F
fredand44: Hej mig själv! För det första har jag ritat panleplankan uppåt ned och bak och fram. Så om ni har överseende med det vore jag tacksam över synpunkter. Mvh Fredrik
1 svar · 1,2k läst
Henry Porter
Henry Porter: Snickar lasse! your'e the man:) Ja kollade deras hemsida och du har rätt! Dom har huvudkontor och lager i Halmstad. Jag ringer i morgon och frågar. Tittade lite på formarna och det kommer att spara mycket tid och med ett mycket bättre resultat dessutom. Hoppas bara man får hyra som privatperson. Bugar o bockar!!
4 svar · 4,5k läst
T
Anonymiserad 23608: Det är ingen skröna. Plywood och OSB ska monteras med några mm glipa för fuktrörelsernas skull. En plywoodskiva har ju limmats korsvis, vilket minskar rörelserna, men det gör även att rörelserna blir lika stora (ca 1 mm/m) åt alla håll.
4 svar · 1,9k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Jag är inte helt säker på det resonemanget håller. Beroende på husets och takets utformning och omgivande terräng samt vindförhållanden på platsen så kan lyftkrafter förekomma på hus tillräckliga för att välta det ifall det inte hålls ner tillräckligt bra. Jag tror iaf Mycke_nu hade beräknat fram rätt rejäla lyftkrafter på ett hus ... Själv vågar jag inte chansa,
20 svar · 10,8k läst
W
wedin: Har tagit ner en murblockvägg i lägenheten, som ska flyttas en ½ m. Väggen var/är 275 cm hög, blocket relativt tunna, har för mig ca 75 mm, ingen armering och en ynka spik som kramling i bärande vägg. Väggen ska komma att bära wc-fixtur. Är det vettigt att använda de gamla och tunna blocken eller måste/bör ja gå upp i dimension? Vettig armering och kramling kan väl vara vettigt?
0 svar · 1,4k läst
blackadder
blackadder: 355 är kvalitén på balken och ja, det är en I balk
19 svar · 33,8k läst
·
S
Sundance Kid: Hej, funderar på att bygga smålandsvilla men tvekar lite då det ej går att välja till råspont under takpannor. Grejen är att jag bryr mig inte om det egentligen men det syns utifrån att det inte är nån råspont, kollar man upp under taket utifrån så är det målade fiberskivor istället för råspont. Går det att lägga på en fasad med råspont utanför dessa skivor så det ser bra
0 svar · 1,9k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ändå tyngre men lägre: HEB 160.
3 svar · 1,9k läst
H
Hyttmyra: Vi har en altan med 22 m2 vägg och 28 m2 tak Vad kan man göra istället för att sätta vanlig innerpanel.. Spånskiva på vägg med vävtapet? Vad kan man sätta för skiva i tak med tanke på att vi har plåttak och de blir väl en del kondens under de??????
0 svar · 1,6k läst
M
manet: Hejsan! Har tittat på ett hus byggt 1980. Det visar sig att i en kortsida har det vid förbesiktningen upptäckts att syllens fukthalt ligger på 16 resp. 17%. Gränsen går på 16% enligt mäklaren. Är det så att man ska byta fuktig syll basta, eller kan det vara tillräckligt att identifiera felkällan, åtgärda den och torka ur syllen ordentligt? Misstänker att det hela beror på garagets
0 svar · 1,9k läst
blackadder
blackadder: blir nog lättare om du limmar över hela ytan, svårt att få en jämn kant annars. Borde finnas rekomendationer om lämpligt lim där du köpte plasten.
11 svar · 64,5k läst
blackadder
blackadder: suveränt, tackar och bockar.
5 svar · 12,6k läst
F
fonzig: [bild] Vi har börjat renovera vårat våtutrymme i källaren och en platta i taket var sprucken så jag tog ner den och började undra om det inte var eternit, det sitter även på 2 dörrar samt dörrposterna. Hoppas på ett svar//Emil
0 svar · 3,7k läst
V
villafors: Någon som vet hur alvarligt det är med mögelangrepp på konstruktionsvirket? har hittat några grå fläckar på vissa bitar, inte så många som tur är. Vad gör man bäst, finns ju medel att spruta på, vinner man något på det? Vill ju inte använda massa medel i onödan....
0 svar · 1,6k läst
Milkshaken
Milkshaken: jamen det är så enkelt.... Osb,n hålls på plats med dyckerten med hjälp av enklast möjliga spik.... tills du skruvar med skruv som går igenom alltihop och dessutom håller fast rubbet i träregeln bakom..... Behöver ju inte krångla till det mera...
