3 857 läst ·
11 svar
4k läst
11 svar
Letar efter bra lagningsbetong innerväggar.
Har ett hus där innerväggarna består av lättbetong som är väldigt mjuk.
Har nu monterat upp diverse väggdosor och gjort VIP rörsdragningar i flera väggar.
Jag behöver hitta ett bra lagningsbetong som jag kan lägga igen alla dessa håligheter med.
Vanligt väggspackel funkar inte för det är för stora håligheter.
Att blanda egen betong är jobbigt och det är också svårt att få till rätt konsistens så att det inte rinner ur håligheterna.
Någon som kan tipsa om något bra som är lätt att applicera och lätt att jobba med?
Gärna en hink då det kommer att gå åt några liter.
Har nu monterat upp diverse väggdosor och gjort VIP rörsdragningar i flera väggar.
Jag behöver hitta ett bra lagningsbetong som jag kan lägga igen alla dessa håligheter med.
Vanligt väggspackel funkar inte för det är för stora håligheter.
Att blanda egen betong är jobbigt och det är också svårt att få till rätt konsistens så att det inte rinner ur håligheterna.
Någon som kan tipsa om något bra som är lätt att applicera och lätt att jobba med?
Gärna en hink då det kommer att gå åt några liter.
Har gjort samma sak i mitt hus. Jag använde Serpo 224. Finns på 25 kg säck, bara att tillsätta vatten. Du kan blanda lite i sänder och känna dig för. Blanda inte hela säcken på en gång om du inte är van utan häll över lite bruk från säcken i en hink eller annat kärl och tillsätt lite vatten och rör om. Var försiktig med vattnet, kan lätt bli en välling om du pytsar på för mycket. Det är därför det är bra att inte blanda allt på en gång. Då har du möjlighet att blanda i mera bruk om det blir för tunnt. Bruket skall inte rinna av sleven när det är klart, skall vara lite fast. Fukta med en blomspruta där du skall mura/fylla igen. Är det stora håligheter kan det vara nödvändigt att fylla två gånger. Tryck in bruket och putsa till.
Spackla över sedan när det torkat.
Spackla över sedan när det torkat.
Som sagt: beror ju också på åldern på lättbetongen. Gränsen går på ca 1980. Före 1980 alkaliska produkter går bra dvs. ex. Serpo 224. Efter 1980 = använd lågalkaliska ex. Serpo 131.
Är man oviss på åldern så väljer man lågalkaliskt för säkerhetens skull.
Är man oviss på åldern så väljer man lågalkaliskt för säkerhetens skull.
Tänkte precis samma sak. Finja har en ganska ambitiös underlagsguide för gipsputs: http://www.finjabetong.se/aktuell/pdfny/Underlagsguide_Gipsputs.pdfoskis 123 skrev:
När det gäller Maxit så finns Serpo 105/130/131, som alla är lågalkaliska.
Tack för alla tips.
Mitt hus är från -75 och det är s.k. blåbetong i en del av
väggarna som jag skall spackla. Det är inga källarväggar(fukt)
Vet inte om denna blåbetong är likvärdig med vanlig lättbetong.
Så då är det någon av Serpoprodukterna eller Gipsputs som gäller.
Gipsputsen är den färdigblandad vid köpet?
Ni nämner Finja-Maxit-Knauf, dessa har jag inte sett i Göteborgsområdet, eller
kan jag ha missat det.
Mitt hus är från -75 och det är s.k. blåbetong i en del av
väggarna som jag skall spackla. Det är inga källarväggar(fukt)
Vet inte om denna blåbetong är likvärdig med vanlig lättbetong.
Så då är det någon av Serpoprodukterna eller Gipsputs som gäller.
Gipsputsen är den färdigblandad vid köpet?
Ni nämner Finja-Maxit-Knauf, dessa har jag inte sett i Göteborgsområdet, eller
kan jag ha missat det.
Bygg-Max, K-Rauta, Hornbach, Bauhaus, Silvan, Beijers
är väl de byggvaruhus som finns i mina hemtrakter
någon som kan ge ett tips var det finns så man slipper åka runt o leta.
Ringa funkar nog inte så bra i allafall inte på de stora varuhusen
är väl de byggvaruhus som finns i mina hemtrakter
någon som kan ge ett tips var det finns så man slipper åka runt o leta.
Ringa funkar nog inte så bra i allafall inte på de stora varuhusen
Beijer och K-Rauta har Maxit. Jag TROR att Hornbach också har Maxit.
Bauhaus har Combimix. Jag har använt deras gipsputs och tycker att den funkar finemang. Den finns på 10 liters spann = lagom tungt att släpa på och enkelt att återförsluta. Du tillsätter vatten och sen är det bara att tuta och köra. Maxits gipsputs funkar säkert lika bra (har bara använt deras betong).
Jag vet inte vad Bygg-Max och Silvan har.
Bauhaus har Combimix. Jag har använt deras gipsputs och tycker att den funkar finemang. Den finns på 10 liters spann = lagom tungt att släpa på och enkelt att återförsluta. Du tillsätter vatten och sen är det bara att tuta och köra. Maxits gipsputs funkar säkert lika bra (har bara använt deras betong).
Jag vet inte vad Bygg-Max och Silvan har.
Klicka här för att svara