av märket diplomat för ca 9000:- Firman heter väl K-B gross eller nåt liknande, Inte precis nära till sthlm, men kan man tjäna flera tusen så är väl inte 8-9 mil särskillt långt
hakaninorr: Jag har snickrat ihop en redskapsbod och undrar nu vad jag kan täcka små sprickor, hål och glipor med - finns det någon slags fogmassa eller spackel som är lämpad för furu i utomhusmiljö, och gärna går att måla över?
JoA68: Jag tror din byggare är helt fel ute, en vanlig regel och dessutom av den i sammanhanget klena dimensionen är alldeles för vegt, du kommer att få en kraftig nedböjning. Jag står inför samma problem och har funnit detta på nätet. Ladda ner dimensioneringstabellen via följande länk. http://www.svensktlimtra.se/page.asp?id=36 Lycka till //Joachim
mikael76: Slant på tangenten och postade mitt svar innan det var klart. De Administrativa Föreskrifterna behandlar mao allt som inte framgår av ritningar och beskrivningar et c. Hus AMA är ett hjälpmedel avseende toleranser, utförande mm. Sen finns det även fler andra AMA; t ex Anläggnings AMA, Kyl- o El AMA.
Snurre: Finns en del bra bilder om du söker på glasverandor på www.qvesarum.se kanske bra inspiration?
Chrille_f: Hej Kan var skumisolering av bilden att döma. Ser också ut som skivor. Helt omöjligt att handskas med. Vet inte hur asbets ser ut men det kanske förkommer i olika format. Skall söka på internet.
MrElliott: Såvida kasetten inte ligger emot det du ska bygga till så håller jag med, blir definitivt snyggare. Vill du vara 100% säker så finns eldfast sten (gul) att köpa. Är dock oftast som halvsten. /MrE
mandg: min gissning är att det är dyrt att måttbeställa hos en fönster/dörr tillverkare, kontakta din lokala snickare, han kan säkert hjälpa dig mot en rimligare kostnad.
spocks_beard: Jag har tyvärr inte plats på höjden. Bef. golv bygger 34mm, mitt förslag bygger 37mm, dvs +3mm Det känns ok, men inte mer... Jag får göra som du säger, skruva dit en skiva och känna om det är stumt. Är det inte det så får jag förtäta med reglar emellan, inte mer än så. :)
Bigfoot: Längden på trä ändras väl inte så mycket, det är på bredden det rör sig mest.
dalle: Håller på att planera ett "spa" i källaren och funderade då på att ha badkar och dusch på en något högre nivå, men nu är frågan hur man gör rent praktiskt. Förutsättningar är ett rum i källare på ca 25 m2 där jag tänkte höja upp del. Plattan är oisolerad. Vi har även planer på golvvärme (men det tar vi i en annan tråd). Tänkte höja upp det hela 1-2 dm, vet inte exakt,
JerkaV: Hej, Har ett gammalt hus från 1923, med en utbyggnad från mitten på 1950-talet. Utbyggnaden har ett platt plåttak som vi skulle vilja bygga ett trädäck/altan ovanpå. Sedan tidigare finns staket och altandörr ut till taket. Men plåttaket blir ganska varmt att gå på under sommaren. Tyvärr har vi inga konstruktionsritningar över huset. Så nu ett par frågor, innan jobbet påbörjas: 1.
saturnus: Classe har nog fortfarande kvar en del sådana. Har själv köpt skruv/maskingänga med ett hål i mitten till en täckbricka man trycker på. Sedan finns en variant med en plastbricka under skruvskallen där man kan pressa på en halvrund täckbricka. Finns även specialaffärer (TH Nyman i Mö) som har en del sådant i sitt sortiment.
Subscream: Ja, som rubriken lyder. Någon som har byggt med dessa och hur blev det? Funderar på att sätta sådana i badrummet på övervåningen (som ska inredas i sommar)... men jag vet inte om vi törs ha det i duschhörnan.
chali: Hej Jag har en liten fråga om huvida alla ytterväggar i ett timmer hus är bärande? den förra ägaren hadde gjort en tillbyggnad på ena sidan som vi vill öppna upp till (ca50% av väggen) väggen som vi vill öppna är på kortsidan av huset (fågelhålk sidan) vi kommer att spara ca 40 cm av väggen på ena sidan och ca 4 meter på anda sidan, (hålet kommer att bli ca 330cm) vi har haft 2
jawen: 5-10cm innanför färdig vägg har jag mina vattenburna, men jag är inte säker på den "ultimata" lösningen energimässigt. Det viktigaste är att ha första biten från en fördelare längs en yttervägg, och arbeta sig innåt. MvH jawen
anaitis: Om det nu skulle vara ett rör i badrummet som läcker en aning så behöver det inte lukta just där. Läckan kan vara inne i väggen eller i golvet.
douglas72: det blev som på bild alt.2 (spiro-avsluts-platta). För mig har det inte bildats något störande kondensvatten på fasaden.
Paddy: Tack för alla tips. :) Ska genast kolla upp boken närmare. Jodå, jag tror nog man skulle kunna klara av det själv om jag bara visste alla steg och det låter ju som boken kan ge ett bra grepp om. Har en sjuk böjelse för noggrannhet så på den fronten känner jag mig säker. ;) Ska prova PM-knappen nästa gång också. Det finns många här som skulle kunna få briljera lite. ;)
snickarboden: 10 cm gäller bärande konstruktion men sen är det till syvene och sist sotaren som har beslutsrätt. Det kan ju vara rätt vettigt att inte ha trä emot skorstenen överhuvudtaget för den blir jäkligt varm om det blir soteld (skorstensbrand) och det är den faran som man skall ta hänsyn till, inte hur varm eller sval den blir vid normal eldning. /Kent
jawen: Har diskuterat det där med många, även om jag egentligen själv vet vad som går eller inte. Och det blir nog troligen inte bra att putsa på eps/cellplast hur du än gör, det klart bästa är nog att i så fall limma en tunn mineritskiva ( så lång som möjligt ) som du kan tunnputsa, men du kommer nog få skarvar ändå tyvärr då materialen rör sig olika. Jag kämpade för att lösa så
shelby67: [citat] Ok! så 120mm x 8mm expanderbult borde kanske räcka