2 634 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Ideer för stuprörsmontering
Jag håller på att byta hängrännor och stuprör på mitt gamla kråkslott. Jag har nu kommit till ett ställe där jag inte får ihop det, inte med standard produkter iallafall. Är det specialbeställning som gäller eller finns det någon som har någon bra idé? Centrum på hängrännan ligger 60 mm utanför den punkt där stupröret skulle ligga om det monterades med standard rörsvep. Om jag hade träpanel skulle det kanske gått att lägga klossar som distanser mellan fasad och rörsvep men nu har jag plåt så det hade inte sett bra ut. Tidigare satt det en 90 mm hängränna i plast och stuprör i plast så dels byggde den inte lika mycket utåt samtidigt som stupröret var krökt. Vatten mängden gör att en 125 mm ränna är nödvändig. 60 mm förskjutning är för lite för standard rörböjar.
Hittills har jag använt mig av Lindabs 87 mm stup och 125 mm hängrännor.
Jag bifogar en enkel skiss
Hittills har jag använt mig av Lindabs 87 mm stup och 125 mm hängrännor.
Jag bifogar en enkel skiss
det enda jag kommer på är att ta "standardböjar" och vrida dom åt något håll som skulle passa.... Kanske inte den snyggaste lösningen, men den skulle funka iaf. (jag skulle få stryk av min fru om jag föreslog nåt sånt på vår kåk!
)
Lycka till
/Ove
Lycka till
/Ove
Ja kanske det går med 2 standard 45 böjar, om Du klipper ned dom lite, trycker ihop och poppar dom. Men men, kråkslott, hade det inte passat bättre med tvära vinklar, som lödas ihop, eller hur nu plåtnicken jobbar med dessa i modern tid. Kolla, tror inte det blir så mycket dyrare.
Klicka här för att svara