Hej!
Jag håller som sagt på att renovera mitt nya (från 1909) hus. På övervåningen har de som bodde innan tagit bort en lång vägg, för att få större yta, jag har sett att innetaket lutar en aning, ser ut som takpanelen buktar inåt. En vän till mig sade att han trodde det var en bärande vägg, kan man åtgärda detta i efterhand?? Staga upp det med en balk eller liknande och "hissa" upp fallet igen, jag får en känsla av att det kommer att slutta mer och mer för varje år, eller vad händer?

Mvh Nip

Om det var en bärande vägg kan det vara livsfarligt att inte åtgärda det. Gamla hus är dock sällan raka.

Det finns några lösningar för att staga avsaknandet av vägg. Vilket som passar dig är svårt att säga utan att ha sett huset.
1. Limträbalk
2. Stålbalk
3. Ny vägg

Men ta för allt i världen reda på om väggen var bärande!

Ok tack för detta! Ska be en erfaren snickare komma och kika.
Jag tror att väggen har varit borta ca 10 år....OM den var bärande, borde den inte ha rasat in redan?? och jag funderar på varför ingen besiktningsman har påtalat detta..Nu blev jag lite mer oroad...GULP!..

Tack för svaret dock!

Mvh Nip

Ja som nämns, risken kan vara att det brakar in, om det blir onormal snölast på yttertaket. Men går det inte att öppna upp innertaket, så Du kommer åt takstolarna/takstolen, och förstärka dessa/bygga på. det finns flera vägar att gå, så det är inget större problem att åtgärda. Det är inte omöjligt att man gjort nån typ av avväxling när väggen togs bort, men tydligen underdimensionerat.

Som sagt 10år är ingen garanti för något. Kolla på alla snelador som står i ur och skur de "står" ju upp men mer är det inte. Nästa år ligger de på backen. En lirare som kollar på det hela kostar ju så lite i jämförelse ;)

Besiktningsmän ser långt från allt. Deras ögon är skarpare än våra när man tittar på kåkar lite snabbt men knappast bättre än att när man bott in sig ett tag så har man ju sett det hela på ett annat sätt och kunnat jämföra och se lite.

Hoppas nu att det inte är någon fara för er så att det löser sig! Lycka till!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.