M
Mats: går det att fylla upp tomten något?
2 svar · 1,1k läst
·
T
Tosse: [citat] Fungerande länk: http://www.byggahus.se/forum/juridik/27567-ersaettning-vid-dolt-fel.html
28 svar · 12,8k läst
Lindgrenski
Lindgrenski: Då var avväxlingen klar, nu ska bara allt snyggas till.
12 svar · 4,8k läst
·
T
Tosse: Ok, tack allihopa för era svar! Då ska jag satsa på att hitta en passande tejp. Några förslag på modeller? Tack igen! Tosse
9 svar · 23,2k läst
M
Mats: Det är ett jobb för en konstruktör att räkna på hur det ser ut och vad som krävs. Rent genrellt så ju större och kraftigare balkar, ju färre stöd men det är en liten vetenskap att få det rätt så där behövs nån som kan räkna och studera det hela på plats
1 svar · 5,4k läst
M
Mats: en faq vorde onekligen en bra idè. Nån som har lust att börja skriva på en?
9 svar · 3,0k läst
M
Mats: Då vart det ju lite svårt ja.
4 svar · 1,1k läst
snickarboden
snickarboden: Korrekt. Eller så låter jag gipsen sluta några centimeter upp från lecablocken. Dvs lägger en läkt eller annat som distans när man reser skivorna. Det då om man vill ha gipsen innanför balkens/grundens kant. Det beror ju lite på måtten på ritningarna om man bygger så, bygger man på frihand så gör man som man känner för. /Kent
3 svar · 1,4k läst
kungkokos
kungkokos: [citat] ja, självklart är första barriären ett bra tätskikt. Men man skall inte skippa ångspärren för då vandrar fukten vidare över i träkonstruktionen vilket är bra mycket dyrare att åtgärda.
9 svar · 12,2k läst
F
fredand44: Tusen tack för svaren!!! Då blir det inte 12*50 tack vare er!!! Mvh Fredrik
6 svar · 4,2k läst
K
Kurtivan: Eftersom du inte oroardig för hållfastheten kan du köra plåtreglar och gips på det. Enkelt och snabbt!
3 svar · 2,1k läst
·
A
aktieante: Hej! Jag har monterat utegips i taket öven en altan. Hur skall man behandla ytan på bästa sätt? Vill ha en målad yta. Speciellt spackel? Fuktspärr? Speciell färg? Tacksam för svar.
0 svar · 1,0k läst
snickarboden
snickarboden: 1. Ja. 2. Hur är dräneringen? Eventuellt kan den behöva göras om. /Kent
1 svar · 1,4k läst
Apprentice
Apprentice: Ett dyrare men elinstallationsmässigt smidigt alternativ är annars att byta ut OSB:n mot ändspont.
11 svar · 2,2k läst
1
190Ecosworth: Det finns ju svängbara väggfästen!! Jag har då det på min 32"are i sovrummet och den är vinklad 45grader som den sitter i hörnet..
