Jag har planer på en bänkskiva till kök som arbetsbänk i ett kombinerat kontor / syrum.
Planen är att fästa den i väggarna och längden skulle bli ca 1,5m.
Skivan är 38mm tjock men klarar den detta utan stöd under från bänkskåp som det är tänkt.
Den kommer vila på reglar på tre av fyra sidor...

Vad tror ni, blir det tillräkligt stabilt?

Bifogar bild på hålet där skivan ska sitta...

• kontor008.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligen men jag hade satt något under framkant med, varför inte en L-profil i stål eller aluminium så att man kan hålla ner dimensionen på profilen, en regel ser så klumpig ut.

/Kent

Hemmakatten
Vi har en 30mm tjock träskiva av stavlimmad valnöt, 170cm lång och 60cm djup, som vilar på tre sidor. Har suttit där i nästan ett år nu. Används som "kontorsbord" med dator mm.

Snickarboden; menar du att det finns en risk för nedböjning av skivan om man inte stabiliserar under framkanten?

Ja om den är i spån så finns det en _liten_ risk om man belastar den.

/Kent

Hemmakatten
Tack. Som jag tolkar det innebär det ingen risk för vår skiva, eftersom den är massiv. Medans däremot, om p-plats skiva är laminat med spånskiva i mitten, finns det en_liten_risk fär nedböjning.

Precis som jag ville föra fram det med. Spånskiva är liksom formstabil men inte lika styvt som stavlimmat mm, där är liksom inga fibrer för det. Nu är 38 mm tjockt men jag tror inte man hittar nån fabrikant som vågar säga att den håller formen utan uppstyvning på den längden.

/Kent

Kan ju lägga den där och se hur det verkar och smälla dit ett vinkeljärn om det behövs i framtiden...

Hemmakatten
En liten följdfråga (bara för att lära mig och förstå). Om man har har laminat med spånskiva inuti och upptäcker efter ett tag att den böjt ned sig någon/några millimeter. Kan man då sätta en förstyvning på undersidan och få skivan att bli rakt igen? Och dessutom utan att laminatet spricker?

Japp, de skivorna är rätt "böjliga" så det skall till en hel del till innan ytskiktet spricker.
Sen finns där olika kvaliteter på dessa skivor, de bättre har ett tätare och finare skikt närmast ytorna och brukar vara betydligt styvare än de med samma täthet på spånet rakt igenom.

/Kent

Det är en skiva från Ikea jag tänkte köra...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.