7 299 läst ·
12 svar
7k läst
12 svar
Gipsvägg, endast stående reglar.
Det fungerar så länge du har ett avstånd mellan reglarna så att skivan inte kan svikta. Vet ju inte din konstruktion och om det är så att det sitter regler på plats redan, men då kan du sätta dit några kortlingar.
Tack för svar.
Var lite koncis inatt.
cc60 är det på reglarna. 120cm skiva.
Som det känns för mig är att skivan kan vika sig väldigt, eller för, lätt om det inte finns någon kortling i toppen/botten av reglarna bakom den. Men det kanske egentligen inte är ett bekymmer?
Var lite koncis inatt.
cc60 är det på reglarna. 120cm skiva.
Som det känns för mig är att skivan kan vika sig väldigt, eller för, lätt om det inte finns någon kortling i toppen/botten av reglarna bakom den. Men det kanske egentligen inte är ett bekymmer?
cc60 är det normala tillsammans med vanliga 13 mm gipsskivor.
Däremot bör du ha kortlingar uppe och nere. Det vanliga är ju att man har en regel nere på golvet och en i taket som sen väggreglarna sitter mellan, då sätter man ju gipsskivan på dessa. Saknas dessa så bör du nog kortla som sagt var.
Vidare ska det vara regel eller kortling bakom varje gipsskarv. Över dörröppning bör gipskivan vara L-formad, dvs skarven mellan skivor ovanför öppningen inte i linje med någon av de lodräta dörrkarmarna.
Ska du kakla på skivorna måste du använda dubbelgips eller regla tätare.
Allt detta om du vill ha en problemfri vägg, där inte tapeter spricker och kakelfogar spricker upp.
Däremot bör du ha kortlingar uppe och nere. Det vanliga är ju att man har en regel nere på golvet och en i taket som sen väggreglarna sitter mellan, då sätter man ju gipsskivan på dessa. Saknas dessa så bör du nog kortla som sagt var.
Vidare ska det vara regel eller kortling bakom varje gipsskarv. Över dörröppning bör gipskivan vara L-formad, dvs skarven mellan skivor ovanför öppningen inte i linje med någon av de lodräta dörrkarmarna.
Ska du kakla på skivorna måste du använda dubbelgips eller regla tätare.
Allt detta om du vill ha en problemfri vägg, där inte tapeter spricker och kakelfogar spricker upp.
Kortlingar med enda syfte att staga skivmaterialet behöver nog inte fästas så speciellt seriöst i stommen, särskilt om det blir skivor på bägge sidor. Kortlingen sitter rätt bra och gör sin funktion så fort den är ordentligt fäst mot skivan.
Måste bara instämma med ovanstående, lägg ner tiden att åtminstonde vid golv fästa kortlingar/syll som går ÖVER golvplan, i mitt hus var de så "smarta" att de reglade/gipsade väggarna INNAN golvet så syllen ligger ca 10 cm under färdigt golv med resultatet att gipset spricker, det finns inget att fästa socklarna i och mycket svordomar går åt vid renovering...Mikael_L skrev:
//Marcus
Det borde väl vara egalt om det är spånskivan eller gipsen som formar L:et runt dörr eller fönsteröppning.
Det viktiga är väl att det är minst en okapad skiva där i skarven då risken för rörelser och sättning är större där än i ett helt väggparti utan öppningar
Spånskiva bakom kan väl ses som ersättning för bakomliggande skarvplåt enl bygganytts bifogade bild.
...tror jag iaf ...
Det viktiga är väl att det är minst en okapad skiva där i skarven då risken för rörelser och sättning är större där än i ett helt väggparti utan öppningar
Spånskiva bakom kan väl ses som ersättning för bakomliggande skarvplåt enl bygganytts bifogade bild.
...tror jag iaf ...
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hur förbereder man med gles för stående utvändig panel med fönster/dörr utan foder och endast plåt som smyg liknande bifogade bilder?
Attefallshus, friggebod, garage, förråd & utedass -
Stående panel med endast liggande spikläkt?
Fasad -
Är det normalt att montera fönsterbänk(granitskiva) på en enkelgipsvägg(endast 1 lager gips)?
Byggmaterial & Byggteknik