1 svar · 840 läst
kungkokos
kungkokos: Ditt upplägg kring rökröret låter bra! Har förstått att "gipstrumma" är en bra vanlig lösning, men är mycket svårt att klämma in i efterhand. Gummiduken du nämner är nog det jag är ute efter. Undrar vad det är för material på denna som inte är brännbart. Även liknande gummiduk borde man väl kunna köra mot imkanalen? Som jag förstått det skall man inte låta den vanliga
6 svar · 8,5k läst
B
byyga8hus: Hej! Behöver ett 6 meter långt räcke till en balkong. Räcket skall ligga på tre stöd (balkongen hörn, och ett i mitten). Jag behöver en impr 170x45mm för att få bra skydd för stolparna (146x45 räckte inte). Då 6 meter impr verkar vara lite svårt att få tag på, så funderar jag på hur man skall kunna göra en snygg skarv på mittstödet. Har kollat runt i forumet, och funderar nu
0 svar · 3,2k läst
Per_Kylsten
Per_Kylsten: Hej Maxtor ledsen för ett sent svar, men jag såg inte din fråga förrän nu. Vi har satt fibergips från Fermacell- köpte genom Fredells (Stockholm). Priset blev ganska precis dubbelt så dyrt per m2 som enkelgips - men fiberskivorna är väsentligen starkare än dubbelgips. De håller vad de lovar vad gäller styrka. Problem? jodå - de är mycket jobbigare att sätta upp jämfört med
1 svar · 6,1k läst
A
Altuna: Vill få ett extra sovrum genom att dela av vardagsrummet utan att förstöra golv och takbeläggningarna eller punktera vattenrören i golvet. Innerväggen ska monteras mellan två bärande ytterväggar. På ena sidan monteras den mot en limträbalk mellan två glaspartier och får vara max 120mm tjock inklusive allt. På motstående vägg finns ingen lodrät regel just där innerväggen ska
0 svar · 2,2k läst
C
carlbanan: Finns ju en grejj som heter panelskivan också... Fast jag har för mig den kostade 140kr kvm eller nåt sånt... Smidig att hålla på med iaf
7 svar · 14,9k läst
B
bergstrollet: Nu finns det också syllisolering i gummi som jag kan rekommendera då den också jämnar ut mindre springor.
3 svar · 1,4k läst
Bob_the_builder
Bob_the_builder: Jag antar att du menar att asfaboarden är blindbotten. Jag antar också att friggeboden står på en enkel grund, typ plintar. Problemet blir ju då att det kan blåsa in i isoleringen och att mössen får en öppen highway in i golvet - så ja, det borde tätas, helst med läkt så att inte boarden börjar hänga med tiden.
1 svar · 1,3k läst
J
Janneman: Tack för tipsen, skall åka dit och köpa.
11 svar · 3,9k läst
F
fredd4n: Vi håller på att renovera vårt kök och efter att ha rivit några högskåp visade det sig att takpanelen inte var lagd ovanför dessa skåp. Efter renoveringen kommer vi inte att ha några skåp just här så vi behöver fixa till taket på smidigast/snyggast möjliga sätt. Vi tror att det är fjällpanel som ligger där nu så det ena alternativet är ju att köpa exakt likadan panel (om
0 svar · 2,7k läst
K
Kurtivan: Du kan också låta de övre stolparna vid planet gå längre ned och sedan fästa nederänden in under planet, så att det bildas en trianglarunder. Då blir det jättestadigt i sidled.
2 svar · 2,8k läst
·
V
Västerhaninge 17: OK ,tack för infon ,får de hur jag gör till mitt hus:rolleyes:
3 svar · 1,6k läst
B
byggamax: På undervåningen kommer det mest vara sovrum så då vill jag ha lite svalare. Sedan så kommer inte riktigt hela övervåningen bli överbyggd. Resten kommer att bli en liten terass evt inglasad.
9 svar · 7,8k läst
·
Milkshaken
Milkshaken: Kul att du löste det, jag hade nog kortat av stupröret och satt 2st 45gr krökar med ev nån bit emellan..
4 svar · 2,6k läst
v-g
v-g: Sitter plattorna redan så är det ju numera nivåskillnad ;) Fogen gör så det syns mindre men det beror på vilka plattor du har också, jag hade rustika med ojämn kant så där syntes det inte alls (fast jag lade dem ju rätt jämnt ändå ;) ) Tips om man inte har superslätt golv är att provlägga med en platta, det är lätt att det finns en knöl eller så någonstans. Jag fick slipa
6 svar · 2,9k läst
bearpower
bearpower: Nu vet jag inte om detta ämne hamnade rätt men jag undrar om någon vet om det finns olika sorters halksydd och i olika kulörer?. HAr målat källartrappan vit och vill sätta på något snyggt halksydd. Det får gärna vara över hela trappsteget.
0 svar · 976 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.