3 svar · 2,5k läst
Mikael_L
Mikael_L: Jag skulle tro att den balken du pratar om, 120x90, och 120 på höjden då, inte blir något nämvärt starkare som limmad. Men troligen lite mer stark mot vridning. I andra ledden hjälper det däremot att limma. Utan lim blir styrkan ungefär två gånger styrkan av en sådan balk. Med lim uppför sig balken som en dubbelt så hög homogen balk och då blir styrkan ... få se nu... om jag inte
2 svar · 2,2k läst
S
smidifix: Ingen som har nån idé:-( MVH Linus
1 svar · 1,4k läst
B
Binesh: Vad är dess effekt? Hur kan den göra betongen finare? I vilken fas av härdningen ska det glättas?
12 svar · 4,3k läst
v-g
v-g: Plåt från plåtslagaren?
1 svar · 1,2k läst
D
duell: Vad skulle fördelen med en bredare regel vara? Risken för att den kommer i svängning? Varför lägre?
5 svar · 2,7k läst
A
Annelie E: Är av skiftande kvalité och årgång. Dels finns flera kilsågade kraftiga plankgolv med riktigt breda springor i, fernissade antar jag, hur sköter jag dessa? Dels finns ett relativt nylagt grangolv som är lackat högblankt. Vi får väl se vad vi gör åt det så småningom, just nu får det vara så (vi köpte torpet i våras). I hallen ett gammalt smutsigt trägolv, med spikad (!)
0 svar · 1,0k läst
I
Ilam: Hej! Ska ordna belysningstolpar i trä, dvs en helt fristånde stolpe utomhus, fäst i nedgrävt plint (som en pergola eller carport, typ). Har nu lite funderingar kring hur jag ska göra och vad som är möjligt... Det behöver väl inte vara så tuffa dimensioner då stolpen bara ska bära sig själv, en lampa på max ca 10 kg och så ev vindlast. Vad kan vara lämpligt? Höjden på stolpen ska
0 svar · 1,9k läst
T
trojlee: vill du vara säker så borrar du ner armeringsjärn i den gammla plattan och najar ihop dessa med längsgående armeringsjärn längs med "balken" du har tänkt gjuta.....så hade jag gjort.. / M
1 svar · 1,1k läst
F
fredand44: Hej! Pratade just med brädgården och de sade att jag nog enklast löser problemet med att ställa in extra reglar precis där jag ska ha takstolarna. Jag får då cc 1200 mellan takstolarna men får skärav och joxa lite med isoleringen på nedervåningen. Osäker på om jag skulle klara att fälla in en liggande 45*170 så pass bra att den verkligen blir bärande. Ett litet irriterande spel
12 svar · 6,6k läst
RobertC
RobertC: Hej har satt dit mitt fönster och lyckades sätta fast handaget ett kvarts varv fel. nån som vet hur manfår bort handtaget på ett sp fönster?
0 svar · 848 läst
O
oskis 123: Det finns ett skruvmärke som heter Jetting, och deras utomhusmodell är liksom gulbruneloxerad. Alltså inte vanlig stålfärg. Det kanske är så generellt? Nån som vet?
2 svar · 2,6k läst
·
Buuzzz
Buuzzz: Kastat samt ny gipsskiva är inhandlad :D Tack för svaret ACME
2 svar · 1,4k läst
W
Watchmen: fel tråd :)
5 svar · 1,2k läst
B
Bnicke: Tack ACME (och alla andra) för att ni reder ut saker och ting! * En nos skulle blir en snygg lösning, ska fundera lite på det. * Ett fall på 5 mm i övriga badrummet är helt OK, det kan jag köra med. För fallet som blir i duschen vill jag inte ha i hela badrummet. Skönt att man inte behöver stå och luta i badrummet ;) * Ska kolla in brunnarna lite närmare, tack för tipsen. Ett billigt
9 svar · 3,7k läst
·
N
njitnjau: Hej , Jag har ett gammalt hus som är fasadteglat med följd att teglet sticker ut ett par cm utanför grundsockeln. Jag skulle emellertid vilja ha tillbaka det gamla useendet med en sockel som går några cm utanför fasaden istället. Är det nån som har tips på hur man kan göra detta. Det känns som att är svårt/dumt att bygga på med mer puts på grunden... (ca 5cm) Kan man "fuska" och
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.