Hej alla glada.

Jag måste bygga en innervägg och nu behöver jag lite hjälp.

Vilket material är bäst att använda. Vill ha det så ljudisolerat som möjligt. Stommen i väggen? Isolering?

Så mycket råd som möjligt.

tack...

I
Regeln för bra ljudisolering är: ju tyngre vägg, desto bättre ljudisolering. Lätta väggar, typ regelväggar, är sämst.

Det finns oxå två slags ljud att ta hänsyn till. Dels luftljud (som sätter luften i svägning), dels stomljud (som fortplantar sig med byggnadsdelarna). Luftljud är lättare att komma tillrätta med. Men t.ex. en bastrumma på golvet frambringar luftljud och stomljud. För att slippa höra 'trumslagaren' i arbete får du alltså isolera för båda typerna.

Du nämner inget om var väggen ska vara (hus, lgh, bostadrätt) och vad du ska ljudisolera mot?

Det är ett större allrum som ska delas av till två barnrum. Varför jag frågar efter bästa ljudisoleringen är just för att det är barnrum och för att dom är bredvid vårat sovrum.

Men du skrev att vanlig regelvägg är sämst, vad ska jag ha istället då. Ex. på material ?

I
yjs skrev:
---

Men du skrev att vanlig regelvägg är sämst, vad ska jag ha istället då. Ex. på material ?

I det här fallet har du inte mycket att välja på eftersom du antagligen inte vill använda btg. Då får du istället bygga väggen så att den blir ljudisolerande och det kan du göra på två sätt (skippa den länk du fick av Norell).

Den ena sättet (det bästa) är att bygga med tunga skivor (MDF, OBS eller spån, minst 16 mm tjocka) på skilda regelverk. Dvs. du sätter upp en vägg som är dubbel. Mellan dessa isolerar du med mineralull och stoppar även mineralull mellan reglarna. Till stomme kan du använda 45x45 reglar cc 400 eller ännu hellre 45x70 cc 600. Skivorna är tillräckligt styva för att klara planheten med dessa dimensioner. Stommarna ska då sättas med 40 mm mellanrum. Väggen blir maximalt 16+45+40+45+16=162 mm om du väljer 45x45 reglar, annars 212mm vid 45x70 reglar. Syllen bör du ställa på en bit nålfiltmatta eller annat avvibrerande underlag. Det är oxå lämpligt att använda det i tak och mot anslutande väggar. Då klarar du både luft- och stomljud på ett bra sätt. Det är heller ingen nackdel om du väljer plåtreglar i.s.f. trä.

Det andra sättet (sämre ur stomljudssynpunkt) är att bygga en stomme på gemensam syll av 45x145 där 45x45 eller 45x70 reglarna ställs omväxlande mot den ena eller andra sidan så att en mineralullsmatta kan föras i zickzack mellan dem. Även här med tunga skivor p.b.s. (Total väggtjocklek 16+145+16=177 mm.)

Genom att syllen/bottenregeln, tak- och väggreglar i det senare fallet blir gemensamma hindras inte stomsljudvibrationer att ta sig över från den ena till den andra sidan, som i förra fallet, där väggarna kan vibrera oberoende av varandra utan att vibrationerna föres över till andra sidan via syll, tak- och vägganslutning. Den blir oxå något sämre ur luftljudssynpunkt eftersom mellanrummet inte blir helt fullt med mineralull.

• Gilla
raspen86
  • Laddar…
hmm återigen.... dubbelgips 70 regel med fogtätning och isolering funkar utmärkt. ger 44 dB 50-3150 Hz Rw värde vilket är vad man brukar använda i bostäder samt även mellan typ konferensrum.
Använd akustik skena i botten med gummi för att minska flanktransmission om man vill men det är klart overkill.
Ljudmässigt så kommer skrik barn vrålar väl i runda slängar i 90 dB om de har grymt kul eller är hyffsat förbannade och då har man rent teroetiskt 54 dB kvar...ett samtal 70dB är upplevs mer än dubbelt så starkt. Sen är det hoppande och sådant och det fins det ingen vägg i världen som dämpar om man talar flanktransmissioner då dessa inte berör väggen som sådant. Förutom att väggen indirekt ökar den totala vikten på bjälklaget och därför kan svänga mer. (Men det är långsökt)

Skall man tala bäst och sämst så är det allra bästa att ha 2 skikts konstruktion med olika vikt typ gips tomrum tegel/betong men det är overkill så det visslar om det. I övrigt är vad byggaren sa en dubbel konstruktion av gips det mest priseffektiva. Kostar dig i material ca 400 kr/ kvadrat nånstans. Tar man enkel regelkonstruktion landar man på 350 typ. Dock så är en dubbelkonstruktion betydligt tjockare och skall den vara som mest effektiv skall golvet mellan delarna i väggen sågas upp och lika med tak osv. Klart overkill igen men ett förtydligande.
Skulle jag vara du skulle jag göra en enkel 70 regelstomme av trä eller plåt med akustikskena i golv, tak och mot väggar. Sen dubbel gips och 45 mm isolering. Klockrent. Vill du ha lätt å skruva upp prylar kan man antingen byta ut ett lager mot osb, plywood eller vad man nu vill ha med resultatet att väggen blir något sämre ut ljudisoleringssynpunkt. Eller så slänger man in sammam material mellan reglarna... Men men alla sätt e rätt utom de felaktiga.

jag bugar och tackar!!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.